Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reflektion över trådars popularitet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Om den är Offtopic, ta bort denna tråd)
Reflektion angående populära trådar. Att en provocerande tråd om gubbiga Macägare blir populär är ju inget att förvånas över, men när jag själv startar trådar, tja, trådar man tror ska röna stort intresse får nästan inga svar alls, åter andra, tex. om hur man får tyst på en G5:a under starten får en bra med svar. Känns som samma fenomen man har hört artister prata om, låtar som borde slå går åt pipan, sånt som känns som skräp slår...

Vilka trådar är det som du startat som fått få eller inga svar?

(((Skriver detta inlägg så du åtminstone får ett svar)))

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 11:26

jag håller med dig helt ^_^
Men hela 99mac har en liten mystisk atmosfär över sig, inget ont om 99mac men det är lite mysko här ^^

Ursprungligen av Nurell:

Vilka trådar är det som du startat som fått få eller inga svar?

(((Skriver detta inlägg så du åtminstone får ett svar)))

ex. denna har inte fått NÅGOT svar: Datorproblem för ombudsman hos Kommunal
ett intressant ämne för Mackare trodde jag, väl värt att skoja/förfasas över.
Diskussion om fläktarna och 10.3.8 har fått 75 svar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-25 12:18
Ursprungligen av bruksarn:

ex. denna har inte fått NÅGOT svar: Datorproblem för ombudsman hos Kommunal
ett intressant ämne för Mackare trodde jag, väl värt att skoja/förfasas över.
Diskussion om fläktarna och 10.3.8 har fått 75 svar...

Jag läste tråden och fann det hela fullständigt ointressant för mig som Mac-användare. Jag tror att de flesta här känner likadant. De flesta Mac-användarna inser ju att personen ifråga förmodligen använde en windowsmaskin.

Vad finns det i övrigt att tillägga ur ett Mac-perspektiv?

Den intressanta frågan är väl mer av en juridisk natur men det är ju OT på 99mac.

i slutändan handlar väl 99mac om att vara positiv till Mac-plattformen och inte att vara negativ till windowssidan.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag läste tråden och fann det hela fullständigt ointressant för mig som Mac-användare. Jag tror att de flesta här känner likadant. De flesta Mac-användarna inser ju att personen ifråga förmodligen använde en windowsmaskin.

Vad finns det i övrigt att tillägga ur ett Mac-perspektiv?

Den intressanta frågan är väl mer av en juridisk natur men det är ju OT på 99mac.

Ja man ser hur det tänks, skojande/diskuterande om diverse Winspörsmål är ju inte helt frånvarande här. Gates problem med iTunes etc. Men lägger nog ner det här inläggandet ett tag nu, tydligen klantar jag till det titt som tätt när jag skickar inlägg så att det kommer dubletter och sånt till stort förtret och besvär för moderatorerna. Vet inte hur jag bär mig åt. Demens i antågande? Kan tillägga att jag hamnar offtopic titt som tätt, hur det nu går till.

Senast redigerat 2005-03-25 12:51
  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 13:40
Ursprungligen av bruksarn:

ex. denna har inte fått NÅGOT svar: Datorproblem för ombudsman hos Kommunal
ett intressant ämne för Mackare trodde jag

Ja, inte lät rubriken nå vidare kul. Det ska gudarna veta.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-03-25 13:55

Det är viktigt, tror jag, är att man sätter en så beskrivande rubrik som möjligt.

Vad gäller nybörjarfrågor, kan inte någon försöka sammanställa de vanligaste frågorna i en "FAQ" , då får man kanske bort de mest repetitiva frågor ?

Ursprungligen av DaPhox:

Ja, inte lät rubriken nå vidare kul. Det ska gudarna veta.

Jag kan hålla med om att rubriken kändes något 'osexig' men om författaren orkat skriva en rad om varför han gjorde inlägget , kanske rent av referera till den länkade artikeln så hade nog chanserna på återkoppling ökat lavinartat.

Ursprungligen av DaPhox:

Ja, inte lät rubriken nå vidare kul. Det ska gudarna veta.

