Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enemy Territory nu oxo på OSX

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-22 21:24

Kan det vara så att ingen här har uppmärksamat att ET kom ut till Mac igår?

För oss som gillar o panga zee germans via nätet ibland

http://www.macgamefiles.com/detail.php?item=18598

PS:
För er som inte vet så är ET en gratis mod till Return to castle wolfenstein. Man lirar bara via nätet, och man behöver inte ha return of... spelet för att lira.

Så iväg o tanka nu, så vi kan bilda en 99 klan o piska lite folk!

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 17:56

BitTorrent gick igång med omedelbar verkan. Dock kommer det ta en stund med min uppkoppling. Vet du lite mer exakt vad det är för specs på spelet, "Mac OS X" säger mig konstigt nog inte så mycket :eek:

Vill dock känna lite på spelet innan det bli tal om någon klan...

Nice!

Jag lirade det ganska mycket när det kom för ett par år sen(?). Här finns lite kort läsning om hur det till slut kom till våran platform.

Körde igång spelet....

...funkade bra kunde välja en massa parametrar först samt sedan ett profilnamn...

...hittade en server där jag kunde spela...

...det var vinter, klockren grafik, allting flöt på bra förutom att jag fattade noll. Först styrde jag lite med knapparna samt musen, det gick bra. Sen tryckte jag på space och då lyfte, det jag trodde var gubben upp ur marken som en helikopter... Tänkte............... Måste vara en bugg... sen förstod jag att jag inte var någon gubbe?!?!;) ...
...tryckte på musknappen och helt plötsligt var jag en gubbe som jag inte kunde styra*PANIK*. Gubben åkte runt och mejade ner andra med eldkastare och grejer...trycker på musknappen(eller var det space?)igen och helt plötsligt ser jag gubben utifrån.... han fortsätter löpa AMOK och sätta grejjer i brand... Tryckte på ESC och avslutade!

*PUST*

Som ni kanske förstår var det första gången jag spelade något dyligt! Fattade verkligen NOLL men snyggt var det(och ganska underhållande att titta på):);)

Eric

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 19:49

Fick ockå hem det nu men mitt försök att starta det var inte lika lyckosamt. Det står helt enkelt att programet har avslutats och att inga andra program har påverkats. Någon som har en aning varför det inte vill fungera, kan det bero på systemet? (Kör 10.2.8)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 20:35

Som gammal CS-nörd (pre 1.3 dagar) så visste man ju vad det gick ut på, men det verkar som jag har tappat mitt sinne för att sikta i huvet på folk på bråkdelen av en sekund, like in the old days...

Men några kills fick man allt
Mestadels dog jag jefligt snabbt dock...

En sak e säker, jag kommer lira det regelbundet !

mvh
b0bben

Oh, va trevligt att detta spel kommit till mac. Jag har kört det en del på pc.
Det finns mycket bra mods att ladda ner också vet dock inte om dessa fungerar på mac.
Enemy Territory Fortress: http://etfgame.com/
True Combat http://www.truecombat.com/
Båda är portade från Quake 3.

Arcane02: det verkar som att 10.2 stödet är lite sådär enligt Brad Oliver (en av utvecklarna på aspyr som fixade ET).

förhoppningsvis kommer gänget på macologist att fixa konvertering av moddarna, ett par av verkar kräva lite kodändringar för att få dem till att lira med osx.

Nå. Vem är sugen på att lira nån dag?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 15:41

Okej, då kanske det äntligen är dags att uppgradera systemet en gång för alla...

Tjena,

Tänkte bara säga att om någon undrar något om ET så kan jag kanske hjälpa till.
Jag har kört servrar i flera år på PC (och kör fortfarande pc...).
IP till den server som funkar med Mac klienten är 213.132.119.13:27962

Eftersom ET är nytt till Mac så tänkte jag att någon kanske behöver hjälp.
Så undrar ni något, fråga mig.

/SteelRat

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-25 17:19

Xlr8yourmac har en nyhet om hur man kan få bredbild i ET:

There are just 3 lines to change in the "etconfig.cfg" file that is located in here (global settings):

~/Library/Application Support/Wolfenstein ET/etmain/etconfig.cfg

and here (for individual profiles):

~/Library/Application Support/Wolfenstein ET/etmain/profiles//etconfig.cfg

The lines are as follows (red text is what you need to change):

seta r_customwidth "1920"
seta r_customheight "1200"
seta r_mode "-1" unsafe

This worked like a charm for me. If anyone is running at a lower resolution or a different LCD display, just put in the desired height and width. Hope this is helpful, as it seems that a lot of folks are picking up widescreen LCD displays lately.

ET anmärkningsvärt segt på iMac G4

Tyvärr verkar det som om ET är sisådär dubbelt så hårdvarukrävande som RtCW. Jag har varit en inbiten RtCW-spelare i över ett års tid (jag lade av för ett år sen, nu är det Team Arena som gäller). Med RtCW brukar jag erhålla runt 20-60 fps, i ET låg det på 10-30 när jag testade härom dan med min iMac G4/700 - dvs tämligen ospelbart. Kan nämna att Team Arena håller sig omkring 80 fps för mig.

