Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byter jag ner mig?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan ja är ny här, och ny på mac, ja har en del frågor angånde mac mini!
ja sitter och sneglar på mac mini ver 1,42 ghz, jag sysslar med musik på min pc Reason/cubase, det är så här jag har en 2.0ghz p4 med 512 sdram asså inte ddr-ram och jag undrar byter jag ner mig om ja skulle köpa en mac mini med 1,42 ghz cpu med 1 gb ram och om ja köper till en extern hårdisk på 7200. varv? skulle jag tjäna något på det?, jag har tänkt köra logic express och reason 3 på mac:en om ja skulle köpa den!

med vänliga hälsningar Daniel

Du har mer kräm i PCn, men ett sämre operativsystem. Jag gör själv inte musik med Macen men jag tror mini ligger i underkant för det du vill göra.

Ursprungligen av Andersson:

Du har mer kräm i PCn, men ett sämre operativsystem. Jag gör själv inte musik med Macen men jag tror mini ligger i underkant för det du vill göra.

Varför säger du det? I grafikprogram skulle en 1.42GHz Mini med 1GB ram och 7200rpm hårddisk spöa den där PC:n ganska lätt.

I Photoshop har jag jämfört en liknande PC med min PowerBook och det var stor skillnad. Jag använde samma bild och körde samma filter och tog tid på dem. PowerBooken var dubbelt så snabb ungefär.

Senast redigerat 2005-03-25 14:23

Som sagt, jag är ingen Reason-användare, men jag skulle inte ge mig på att köra tunga grejer på minin. Photoshop och Reason är ganska skiljda saker.

Ursprungligen av Andersson:

Som sagt, jag är ingen Reason-användare, men jag skulle inte ge mig på att köra tunga grejer på minin. Photoshop och Reason är ganska skiljda saker.

Ja, men om Minin klår PC:n så byter han ju i varje fall inte ner sig. Det var ju det han undrade om.

  • Medlem
  • 2005-03-25 19:27
Ursprungligen av Andersson:

Som sagt, jag är ingen Reason-användare, men jag skulle inte ge mig på att köra tunga grejer på minin. Photoshop och Reason är ganska skiljda saker.

Reason är, märkligt nog, inte särskilt krävande. Man får blåsa på rätt rejält om man ska maxa min Powerbook. Om man tycker att det är skojigt att testa hur många kanaler man kan ha med fett reverb, kanske man ska ha en snabbare dator, men om man inte gör Enya-dub-plates så funkar det utmärkt med rätt modesta datorer.

Att köra ett 800MB piano är t ex inget problem på 1,5Ghz G4.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-03-25 19:33

Jag har en 1,25 Ghz mini och en PC 2.0Ghz med SDRAM-minne på 512MB (likvärdig din PC). Och min mini är rappare och snabbare i det mesta i jämförelse med den PC:en. Så upplever jag det utan att överdriva eller så. Jag bytte visserligen ut hårddisken till en lite snabbare i min mini (till en 5400 varvare).

Fan va alla skall vara experter jämnt här ? !!!

Minin funkar klockrent med musikprogram! Jag har själv suttit på fetaste Dual G5 med 4 GB ram och nu med Mini med 1Gb ram.
Visst kan du inte köra 100 Audio spår med 200Eq och 200 inserts och 50 VST instruments.. men det kanke inte alla gör heller ?

Hur många använder inte fortf. sina G4 800-1000 mhz i studios ??? Visserligen snabbare diskar osv men ändå du kommer LÅNGT med en MINI!
i Logic funkar den klockrent med flera aaudiospår och virtuella syntar.. Reason fungerar felfritt också samt redigera video med den interna hårddisken är heller inga problem, har gjort 2 DVD filmer med minin utan några segheter..

Så alla experter.. prova innan ni snackar

ska man jämföra så...

En 867 Mhz G4, är bra mtycket snabbare än P4 1,7 i det mesta(testa själv, det har ja gjort).

Ursprungligen av Andersson:

Du har mer kräm i PCn, men ett sämre operativsystem. Jag gör själv inte musik med Macen men jag tror mini ligger i underkant för det du vill göra.

Du skall inte skaffa mac om du är ute efter prestanda orchidee, det är inte där Apple har lagt ribban. En mac skaffar man för operativet i första hand och eventuellt designen i andra...

Men för prestanda no way...

  • Medlem
  • 2005-03-25 16:44

Skulle tro att Minin, förutsatt att du stoppar in det där extraminnet, ungefär motsvarar PC:n du har stående prestandamässigt. Ingen större vinst alltså, men inte heller ett påtagligt nedköp.

Nog är Minin lite i underkant för dagens musik-program, men det är din gamla PC också

Den största fördelen du skulle uppleva än nog att du kan ägna mer tid åt musiken och mindre åt datorn...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 15:33

I Cubase/Reason får minin råpisk. Vill du tugga prestanda sitter du säkert där du sitter...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 17:02
Ursprungligen av DaPhox:

I Cubase/Reason får minin råpisk. Vill du tugga prestanda sitter du säkert där du sitter...

Läste du vad det var för peze?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 17:41
Ursprungligen av Pär:

Läste du vad det var för peze?

Jajamen. När det just gäller Cubase (som jag f.ö. jobbar med) är det asdåligt optimerat för Macen. Grov generalisering: men vid samm Hz-tal, Mac/PC snurrar Cubase m y c k e t bättre på PC. Det gäller allt: spår, latency, mjukvaruinstr. m.m.

(Att jag själv aldrig skulle köra detta på en PC är en annan sak )

I.o.f.s. såg jag att han var inne på att switcha till Logic, då blir det också en annan 5a. Nu har jag i.o.f.s. hört att samma sak gällde vid motsvarande (senaste) v. 5.5 (?) på PCn också...

jo det är logic ja kommer köra det är den största anledning till att ja byter, det va det ja börja med, tack för alla svaren.

  • Medlem
  • 2005-03-25 19:20

Överlag tycker jag att en G4 på 1,42 är snabbare än en Pentium på 2,0... Man skulle nog kunna säga att du sidsteppar prestandamässigt.

Det finns iofs en hel del exempel på saker där G4:an får råpisk också, men för musik funkar den ypperligt. Särskilt Reason vet jag funkar bra på en Powerbook åtminstone. Reason funkar ju bra på PC också. Logic funkar ju inte alls på PC, så där är det svårt att jämföra.

1
Bevaka tråden