Har fått bassning för oklara rubriker, därav den skinntorra stilen. Står ju oxå i forumreglerna att rubrikerna ska vara tydliga, så det är bara att böja sig...
Den tråden var fö. i första hand en "skojtråd", men även en tankeställare till vankelmodiga switchers, man kan råka illa ut med adware och sånt. Det vet man väl, kanske någon här tänker, men tillräckligt många vet inte, med ibland synnerligen tråkiga följder.

Ursprungligen av bruksarn:

(Om den är Offtopic, ta bort denna tråd)
Reflektion angående populära trådar. Att en provocerande tråd om gubbiga Macägare blir populär är ju inget att förvånas över, men när jag själv startar trådar, tja, trådar man tror ska röna stort intresse får nästan inga svar alls, åter andra, tex. om hur man får tyst på en G5:a under starten får en bra med svar. Känns som samma fenomen man har hört artister prata om, låtar som borde slå går åt pipan, sånt som känns som skräp slår...

Jag tycker att din iaktagelse är helt korrekt! Men jag reflekterar nog lite annorlunda...
99mac är en site som har växt och växer något oerhört senaste året. När jag blev medlem för knappt 1 år sen så var vi ca 5000 medlemmar. Nu är väl antalet >15000 och strävar mot 20...
Detta visar sig även i trådarna, det blir mer och mer nybörlarfrågor samt som du påpekar skräp. Och mindre nya viktiga inlägg. Jag tror att många av seniorerna har tröttnat litegrann, på att samma frågor uppkommer gång efter gång, och de blir det mer slentriant med innehållsrika trådar...

Bara en annan reflektion;)

Kan hålla med om att det kan vara svårt att leta upp liknande trådar om man ska fråga om något.
Sökmotorn funkar inget vidare.
För att inte tala om rutan längst ner på sidan med "Liknande diskussioner".

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 13:28

Jag har också undrat över detta fenomen många gånger. Ofta kan trådar man inte trodde nån skulle svara på få tre sidor med svar.

Ursprungligen av Nurell:

Kan hålla med om att det kan vara svårt att leta upp liknande trådar om man ska fråga om något.
Sökmotorn funkar inget vidare.
För att inte tala om rutan längst ner på sidan med "Liknande diskussioner".

Jag håller med om att sökmotorn inta alltid är till någon större hjälp. Man skulle kunna göra det lättare för både den sökande och sökmotorn genom att låta upphovsmannen till tråden (och kanske en å annan moderator) klassa tråden och dess innehåll med hjälp av ett fåtal 'checkboxar' typ:
( ) problemet löst
Ange tre relevanta sökord för den här tråden: (sökord, sökord, sökord)

...äsch nu kom jag bara på en checkbox men den skulle tillföra mycket värdefull information för den sökande, jallfall om han heter David

Trådar är som marknadsekonomin.
Bryr sig ingen, svarar ingen. Så enkelt är det

Ursprungligen av Kristofer:

Trådar är som marknadsekonomin.
Bryr sig ingen, svarar ingen. Så enkelt är det

njaae, ger man folk chansen att bry sig genom att göra 'marknaden' mer överskådlig så slipper 'intressanta' inlägg drunkna i det 'ontressanta' bruset.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 14:15

Jag tror mest att ingen blev särskild förvånad: Kommunal/sex/porrklubb känns som det går hand i hand på nåt sätt...så inte var det väl nåt virsus heller...

Ursprungligen av DaPhox:

Jag tror mest att ingen blev särskild förvånad: Kommunal/sex/porrklubb känns som det går hand i hand på nåt sätt...så inte var det väl nåt virsus heller...

Det tror inte jag. För att läsa att det handlar om sex måste man först nappa på inläggets rubrik och sedan, utan omsvep, bli sugen på att klicka på länken. Redan där har man garanterat sorterat bort alla som inte sitter på bredbandsuppkoppling och alla andra som fick fler än 3 träffar på sin sökning.

Kul att se hur en tråd kan ändra karaktär. Kommunaltrådet var bara ett exempel, en bisak trodde jag, men ack vad jag bedrog mig. När bisak blir huvudsak osv. :eek:

1
Bevaka tråden