Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Gates köpt Apple eller delar av...??

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är en som påstår att Bill Gates köpt Apple eller delar av det...är detta sant?? Säg att det inte är det...!

"Jag har för mig att han köpte alltihop. Eller kanske bara en del? Kommer inte ihåg så bra.", påstår killen...

Vad är sant?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-24 00:14

Sant är att Microsoft kom överens med Apple i ett "domstolsbråk" mellan de två parterna. Microsoft gav apple några 100-tals miljoner, köpte icke-röstbara aktier för 150 miljoner och lovade att utveckla office till macen i 5 år. Dessa 5 år har passerats för något år sedan. Och under denna tid så sålde Microsoft sina aktier med god förtjänst.

Så Microsoft/Bill Gates har inga Apple-aktier idag. (Vad jag vet)

Detta inträffade innan iMacen 15" G3 släpptes.

Ursprungligen av henil:

Sant är att Microsoft kom överens med Apple i ett "domstolsbråk" mellan de två parterna. Microsoft gav apple några 100-tals miljoner, köpte icke-röstbara aktier för 150 miljoner och lovade att utveckla office till macen i 5 år. Dessa 5 år har passerats för något år sedan. Och under denna tid så sålde Microsoft sina aktier med god förtjänst.

Så Microsoft/Bill Gates har inga Apple-aktier idag. (Vad jag vet)

Jag skulle tro att Gates faktiskt äger aktier i Apple kanske ingen jättemängd men med tanke på att Gates är bättre på affärer än datorer så kan han ju inte ha missat tillfället. Apples aktier har ju varit en grymt bra investering de senaste åren med en värdeökning på runt 800%!

  • Medlem
  • 2005-03-24 00:19

Även om man inte kan påstå att det är "allmänt känt", så är detta en synnerligen seglivad urban myt. "Ja, fast det är ju ändå Microsoft som äger Apple, så det kvittar väl"... hör man allt som oftast.

Det måste ha blåsts upp i någon tidning någon gång.

Ursprungligen av stfm:

Även om man inte kan påstå att det är "allmänt känt", så är detta en synnerligen seglivad urban myt. "Ja, fast det är ju ändå Microsoft som äger Apple, så det kvittar väl"... hör man allt som oftast.

Det måste ha blåsts upp i någon tidning någon gång.

Microsofts investering i Apple kungjordes väl på en Applekonferens. Där Gates och Jobs smilade och sken som solar.

  • Medlem
  • 2005-03-24 01:44
Ursprungligen av Errol Garner:

Microsofts investering i Apple kungjordes väl på en Applekonferens. Där Gates och Jobs smilade och sken som solar.

Om så är fallet, så är det vad folk minns. Återköpet var nog inte lika spännande att läsa om.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 10:04
Ursprungligen av Errol Garner:

Microsofts investering i Apple kungjordes väl på en Applekonferens. Där Gates och Jobs smilade och sken som solar.

Japp. Till ljudet av en buande publik, om jag inte missminner mig.

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 13:15
Ursprungligen av Yozzi:

Japp. Till ljudet av en buande publik, om jag inte missminner mig.

/Y

Alldeles rätt. Jag var på väg till den keynoten i bil, men fastnade för länge i trafiken, så jag missade den med nån timme. Stämningen på mässgolvet var lite annorlunda då. Det minns jag mycket väl. Jag frågade nån person varför det var så konstig stämning.
Don´t you know?, sa han. Sen förklarade han läget för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 18:24
Ursprungligen av Errol Garner:

Microsofts investering i Apple kungjordes väl på en Applekonferens. Där Gates och Jobs smilade och sken som solar.

Det finns dessutom med i filmen "Pirates of Silicon Valley".

Jag tror det vara samma sommar som Mac OS 8 kom, till slut.. 1997 tror jag året var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:17

Microsoft ägde fem procent icke röstberättigade aktier i Apple, men sålde dem (med vinst så klart) för en massa år sedan. Så nej, Microsoft äger inget av Apple.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-24 10:21
Ursprungligen av Mondo:

Microsoft ägde fel procent....

Ska vara "fem", va?

