Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka minnen passar till G4 Quicksilver

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 09:06

Har en uppgraderad Quicksilver med 896MB RAM (128,256,512 - SDRAM, PC133). Tänkte jag skulle passa på att byta ut 128:an mot en 512:a innan minnena blir ovanliga(re). Testat två olika 512:or, men utan framgång. I ena fallet startade datorn utan att registrera det extra minnet. I andra fallet startade datorn inte alls.

Lyckligtvis köpte jag minnena lokalt och kunde byta och senare få pengarna åter, men nu undrar jag om det finns några minnen som garanterat fungerar oavsett vad det är för andra minnen i burken. Osannolikt antar jag, men fråga bör man (som Yoda skulle sagt).

/Y

Specifikationen ska vara: PC133, 3,3V, unbuffered, 8-byte, none-parity, 168-pin SDRAM.

Om minnet uppfyller detta, så funkar det. Sen kan det ju vara så att du får tag på ett rötminne från en skum PC-krängare, och Panthern är lite kräsnare än vad en vanlig PC är. Fast de flesta minnen ska funka.

Andra minnen ska inte påverka.

Om datorn inte startar kan det bero på att minnet inte sitter fast ordentligt, eller (om lampan blinkar till när du trycker på startknappen) så kan det behövas en PMU-nollställning.
Fast vanligtvis när minnet är trasigt så resulterar det i ett eller flera pip vid start.

Om du vill vara säker på att få bra minnen ska du handla från Crucial.

1
Bevaka tråden