Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man ha en Palm till?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar bli till åren*, märkbart glömsk och är sedan långt tidigare tankspridd av mig. Har fått erbjudande att köpa en Palm m505 av en kompis som "har en över". Förutom att schemalägga sitt liv och hålla sin adressbok up-to-date, vad mer kan man göra för skoj med en Palm? Spela, koka kaffe.. tipsa mig!

*snart 30 ffs!

om han "har den över" och är din kompis, tycker jag att du borde FÅ den.

Ursprungligen av AUTOMATTI:

om han "har den över" och är din kompis, tycker jag att du borde FÅ den.

Aha, hur kommer det sig

(inget elakt, han läser/postar på 99mac)

  • Medlem
  • 2004-09-09 11:38

Har slitit ut två Palm:ar med att spela minröj och lägga patiens. Kör också FileMaker Mobile för att hålla reda på filmer, skivor och böcker - så man inte köper nåt man redan har. Till sist ligger en massa bra-att-ha info som ipadresser, felsökningsrutiner och programinnehav på olika företag jag supportar. Det gäller bara att allt inte ligger öppet...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-09-09 11:49

Kalendern är guld värd, och ruskigt smidig och lättanvänt,
adressboken likaså. Sedan är det smidigt att ha diverse handböcker och annat inlagda i den. anteckningsblock för minnesanteckningar är också bra. Den har IR-port så det är smidigt att kolla mailen tillsammans med en mobiltelefon, det går också att "nödsurfa", men det är segt.

Det finns en del roliga enklare spel till den också.

m505 har både halvsunkig skärm och långsam processor, så jag tycker också du borde få den gratis av din "kompis"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 12:05
Ursprungligen av iBjorn:

m505 har både halvsunkig skärm och långsam processor, så jag tycker också du borde få den gratis av din "kompis"

Själv kör jag med en Vx, och jag har svårt att föreställa mig någon nytta med att ha en nyare. köpte också en billig blåtandadapter, så den är numera framtidssäkrad...

Det är ju just de fyra grundfunktionerna som är guld (kalender, adressbok, att-göra, anteckningar), sedan finns det lite småkul spel (SimCity, Lemmings, Backgammon, patiens och "F1 Sprint"), kalkylatorer (slapp köpa affärsräknare på så sätt), engelsk ordbok (Noah Lite).

Åsså synkar den ju så snällt med adressbok och iCal.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-09-09 12:13

Inte att förglömma är möjligheten att ha den som unversalfjärrkontroll, med betydligt bättre och trevligare gränssnitt än vanliga traditionella fjärrkontrolller!

Ursprungligen av iBjorn:

Inte att förglömma är möjligheten att ha den som unversalfjärrkontroll, med betydligt bättre och trevligare gränssnitt än vanliga traditionella fjärrkontrolller!

DET är en skön möjlighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 12:39

En 505:a skulle kanske kunna köra även DocumentsToGo för att ta med Office-dokument, samt Adobe redaer för pdf:er. Om du har blåtand på Palmen så klarar den även av saker som att ringa upp nummer från Adressboken och även hämta och skicka SMS. Du kan skicka och ta emot e-post i den (vilket är guld, jämfört med att läsa dem i mobilen) och t o m surfa på nätet. Däremot så är 99mac ingen höjdare med Palmen, eftersom varje sida är typ 200 kb stor…

Du har ju väckarklocka i den, och inte minst - som redan nämnts - en massa festliga spel. Det finns mängder av sköna sharewareprogram som gör allt möjligt, även till en äldre Palm.

Det finns även de som använder Palmen som GPS/plotter tillsammans med en blåtandsförsedd GPS-mottagare.

En nyare Palm (Tungsten och framåt) funkar ju även som litet fickfotoalbum, som mp3-spelare, fickminne med röstinspelning osv. Och dessutom kan modernare Palm-varianter användas för att rita med.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-09-09 13:12

Jag kommer aldrig ihåg att kolla i min Palm, även om jag har den med och antecknar i den, så nu ligger den mest och laddar.
Dessutom börjar det bli lite väl mycket att släpa runt på nu. Mobil, Palm, iPod, kamera, dator, och eftersom ingen pryl har allt detta i en enhet, så blir det för mycket att ta med när man går ut, så något/några saker blir lämnade kvar på skrivordet. Kommer ihåg den tiden då man bara hade plånbok och nycklar i fickan när man lämnade hemmet ... minnen ;o)

Provade att använda en Palm i jobbet, för att slippa alla små lappar man alltid sprider omkring sig. Det orkade jag med en halv dag, trots att jag kan grafitti ganska hyfsat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 18:33
Ursprungligen av ohennig:

Provade att använda en Palm i jobbet, för att slippa alla små lappar man alltid sprider omkring sig. Det orkade jag med en halv dag, trots att jag kan grafitti ganska hyfsat.

Jaha. Törs man fråga varför?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 00:39

Vill inte vara en glädjedödare men;

-Fjärr: funkar sådär, eftersom IR-porten har mycket sämre räckvidd än en vanlig fjärr, enligt min erfarenhet.

-AvantGo: Synkar bara i OS 9 såvitt jag vet? Skulle gärna ha det igen, om det kommit en conduit till OS X.

-Lappersättning: Jag brukar skriva in i datorn när jag kommer åt, så har man det tillgängligt även på springande fot. Annars använder jag Kom-ihåg-lappar i OS X till allt sådant, med papperslappar så blir det så rörigt när man börjar bocka av saker...

