Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Combo-drive i PowerBook G4 90-min/800MB CD-R?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sagt, klarar Combo-driven i PowerBook G4 (15" Alu i mitt fall) av att läsa OCH bränna 90-minuter CD-R-skivor (800MB). Benämningen på min drive är Matshita CW-8122.

På Apples support står i artikel 25402 följande:
Note: Apple optical drives work with standard 650 MB-capacity discs, but not all drives work with 700 MB-capacity (80 or 90 minute) discs.

Är det då avhängt av vilket program man bränner med? I mitt fall Disk Utiliy eller Toast 6.

Någon vänlig själ som vet hur det ligger till?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 15:42

Är 95% säker att det inte går med X:et i sig. Vet inte hur det är med 3epartsprogram. Sorry för ingen hjälp...

Varken Toast eller Disk burner vill bränna mer än 700 MB, men med hjälp av Firestarter (till exempel) går det.

OK, jag har en disk-image gjord från CD-skiva med Disk Utility som är över 700MB och som jag nu inte kan bränna....
Firestarter klarar ju tyvärr inte Disk Utilitys filformat, eller har jag missat något?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

OK, jag har en disk-image gjord från CD-skiva med Disk Utility som är över 700MB och som jag nu inte kan bränna....
Firestarter klarar ju tyvärr inte Disk Utilitys filformat, eller har jag missat något?

Du får göra en ISO av den.

Jag trodde ISO var knutet till ISO-9660 och således bara för PC-CD-ROM. Men jag kanske dragit förhastade slutsatser? Hur gör jag en ISO då? Går väl inte med Disk Utility? Är det Toast eller Firestarter?

Firestarter fixar .iso av .dmg.

Kasta in skivavbilden (inte dmg-filen, utan den monterade volymen), och klicka på "Save as ISO", välj var den ska hamna, och vänta en kortare stund. Sen har du en ISO.

All right! Schysst!

Så ISO i det är sammanhanget har inget med ISO-9660 eller FAT/NTFS eller andra Windows-filsystem att göra? Eller är ISO-9660 kompatibelt med HFS/HFS+ också?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 14:57
Ursprungligen av Jonas Mellander:

All right! Schysst!

Så ISO i det är sammanhanget har inget med ISO-9660 eller FAT/NTFS eller andra Windows-filsystem att göra? Eller är ISO-9660 kompatibelt med HFS/HFS+ också?

ISO-9660 är en standard för filsystem på CD-skivor. Så alla ser till att deras mjukvara kan läsa det.
Det "tar mindre plats" också än HFS/HFS+, mer plats för själva filen man bränner.

1
Bevaka tråden