Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten går igång för ofta!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 23:27

Jag har en iBook 12" 1.2 (Mac Os 10.3.8) och fläkten drar i gång lite för ofta för min smak
Även när jag inte stressar den alltför mycket ökar temperaturen ofta långsamt, men stadigt. Jag kör vanligen Safari (med ca 10 tabbar), Mail, Konfabulator, iTunes, iCal och X Resource graph och vid lite surfande borde väl inte dra igång 'jetmotorn'? Fläkten brukar dra igång när cpu-tempen når 58-60 ungefär. Processor användningen ligger på ca 20-40%, med toppar (Safari) på 80-100% då och då. Datorn brukar stå på plant underlag i normal rumstemperatur.
Hur är det med era iBooks? Drar fläkten ofta på, och vid vilken temp startar den?

Jag har en 1Ghz/512Mb och på den har fläkten gått igång vid totalt tre tillfällen sedan jag köpte den förra sommaren. Datorn kör i stort sett 24-7 med ungefär samma belastning som din. Samtliga fläktstarter har varit då jag suttit i sängen med datorn ovanpå täcket och maximal belastning (typ, edonkey, ett gäng torrenter, iTunes och Safari samtidigt som Quicktime kodar 3gp-filer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-24 00:32

Har en 1.2ghz och den drar igång ibland när jag spelar och gör diverse olika tyngre grejer men det är sällan, temperaturen brukar ligga över 60 när den börjar

På min PB 12" 1 GHz drar fläkten igång ibland lite mjukt när jag är uppkopplad mot 19" skärmen på jobbet. Annars är det bara när jag tittar på film eller annan rörlig grafik.
Det verkar som grafikprocessorn är den som tidigast drar igång fläkten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-24 08:28

Även jag har en 1.2:a och den drar aldrig igång när jag är hemma. Därmot när jag besöker föräldrahemmet och har igång Folding@Home (som seti@home, dock mindre fånigt) så dröjer det inte länge förrän fläkten går igång. Jag misstänker därför att rumstemperaturen gör skillnaden, det skiljer 5 grader vilket tycks vara tillräckligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 09:11

Det ska mycket till för att min 1.33:a ska börja fläkta. Har hänt ett par gånger. Jag kör med ett sudd i bakkant på datorn när jag sitter här på jobbet och då får man en luftspalt under vilket gör ventilationen mycket bättre. På datorer som annars fläktar mycket tycker jag mig märka en 50%-ig minskning i fläkttid faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 15:50

14" 1G 512mb. Fläkten har nog aldrig dragit igång men han blir ganska varm ibland. Brukar ha en liten bok eller liknande under baken på den så det blir en liten luftspalt. Den blir ofta varm om jag kör film på den och kopplar till TV, men fläkten drar aldrig igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-24 19:32

Tack för alla svar. Ska nog kontakta Apple Store..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 13:11

Jag har en 12" 1,2 ghz som är någon månad gammal och jag hade för någon vecka sedan problem med att datorn blev väldigt varm och att fläkten därmed gick igång hela hela tiden. Som värst var processorn uppe i 69 grader och låg sällan under 60. Efter förra säkerhetsuppdateringen med medföljande omstart är den dock plötsligt 20 grader svalare och fläkten har inte gått igång en enda gång sedan dess tror jag.... Låter överhuvudtaget skumt att det skulle ha att göra med varken uppdateringen (som ju inte var någon systemuppdatering) eller omstarten men något hände ju. Testa att starta om den och se om det blir bättre.. det kan ju inte skada.

Kanske att man smög med nån buggfix av det här fläktproblemet i senaste säkerhetsuppgraderingen?

För mig drar fläkten ofta igång om jag har datorn på isolerande underlag (som i soffan t.ex.) men inte lika ofta på vanligt skrivbord. Pressar jag den drar dock fläkten igång även där. Flashfilmer på webbsidor brukar kunna dra igång fläkten bland annat.

1
Bevaka tråden