Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrplattan är lite knasig

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min pb 1.5 ghz (senaste modellen) i ca 4 veckor nu och det har blivit någe knas med styrplattan.

När datorn har gått i vila och väcks så hackar eller reagerar inte styrplattan de första 5 sekunderna ungefär. Sedan när den väl kommer igång så funkar den klockrent.

Det händer inte alla gånger, men ofta och det stör mig. Jag kan inte minnas att den har varit såhär från första början, så jag tänkte att något program jag intstallerat kanske har strulat till något med mjukvaran till styrplattan, så jag formaterade och intstallerade om os x från scratch. Tyvärr uppstår samma problem ändå.

Vad skall jag göra??? upplever ni samma sak med era p-böcker?

Skall den in på garanti-ärande?

Hjälp mig snälla!

mvh
Erik

Har fått min styrplatta utbytt på garanti. Nu funkar allt som det skall

Funkade väldigt smidigt att lämna in datorn måste jag säga. Bra service av apple.

/Erik

Jag har inte upplevt nå problem med min men fler än du verkar ha haft problem:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301047

Och det går att läsa mycket om det på t ex macfixit.com och macintouch.com.

Det var som attan! måste vara någon slags barnsjukdom på den nya modellen helt enkelt.

Apple supporten bad mig aldrig att testa resetta styrplattan på det sätt som nämns i artiklen. Däremot fick jag resetta pmu:n och pram utan att det hjälpte.

Hoppas de får ordning på det hela.

mvh
Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 23:13

Hade samma problem med min till en början. Har försvunnigt på senare tid. Kanske nån uppdatering som löst det?

Hade även problemet att muspekaren förflyttas okontrolerbart på skärmen, något jag löste genom att trycka hårt på aluminiumet runt musplattan. Var antagligen något litet glapp som gjorde att den identifierade två tryckpunkter (en från mig och en från aluminiumramen).

Vet inte om jag orkar förklara problemet för service. Händer ibland att problemet återkommer, när jag förflyttat datorn t.ex. Men det vore ju trisst om jag skickade in den och den lyckades vara "hel" när de tittar på den Alla datorer har ju sina defekter. Händer väldigt sällan nu när jag "lagat" den, men frågan är om jag ska skicka in den innan garantin går ut? Kanske blir sämre med åren? Någon som uppleft någor liknande?

Prova att nollställa styrplattan så borde problemen försvinna.
Lägg handen på plattan så att den täcks helt, håll kvar i 3-4 sekunder. Lyft handen snabbt.
Om det inte hjälper, prova några gånger till för att försäkra dig om att du gjort rätt, annars blir det till att byta top case.
Läs mer: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301047

Precis vad de fick göra med min. Ny topcase på den nu. Sedan bytet har den funkar kanon. Däremot har servicekillen lyckats göra "slepp mode" lampan glapp, så den skall in igen efter påsk..suck

/Erik

1
Bevaka tråden