Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå/vit kraschar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir galen på min blå G3!

Den snurrar hyggligt bra men när jag skall flytta lite större filer kommer den grå rutan upp om att jag måste starta om.

Jag har testat olika minnen eftersom jag först misstänkte minnesproblem men efter att ha testat minnerna och dessutom haft samma problem med olika minnen ligger problemet i något annat.

Jag kör OS X 10.3.8, har 512 Mb ram, datorn snurrar i 400 Mhz

Finns inget scsikort, har bara en hårddisk men det är en rev. A.

Snart flyger den från balkongen. Mina beige G3 beter sig inte så här.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 09:59

Vad är det för HD?
B/W revA är ju lite petiga...

Höll på att säga att jag inte vet.
Det är en IBM deskstar
Det är en 60 gb som heter St360015A.

Det är inget fel på den vad jag vet. Vad kräver b/w'n för disk.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 10:30

Har inte blykoll direkt
(As usual )

Men börja söka bland informationen på < http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/index.html > där det finns nämnt om "IDE Drives/Data Corruption with * revision 1 * B&W G3s:"...
Vill minnas att just större Deskstar var en av problemmodellerna, men kolla för jag plockar rätt löst ur minnet här

Jag har haft samma problem!

En gång lyckades jag fixa det utan ett ATA-kort men då håll jag på hur länge som helst.
Den disken som du har är förmodligen helt OK, men det är IDE controllern i B/W som inte fixar den riktigt.
Mitt råd är att lägga lite slanters på ett ATA-kort.
Det löser problemen och snabbar upp en hel del som bonus. Ett ATA-100 kort räcker gott för den burken.

- Slice -

Var får man tag i ett sådant till rätt pris?

Är det kanske den där Anders @ netscape som verkar ha allt?

Jag kollade med office här i Karlstad om de hade nåt på hyllan. Man är ju student och vill ju inte pröjsa en massa för ett gammalt lik.

Macoteket, inwarehouse eller nått

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 12:20

Strömberg är nog en bra idé

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:54

Macoteket har gamla Acard ATA66 på sin kampanjlista, 395:- plus moms. Borde lösa problemet.
Tyvärr stödjer inte kortet hårddiskar större än ~120 GB men det kanske inte är något stort problem?
ps. st360015A låter absolut som en Seagate Barracuda, inte en Deskstar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 20:22

Som Pär m fl skrev ovan är ATA-kedjan i blåvita Power Mac G3 Rev 1 skakig. Det fungerar i princip bara med originalhårddisken eller motsvarande HD. Även hårddiskar under 120 GB i storlek fungerar opålitligt, med systemkrascher och programfrysningar som följd. Du bör installera ett ATA66- eller ATA133-kort i datorn.

1
Bevaka tråden