Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beige G3 och svart skärm!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Tänkte försöka sparka liv i en gammal Powermac G3 (beige, 233 MHz) men skärmen blev totalsvart efter några sekunder och nu vet jag inte vad man kan göra.

Tacksam om någon varit med om liknande problem och har lösningen.

Jag har satt i nytt batteri men i övrigt har den stått orörd under flera år. Har provat att koppla ur sladdar etc och satt ihop igen, men skärmen är svart.

Behöver hjälp.

mvh
Thomas Häggblom

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-23 20:18

Zappa PRAM d v s tryck ner alt-kommando-P-R vid uppstart. Håll ner tills det plingar tre gånger.

Om inte det hjälper så tryck på CUDA-knappen en gång på moderkortet.

Fortfarande problem

Tack för tipset, men jag har forfarande problem.

Får upp glada gubben som säger välkommen till OS 8.6. (det var ett tag sedan jag använde denna maskin!) och sedan blir skärmen svart. Datorn jobbar på men jag ser ju inte vad som händer eftersom bilden försvinner.

Vad göra? Har inte kvar några skivor eller disketter och inte ens en manual.

Tacksam för tips och råd.

mvh
Thomas

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-24 10:46

Prova med en annan skärm.

Starta med tillägg avstängda d v s håll ner shift-tangenten vid uppstart.

Kolla så att du inte har satt i batteriet på fel håll.

Tack för ditt svar. Inget hjälpte dessvärre. Jag provade däremot med alt-kommando-o-f och fortsatte med init-nvram, set-defaults och reset-all. Datorn startade om men samma sak hände igen; efter glada gubben så blev skärmen svart. Någonting tar liksom över skärmen och jag måste komma runt det på något sätt. Fattar inte det här....

mvh
Thomas

ha, fick igång den

jag gjorde alt-kommando-p-r och efter tredje plinget använde jag shift. det var förstås så du menade och vips - det funkade!

tusen tack för hjälpen.

mvh
Thomas

Jag är ingen expert direkt och vet inte vad jag kan göra åt trasigt arbetsminne eller VRAM. Något tips? Dessutom skulle jag ju gärna slippa göra om proceduren PRAM och stänga av tillägg varje gång jag startar datorn. Är datorn körd eller vet du något jag kan göra?

Tack än en gång på förhand.

mvh
Thomas

tack. jag ska testa.

Jag har testat allt minne och samma problem uppstår hela tiden, mao jag måste alltid zappa PRAM och stänga av tillägg för att bilden inte ska bli svart.

Ska jag radera hårdisken och installera ett nytt OS, kanske?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 11:50

Nej, gå istället in i Tilläggskontroll i Inställningar och stäng av alla tillägg som inte är helt nödvändiga. Välj förslagsvis "Minimalt system". Sedan får du prova dig fram med att lägga till ett tillägg i taget och starta om, tills du hittar det "felaktiga" tillägget. Om du vill hitta tillägget som troligtvis orsaker felet.

Hade du haft tillgång till systemskivor så kunde du istället installerat ett nytt system.

  • Medlem
  • 2005-03-25 12:08

Tilläggsproblem som det verkar och som Macus också säger. Tillägg installeras i bokstavsordning förutom om de börjar med mellanslag, då kommer de först. Om du inte ens hinner se några tillägg dyka upp på skärmen innan den blir svart så är det troligt ett mycket tidigt tillägg som strular. Kolla i tilläggskontroll eller gör en lista över tilläggsmappen och ta bort några av de tidigaste och se om det funkar.

Tack för tipsen! Jag ska genast kolla in detta.

Nä, det här funkar inte. Jag valde "Grundläggande Mac OS 8.6" och det hjälpte inte så jag började ta bort tilläggen en i taget istället. Det slutade med att jag tog bort samtliga tillägg "manuellt" och det fungerar ändå inte.

Det enda som fungerar är när jag tar bort Tillägg med Shift-knappen vid uppstart.

Det är något annat fel som är trasigt, tror jag. Frågan är vad. Om ni eller någon orka tänka till och komma med något förslag till lösning, vore jag mycket tacksam.