MVH
Päti Meter
Avd. f. småaktigheter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:26

Fem. 5. FEM procent, ja. Men de äger dem inte längre, sådeså.

Har också hört samma sak, och även att det var Microsoft som räddade Apple från konkurs.

Många rykten blir lätt seglivade.

Jag vet inte hur många gånger denna fråga varit uppe. Pressreleasen från 1997 är numera borta från Apple.com, men än så länge ligger den kvar hos Apple Canada:

Citat:

Microsoft and Apple Affirm Commitment to Build Next Generation Software for Macintosh

Companies announce patent cross-license agreement. Microsoft announces Office 98 for Macintosh; Apple announces Internet Explorer to be bundled with Mac OS. Product commitment backed up with $150M Microsoft investment in Apple Computer.

MACWORLD EXPO, Boston-- August 6, 1997--In a keynote address delivered today at MACWORLD Boston, Apple Computer Inc. director and co-founder Steve Jobs and Microsoft Corp. chairman and CEO Bill Gates announced a broad product and technology development agreement between Apple and Microsoft including the following:

The companies agreed to a broad patent cross-licensing agreement. It paves the way for the two companies to work more closely on leading-edge technologies for the Mac platform.

Microsoft will develop and ship future versions of its popular Microsoft Office productivity suite, Internet Explorer and other Microsoft tools for the Mac platform.

Apple will bundle the Microsoft Internet Explorer browser with the Mac OS, making it the default browser in future operating system software releases.

Apple and Microsoft plan to collaborate on technology to ensure compatibility between their respective Virtual Machines for Java and other programming languages.

To further support its relationship with Apple, Microsoft will invest $150 million in non-voting Apple stock.

"In 1984, Steve Jobs and I stood together when Microsoft announced Microsoft Excel, an application that is widely credited with helping to define the potential of the Mac as a great applications platform," said Gates. "Today's announcements underscore our continued belief in the Mac as a platform for applications and leading-edge Internet technologies. Microsoft has millions of customers who rely on Macintosh technology and they can be assured that Microsoft products for the Mac will continue to be available."

"We are thrilled at the prospect of working more closely with Microsoft on applications and Internet software" said Jobs. "We are confident that this is the beginning of a much closer relationship between the two companies, which will greatly benefit our common customers."

Apple Computer, Inc., a recognized innovator in the information industry and leader in multimedia technologies, creates powerful solutions based on easy-to-use personal computers, servers, peripherals, software, personal digital assistants and Internet content. Headquartered in Cupertino, California, Apple develops, manufactures, licenses and markets solutions, products, technologies and services for business, education, consumer, entertainment, scientific and engineering and government customers in more than 140 countries.

Apple Canada Inc. is headquartered in Markham, Ontario and is a wholly-owned subsidiary of Apple Computer, Inc. Apple products are available at more than 300 Authorized Apple Canada Dealer locations across Canada.

Apple Canada's home page on the World Wide Web: http://www.apple.com/ca/.

Customer Information Contact: If you are considering the purchase of an Apple product and would like to have product information faxed to you, please call 1 (800) 263-3394 in Canada. If you do not have a fax machine or would like to locate an Authorized Apple Canada Dealer near you, please call 1 (800) 665-2775 extn. 450.

Apple, the Apple logo, and Macintosh, are registered trademarks of Apple Computer, Inc. Additional company and product names may be trademarks or registered trademarks of the individual companies and are respectfully acknowledged.

Home.>.Press Info.>.Press Release

en français

Visit the Apple Store online.
1-800-MY-APPLE

Contact Us.|.Terms of Use.|.Privacy Policy
Copyright © 2005 Apple Computer, Inc. All rights reserved.

Nu idag sa en kille igen att det var MS som räddade Apple från att ha gått i KK genom denna affär.

Nån som kan bekräfta el. dementera

Ursprungligen av draags:

Nu idag sa en kille igen att det var MS som räddade Apple från att ha gått i KK genom denna affär.

Nån som kan bekräfta el. dementera

Med tanke på att Apple hade ett antal miljarder på banken så var det knappast MS som räddade dem.
Det var Steve Jobs som kom tillbaka och vände den negativa trenden. (lite förenklat)

Ursprungligen av draags:

Nu idag sa en kille igen att det var MS som räddade Apple från att ha gått i KK genom denna affär.