-e-böcker är något som jag borde utforska. Man kan ju låna över nätet från bibliotek och läsa i palmen. Frågan är väl bara hur kul det är, men värt ett försök.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-10 10:57
Ursprungligen av hgus:

-AvantGo: Synkar bara i OS 9 såvitt jag vet? Skulle gärna ha det igen, om det kommit en conduit till OS X.

det finns till osx.. tror till och med att det finns en länk på avantGo:s hemsida till en tredje-part conduit som funkar bra för mig...

sitter inte på den datorn nu bara.. kan ha varit denna jag använder:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21202&vid=119934

//j

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 12:16
Ursprungligen av johelo:

det finns till osx.. tror till och med att det finns en länk på avantGo:s hemsida till en tredje-part conduit som funkar bra för mig...

sitter inte på den datorn nu bara.. kan ha varit denna jag använder:

//j

Jepp, det var inte den du pekade till, utan den här som är en OS X conduit till AvantGo. Funkar utmärkt!

Fantastiskt att äntligen få AvantGo igen!

  • Medlem
  • 2004-09-09 16:43

Böcker i massor.
www.elib.se

Sen även nyheter vart du än går.
www.avantgo.com

Och det finns även tidtabeller för SJ att ladda ned...

Ursprungligen av Tim:

[

Och det finns även tidtabeller för SJ att ladda ned...

Jag hittar inte vart finns dem?

  • Medlem
  • 2004-09-10 08:09
Citat:

-AvantGo: Synkar bara i OS 9 såvitt jag vet? Skulle gärna ha det igen, om det kommit en conduit till OS X.

Det går ju att synca direct från Palmen om den har kontakt med internet. Tex via Bluetooth, GPRS, Modem eller WLAN.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 10:35
Ursprungligen av Tim:

Det går ju att synca direct från Palmen om den har kontakt med internet. Tex via Bluetooth, GPRS, Modem eller WLAN.

Ah, sant. Jag har det inte, men det finns ju de som har. Tänkte inte på det...

  • Medlem
  • 2004-09-10 10:37

Funkar fint via IR över mobiltelefon till GPRS med din Palm Vx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 10:42
Ursprungligen av Tim:

Funkar fint via IR över mobiltelefon till GPRS med din Palm Vx

Eller via min nya blåtandadapter. Om jag hade haft en telefon med GPRS och blåtand eller IR, men det har jag inte... :rolleyes: SE T100...

Om man inte kan komma åt internet utdelat via blåtand till Palmen? *Från datorn alltså...*

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 10:55

URL:ar till bra patient-spel mottages med glädje

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 11:49
Ursprungligen av Roger Åberg:

URL:ar till bra patient-spel mottages med glädje

http://software.palmone.com/PlatformSoftwareCategory.jsp?siteId=291&jid=E65FXBB412BA5BEF7X7CFC1F64FDX6B2&topSectionId=3258&platformId=1&parentSectionId=3262&sectionId=3262&catalog=1&title=Card

  • Medlem
  • 2004-09-11 11:13
Citat:

Om man inte kan komma åt internet utdelat via blåtand till Palmen? *Från datorn alltså...*

Det kan man, men tyvär är det lite krångligt och inte bara att använda internetdelningen.

Finns dock info på internet hur man gör...

Jag har problem med att få Palm Desktop mm att fungera...

http://99mac.se/forum/showpost.php?p=414674&postcount=5

Tänkte bara skrämma liv i den här tråden igen:

Jag har just fått en liten Palm m505 och vill använda den
som fjärrkontroll och jag vill även köra Salling klicker med den.

Frågan är nu vem som kan sälja mig en bluetooth adapter som
är kompitabel med salling eftersom dom inte går att få tag på
i butikerna.

så jag EFTERLYSER EN BLUETOOTH ADAPTER TILL M505!

Tar även gärna tips om bra program som man kan köra, jag
har redan skaffat lemmings och det var ju lite sådär. Kanske
blir det SimCity också vi får se

Alla tips som inte redan är lämnade i denna tråd tar jag tacksam
emot!

/Kebarb

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-23 07:19

Jag har med min Palm Tungsten T5 på jobbet. När det finns tid kollar jag min e-post (med hjälp av bluetooth-telefon), lyssnar på nedladdad radio, lyssnar på mp3:or, planerar fotoprojekt, läser e-böcker, gör träningsschema m.m. Har stor nytta av min Palm.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-23 08:44

Jag är privatflygare och använder den för att färdplanera (normalt ett mödosamt manuellt arbete - eller som annars kräver att man sitter vid en dator).

På tre röda så har jag gjort en driftfärdplan med det utmärkta programmet CoPilot - det finns till och med databaser där du kan ladda ned flyginformation till CoPilot - gratis!!!!

Jag använder även systerprogrammet Flight-Master - vilket ger mig en mycket kompetent GPS-dator i en liten Palm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-28 23:56
Ursprungligen av ecscsjo:

Jag är privatflygare och använder den för att färdplanera (normalt ett mödosamt manuellt arbete - eller som annars kräver att man sitter vid en dator).

På tre röda så har jag gjort en driftfärdplan med det utmärkta programmet CoPilot - det finns till och med databaser där du kan ladda ned flyginformation till CoPilot - gratis!!!!

Jag använder även systerprogrammet Flight-Master - vilket ger mig en mycket kompetent GPS-dator i en liten Palm.

Coolt!

1
Bevaka tråden