Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear DG834G med Airport Express som brygga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 16:01

Hej,

Jag har sökt och hittat ett flertal liknande ämnen men ej exakt lika så jag ber om ursäkt ifall jag dubbelpostar.

Mitt nätverk består idag av en Netgear DG834G som är en kombinerat ADSL modem och router med både tråd och 802.11g wireless. Naturligtvis är uttaget placerat i helt fel del av lägenheten.
Till den är idag mina tre datorer anslutna via Airport Extreme. En av dom står i vardagsrummet, som är närmast routern, och de andra står i arbetsrummet, som är beläget en bit bort.

Nu har jag köpt loss en gammal G4 från jobbet och tänkte ha den som server. Eftersom det är de två datorerna i arbetsrummet som har mest stora filer som ska lagras på "servern" så tänkte jag binda ihop dom med ett hederligt ethernetnät.

Då jag dessutom har en Airport Express basstation tänkte jag mig en setup som ser ut så här:

Nätverk 1:
Internet kommer in till Netgear DG834G som skapar ett trådlöst nät där vardagsrumsmaskinen ingår, och ev någon annan maskin.

Nätverk 2:
De två arbetsmaskinerna och den gamla G4 servern delar ett nätverk via en ethernetswitch.

Det jag skulle vilja göra då är att ansluta Airport Express som brygga till det trådlösa nätet och sedan via ethernet till den switchen i nätverk 2. På det sättet ser allt ut att tillhöra samma nätverk.

Jag får ovan funktion när jag använder en av de två maskinerna i arbetsrummet som brygga men ideen är att de ej ska behöva vara på ständigt utan att det är den gamla maskinen som står på och delas via Airport Express till datorer i nät 1.

Enligt allt jag läst borde detta fungera men när jag stoppar i en ethernet kabel mellan Airport Express basstationen och ethernet switchen verkar den ej skicka någon trafik via ethernet. Dvs att när Airport Express basstationen arbetar som brygga är ethernet porten inaktiv.

Är det någon som har erfarenhet av detta och eller några bra tips. Tacksam för alla svar!

D.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 20:05

Har en Netgear DG834G och en Airport Extreme och var inne på ungerfär samma ide men lyckades tyvärr aldrig få dessa båda att prata trådlöst. Men noterade att det fanns att köpa en Netgear Wireless Ethernet Bridge som borde lösa problematiken.

Appropå ADSL uttaget så har jag "tjuvkopplat" telejacken så uttaget i arbetsrummer fungerar med ADSL-modemet istället för uttaget i hallen...

Det här är intressant. Både Netgear och D-link har s.k. "game-adapters" eller "Print Adapter" som man kan koppla en skrivare eller en xbox eller vad det nu är man har, till ett trådlöst nätverk. Vad ingen verkar kunna ge besked på är om man kan koppla dessa små brygglådor till en vanlig switch/router så att man kan koppla på ett helt trådbundet nät där. Nån som vet mer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-24 23:18

Om jag har läst Apple och Netgear rätt så krävs WDS för att detta ska fungera. Det är något som Apple på merparten av sina Airportar, men dessvärre Netgear bara har på en som heter WG301/302 (elller nåt). Du vill köra dom (Airport) som remote base eller relay base. Det går, men Netgear är inte med på noterna. Jag har provat med en AE och WGR614v4, visserligen med firmware v4 och inte senaste v5. Men det står inget upphetsande i release-notes för v5 så jag håller inte andan om man säger.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 05:20

Så om jag förstår det rätt så är det Netgearprylen som sätter begränsningar? WDS hittar jag i Expressen men som du säger så vill den ej läsa WDS inställningarna av Netgear. Hmmm.

1
Bevaka tråden