I det läget när Jobs kom överens med Gates så hade båda fördel av affären. Apple hade sumpat första försöket att ta fram ett nytt modernare minnesskyddat OS och misslyckats med klonerna som bara kannibaliserade på den egna datorförsäljningen. Microsoft hade å sin sida en hög stämningar från Apple som de förmodligen fått svårt att vinna. Dessa gällde plagiering av Mac OS osv. Så Jobs bytte en hög pengar och löfte om kommande Office-utgåvor för Mac mot att Apple la ner alla stämningar mot Microsoft. Microsoft hade heller inget att vinna på att Apple skulle konka. De amerikanska konkurrenslagarna hade då förmodligen gett MS problem. Pengarna gav även Jobs möjligheten att få upp Apple på fötterna igen. Med helt tom kassa hade inte ens Steve Jobs kunnat vända på Apples problem som det såg ut vid den här tidpunkten.

Så din kompis har nog rätt men jag skulle inte se det som en triumf för MS. Snarare bara det slutgiltiga beviset för det företagets metoder. Varför innovera när man kan stjäla? Man kan alltid betala bort problemen i slutändan om man har en hög med pengar... typ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-04 21:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

I det läget när Jobs kom överens med Gates så hade båda fördel av affären. Apple hade sumpat första försöket att ta fram ett nytt modernare minnesskyddat OS och misslyckats med klonerna som bara kannibaliserade på den egna datorförsäljningen. Microsoft hade å sin sida en hög stämningar från Apple som de förmodligen fått svårt att vinna. Dessa gällde plagiering av Mac OS osv. Så Jobs bytte en hög pengar och löfte om kommande Office-utgåvor för Mac mot att Apple la ner alla stämningar mot Microsoft. Microsoft hade heller inget att vinna på att Apple skulle konka. De amerikanska konkurrenslagarna hade då förmodligen gett MS problem. Pengarna gav även Jobs möjligheten att få upp Apple på fötterna igen. Med helt tom kassa hade inte ens Steve Jobs kunnat vända på Apples problem som det såg ut vid den här tidpunkten.

Så din kompis har nog rätt men jag skulle inte se det som en triumf för MS. Snarare bara det slutgiltiga beviset för det företagets metoder. Varför innovera när man kan stjäla? Man kan alltid betala bort problemen i slutändan om man har en hög med pengar... typ.

En utmärkt historiesammanfattning.

Att de hade ett antal miljarder, ok... hur vet man det?

Om det är så att MS skulle ha räddat Apple så skulle detta inte göra mig något - det vore däremot rätt sött.

För några år sedan hade de en bankreserv på ca. 4 miljarder.
Det kan hända att det kontot inte var lika fett 1997 men det var knappast tomt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-31 13:35

Gil Amelio hindrade Apple-båten från att sjunka, och Steve Jobs satte den på rätt kurs.

Två läsvärda länkar:

http://episteme.arstechnica.com/groupee/forums/a/tpc/f/8300945231/m/656002596731
http://lowendmac.com/orchard/05/1221.html

Jag tycker det är lite kul att Steve fick en NeXT-maskin installerad på sitt kontor när han återvände, och att han inte började använda en macintosh på heltid i jobbet igen förrän dom släppte första public-betan av MacOS X

  • Medlem
  • 2006-01-03 14:56

Apple är ett publikt bolag listat på NASDAQ och därmed förbundet att redovisa större ägare och deras förändringar i innehav, precis som i svenska bolag. Rykten om uppköp kollas lätt av emot insiderhandeln eller ägarförteckningar. Om Bill, MS eller någon annan skulle skaffa majoritet så skulle det synas -ordentligt.

Var inte oroliga Microsoft äger säker några aktier i Apple ( i dags läget ) om inte direkt så indirekt av att Bill eller Steven Ballmer & Company äger säkert aktier i Apple privat om inget annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 18:42

I ärlighetens namn, vad spelar det för roll?

1
Bevaka tråden