Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är skillnaden mellan olika mp3-spelare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Kan någon förklara för mej om det spelar någon roll vilken mp3-spelare man köper? Alltså, går de att använda till både pc och mac? Skulle vilja ha en billig, billig, men bra bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-16 11:23

Frågar du här lär i princip alla svara "iPod".
Och det är en iPod av någots slag du ska ha och anledningen till det är den smidiga integrationen med iTunes, Apples jukebox. Det finns ingen annan musikspelare som har så smidig programvara som iPod. Funkar både till PC och Mac.

Dessutom är de snyggast...

Välkommen till 99mac Greta! Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg.

Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

En liten detalj att påpeka kanske…

Visst är iPodden klart bäst och snyggast, men att den fungerar både med Mac och PC är en sanning med modifikation.
Om du laddar din iPod från en Mac kan du inte ansluta den till en PC och vice versa.

Dekigt tycker jag.
Eller har jag fel och det fungerar? I så fall vill jag gärna blir rättad och få en liten förklaring på hur man gör.

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

...
Om du laddar din iPod från en Mac kan du inte ansluta den till en PC och vice versa.
...

Det håller jag inte med om. Om man formatterar om podden till PC, så går den att använda på båda plattformarna. Den kommer formatterad för Mac och ska man "göra om den" så gäller det att läsa instruktionerna noga. INTE ansluta podden, utan in med CDn först, etc. etc.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-23 21:04

Rätta mig om jag har fel här! Om hon ska ha en billig iPod så får det väl bli shuffle? Shuffle funkar inte på (PC) win 98 eller (Mac) OS 9 om jag fattat specen rätt. Det är ganska kasst!

För mig kommer det nog att bli en sandisk från voxon.se

Det kallar jag BILLIGT OCH KOMPATIBEL!

Har jag fel?

PS jag hade alltså helst velat ha en shuffle, men sitter med en G3:a som jag inte tänker byta än, jag tycker det är korkat av apple att inte fixa så att den funkar åtminstone på OS 9.2.2 DS

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-29 21:07
Ursprungligen av rana:

Rätta mig om jag har fel här! Om hon ska ha en billig iPod så får det väl bli shuffle? Shuffle funkar inte på (PC) win 98 eller (Mac) OS 9 om jag fattat specen rätt. Det är ganska kasst!

För mig kommer det nog att bli en sandisk från voxon.se

Det kallar jag BILLIGT OCH KOMPATIBEL!

Har jag fel?

PS jag hade alltså helst velat ha en shuffle, men sitter med en G3:a som jag inte tänker byta än, jag tycker det är korkat av apple att inte fixa så att den funkar åtminstone på OS 9.2.2 DS

Får väl hjälpa mig själv då ...

Hittade en bra länk för OS 9 - användare (men även ni andra) på macnytt:

http://www.danielmedel.com/main.php

Ursprungligen av leonardo:

Det håller jag inte med om. Om man formatterar om podden till PC, så går den att använda på båda plattformarna. Den kommer formatterad för Mac och ska man "göra om den" så gäller det att läsa instruktionerna noga. INTE ansluta podden, utan in med CDn först, etc. etc.

Precis så är det.

Macen formaterar i HFS+ medans PC'n formaterar i FAT32
Macen läser och skriver utan problem till en FAT32 formaterad hårddisk medans PC'n står som ett frågetecken mot en HFS disk.

Eftersom FAT32 inte är världens nyaste filsystem så är HFS att föredra men då kan man ju inte använda iPodden med PC'n, eller?

Jorå, DET GÅR.

Det finns 2 program som klarar biffen aldeles utmärkt. Det ena är XPlay2 och det andra är MacDrive.
Xplay är anpassat för just iPod och gör mycket merän bara detta samt kostar dessutom mindre. Fungerar klockrent!

http://www.mediafour.com

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-03-24 10:20
Ursprungligen av - Slice -:

Visst är iPodden klart bäst och snyggast, men att den fungerar både med Mac och PC är en sanning med modifikation.
Om du laddar din iPod från en Mac kan du inte ansluta den till en PC och vice versa.

Dekigt tycker jag.
Eller har jag fel och det fungerar? I så fall vill jag gärna blir rättad och få en liten förklaring på hur man gör.

Från början så laddade vi sambons mini enbart från min iMac men förra veckan så valde vi att ladda in låtarna från hennes PC istället för att min hårddisk började bli full och jag för allt i världen inte vill ha in hennes direkt värdelösa skivor bland mina strikt hållna och sorterade låtar med enbart _bra_ musik

Det var inga problem alls mer än att vi fick ladda in något litet program från den medföljande skivan för att iPoden skulle fungera med PC:n. Visserligen har vi inte försökt att ladda den från Macen nu igen, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Billigare alternativ???

Jag förstår att iPod är outstanding, det säger ju till och med hängivna pc-användare. Men, nu var jag ute efter ett billigare alternativ, finns det något som passar till en mac? Jag kommer antagligen bara att använda den ihop med macen så den behöver inte kunna båda delar.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-16 11:55

Det finns ju inte mycket billigare alternativ heller än iPod'arna men kolla här på Pricerunner. Som exempel köpte vi en TwinMOS Red Rock 256MB till sonen på 18 årsdagen för 5 månader sedan för ca 950:- med frakt idag vill han sälja den och köpa en 512MB iPod Shuffle istället men den verkar mycket svårsåld gissar att han inte får mer än 400-500:- för den, "TwinMOS'en är dock en mycket bra spelare och funkar helt OK till Mac'en". Så mitt råd är köp en iPod, dom få extra kronorna man kan spara är inte värt det för kompabiliteten mot iTunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-16 12:14

Du kanske redan har rippat av ett antal skivor i iTunes? Då sitter du förmodligen med ACC-filer (ett nyare och bättre format än mp3). Då får du kolla att spelaren klarar av ACC om du inte vill rippa om det hela...

Kolla ut en som du tycker har rätt pris och de funktioner du vill ha och kolla om det finns stöd för Mac. Om det inte står kan du ju posta märke och modell här så är det säkert någon som vet om det går.
Det finns ju ett gäng att välja på.

Och att du vill ha en billig billig men bra bra förstår jag helt och fullt, men som med det mesta här i livet så gäller uttrycket "You get what You give".

- Slice -

1
Bevaka tråden