  • Medlem
  • 2005-03-25 14:35
Ursprungligen av Thomas Häggblom:

Nä, det här funkar inte. Jag valde "Grundläggande Mac OS 8.6" och det hjälpte inte så jag började ta bort tilläggen en i taget istället. Det slutade med att jag tog bort samtliga tillägg "manuellt" och det fungerar ändå inte.

Det enda som fungerar är när jag tar bort Tillägg med Shift-knappen vid uppstart.

Det är något annat fel som är trasigt, tror jag. Frågan är vad. Om ni eller någon orka tänka till och komma med något förslag till lösning, vore jag mycket tacksam.

Det var ju mysko. Hur långt kommer du i uppstarten? Hinner du se "Välkommen till mac OS"? Hinner du inte se några tillägg installeras alls i nederkanten av skärmen? Om du inte hinner se ens "Välkommen..." så verkar det vara systemfel. Ser du det borde det vara tilläggen. Shift-tangenten inaktiverar startmappen också men det borde inte vara aktuellt att det ligger nåt i den och stör om du inte ens ser tilläggen och inställningarna komma upp. Enklast är kanske att installera om systemet om du inte hittar var felet ligger.

Jag ser "Välkommen till Mac OS" under en sekund eller två och sedan blir det svart....

Jag får väl fixa en disc och installera om. Tack för hjälpen, Giggs och Macus.

  • Medlem
  • 2005-03-25 16:47

Du har inte en extra tilläggsmapp, ev en som heter "Extensions" med störiga tillägg? Eller ev tillägg som är osynliga eller visas fel på annat sätt? Kolla med t ex ResEdit (eller FileBuddy?) som kan visa osynliga filer och se om du har ett osynligt tillägg som ställer till det - alternativt prova att dra Tilläggsmappen till mappen som heter "Tillägg (Avstängda)" och gör en ny mapp som heter Tillägg där du lägger in tillägg ett i taget efter hand och se vad som händer.

Jag tycker att det verkar vara ett mjukvaruproblem och då att det är just tilläggen som strular till det, de har en tendens att göra det ibland.

Hmm, jag vet inte men det måste jag kolla in så fort jag har möjlighet. Tacksam för tipset.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 18:49

Vad har du för skärm kopplad till datorn?
Har du något extra grafikkort installerat eller kör du på den inbyggda grafiken?
Vilken upplösning använder du?

Kolla efter ATI-filer i systemmappen och testa med att lyfta ut dem tillfälligt från systemmappen.

Jag kan inte se att jag har någon extra tilläggs/extensionsmapp som spökar.
Skärmen är en gammal Apple Multiple Scan 15 och jag har inget extra grafikkort utan antar att jag kör med den inbyggda grafiken. Men nåt skumt verkar det vara. Jag tänkte svara vilken upplösning jag har osv, men jag kommer inte in i Bildskärmsinställningen överhuvudtaget.

Kan det vara här problemet ligger?

ATI-filer i systemmappen finns icke...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 20:14

Det är säkert där felet ligger.
Ta hem uppdateringen till Mac OS 8.6 och lägg på den igen, ifall du inte har tillgång till systemskivor.
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/

Min gamla LC lll visade svart skärm, jag bytte batteri. Kan det vara så att batteriet inte bara håller klockan i schack, utan också skärminställningar?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 22:28
Ursprungligen av Olav Rust:

Min gamla LC lll visade svart skärm, jag bytte batteri. Kan det vara så att batteriet inte bara håller klockan i schack, utan också skärminställningar?

Ja, så är det. Det var därför jag gissade att Thomas eventuellt hade satt i batteriet bak och fram d v s vänt på plus och minus.

Tack för tips om updateringen - det ska jag försöka få att funka..

Batteriet och skärminställningar har jag ingen aning om men det låter väl inte helt otroligt.... Det finns säkert nån här som vet exakt hur det ligger till.

Vad jag vet satte jag aldrig i batteriet åt fel men problemet var att bildskärmsinställningen blivit heltokig och jag kunde inte komma åt att ändra tillbaka den.

Nu är problemet dock åtgärdat.

Tack för hjälpen allihopa - speciellt Magnus!

1
Bevaka tråden