Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem imac G3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterade igår en imac DV SE 500mhz från 128 till 384 megabyte RAM i samband med byte till OS X. Allt fungerar - nästan. Datorn får kernel panic lite då och då i olika situatoner. Ibland såpass illa att det liknar OS 9 - allt fryser utan att "grey screen of death" hinner fram. Jag har lite svårt att systematisera informationen på 99mac i ämnet och dessutom är erfarenheten låg hos mig. Därför fråga - är det dåligt minne, eller är det något annat som strular?

  • Medlem
  • 2005-03-25 11:41

Säkert det nya minnet som inte duger. OS X är känsligt och accepterar inte alla minneskretsar. Byt det mot ett annat där du köpte det.

Såg nu att du ökade minnet "i samband med att du gick över till X". Det skulle ju då kunna vara den gamla kretsen som inte duger. Ta ut ena och se hur det går, sätt sedan i den andra och se hur det går.

I så fall vara 256-kretsen som är död. Kör nu X på 128 meg ram (urk, men det går...) och upplever inga som helst problem förutom hastighet, allmän seghet och en ständigt tuggande hårddisk.

  • Medlem
  • 2005-03-25 12:11
Ursprungligen av JavelinX:

I så fall vara 256-kretsen som är död. Kör nu X på 128 meg ram (urk, men det går...) och upplever inga som helst problem förutom hastighet, allmän seghet och en ständigt tuggande hårddisk.

Problemet löst, alltså. Bara att byta minne.

Verkar vara minnet , jag har en 256:a som fungerar utmärkt i PC.burken, men orsakar kernel panic i den blåvita G3:an jag försökte använda den i.

Ajdå - har nu testat en ny krets - som inte heller fungerar! 128-kretsen funkar i båda platserna, 256-an inte i någon av dem - samma fel som förut. Defekt minne eller defekt dator (slår blixten verkligen ner två gånger på samma ställe?)

Vad är det för fabrikat på minnet?
Om det är PC100 eller PC133 spelar ingen roll.
Satte i ett 512MB minne (Kingston) i en likadan dator nu i veckan, köpte det hos Netonnet.

Minnet är ett PC100-Kingston inhandlat hos den lokala leverantören.

Knepigt, borde ju funkat då..
Har du kört Apples HardwareTest-skiva? Med minnet inmonterat

Gör ett litet tillägg:
Du kollar väl noga att minnet kommer rätt i sockeln, och att de båda clipsen på bägge sidor låser till.
Du är väl också noga med att inte ta på kontaktytor, och vara "jordad" ordentligt.
Inget är så förödande på minneskretsar som statisk elektricitet.

Jag har inte testat hårdvarutestskivan, kan vara värt ett försök. Gällande statisk elektricitet har jag varit försiktig och varit noga med att jorda mig enligt instruktioner i datorns bruksanvisning - jordbleck finns. Tyvärr (en felkälla mindre) har jag sett till att få fast den lilla gröna gnomen (kretsen=) ordentligt, plasclipsen har låst som de skall - så däri ligger inte problemet heller... Vad göra? Har jag haft extrem otur eller bara klantat mig?

1
Bevaka tråden