  • Medlem
  • 2005-03-27 03:36

tänkte uppgradera mac rätt nyligen, men vill gärna att wolfET ska fungera bra, eftersom jag spelat det konstant i något år nu

så...ni som upplever bra flyt, i vilken upplösning & vilka maskiner kör ni det på?
skulle en pb 12" på 1.5 ghz g4 fungera ok?

testade på min ibook 800mhz g3, gick knappast med flyt, men gick att starta i alla fall

  • Medlem
  • 2005-03-27 22:56

Någon av er som lirat detta sedan tidigare, kan ni berätta ifall det finns något mod eller inställning som tweakar fysiken i spelet? Det har alla förutsättningar för att bli spelbart, men snubbarna springer alldeles på tok för snabbt och dör alldeles på tok för snabbt. Realismen haltar kraftigt och hela skiten känns som Quake III. Fysik mer i stil med Killzone skulle rocka kraftigt, som använder sprint-funktionen mycket smartare till exempel...

Annars helt ok lir, riktigt djupt spelsystem som (i teorin (se ovanstående paragraf)) kan skapa härligt taktiska bataljer

Den här sidan har bra tweaks för ET, sen fysken är jo mer beroende på spelmotorn.

ET Tweaks

Eftersom spelet är byggt på Quake III Arena motorn från början är det inte så konstigt om det liknar Q3.

Det är iaf ruskigt kul att spela enligt mig, i alla fall med spelare som behärskar alla klasser och funktioner. Dock tar det ju ett litet tag att lära sig.
Är dock världens bästa gratisspel enlig mig.

Ursprungligen av P3t3r:

tänkte uppgradera mac rätt nyligen, men vill gärna att wolfET ska fungera bra, eftersom jag spelat det konstant i något år nu

så...ni som upplever bra flyt, i vilken upplösning & vilka maskiner kör ni det på?
skulle en pb 12" på 1.5 ghz g4 fungera ok?

testade på min ibook 800mhz g3, gick knappast med flyt, men gick att starta i alla fall

iBook G3, det är som en snigel i jämförelse med pb G4 1,5. Eftersom en i ett tidigare inlägg sade att han kunde lira RtCW på sin G4 700, så kommer det absolut inte vara några problem med en G4 1,5.

  • Medlem
  • 2005-03-28 18:28

snälla...ni som upplever bra flyt, i vilken upplösning & vilka maskiner kör ni det på?
skulle en pb 12" på 1.5 ghz g4 fungera ok?

  • Medlem
  • 2005-03-28 18:37

ok, då lär inte en mac mini på 1.4ghz g4 vara något problem heller, trots sämre gpu?

På en iBook G4 1,2/512 så är det hyfsat spelbart i 1024*768 och mediuminställningar.

  • Medlem
  • 2005-03-28 22:08

wow ok, du har inte möjlighet att kolla antalet fps då Jani?

Ursprungligen av P3t3r:

wow ok, du har inte möjlighet att kolla antalet fps då Jani?

Visst, tala bara om hur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 16:58
Ursprungligen av P3t3r:

wow ok, du har inte möjlighet att kolla antalet fps då Jani?

Ursprungligen av Jani Uutela:

Visst, tala bara om hur

Ursprungligen av P3t3r:

ugf...kommer tyvärr inte ihåg kommandot för just detta, vill någon hjälpa?

Försöker minnas q3-tiden... Är det "cg_drawfps 1" i konsollen?

  • Medlem
  • 2005-03-28 23:03

ugf...kommer tyvärr inte ihåg kommandot för just detta, vill någon hjälpa?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 08:45

Det är långt ifrån spelbart på min Mini 1.25 GHz, 512 mb med allt på lägsta detaljkvalitet, i 640x480. Jag är säkert lite känslig när jag kommer från en "riktig" speldator till Macen men när man väl kommer ut på öppna fält så har jag en framerate på under 5 fps.

Hårdvaran ska utan tvekan vara kapabel till bättre resultat, så antingen är spelet taskigt portat eller så är drivrutinerna till macen riktigt, riktigt dåliga.

  • Medlem
  • 2005-03-30 15:01
Ursprungligen av christianf:

Det är långt ifrån spelbart på min Mini 1.25 GHz, 512 mb med allt på lägsta detaljkvalitet, i 640x480. Jag är säkert lite känslig när jag kommer från en "riktig" speldator till Macen men när man väl kommer ut på öppna fält så har jag en framerate på under 5 fps.

Hårdvaran ska utan tvekan vara kapabel till bättre resultat, så antingen är spelet taskigt portat eller så är drivrutinerna till macen riktigt, riktigt dåliga.

Jag kör på en Mini 1.42, 1GHz, 1024 och tycker det flyter på mycket bra. Har inte kollat fps, men ska göra det...

  • Medlem
  • 2005-03-30 20:56

Citerar mig själv:

Ursprungligen av garda:

Jag kör på en Mini 1.42, 1GHz, 1024 och tycker det flyter på mycket bra. Har inte kollat fps, men ska göra det...

Har spelat lite nu och jag ligger mellan 35-75 fps, dippar ibland till 20-25 men det är fullt spelbart..!
Detta i 1024x768.

För att kolla FPS gör så här:

Ta ner spelconsolen, det ska vara ~ tecknet eller §/½.
Skriv så här: /cg_drawfps 1

För att ta bort det skriv så här: /cg_drawfps 0

Mvh Steel.

När jag försöker starta står det;

"Couldn't load default.cfg - I am missing essential files - verify your installation?"

Trost att jag har ominstallerat så fungerar det inte :-/ Vad ska jag göra tro?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-08 17:32
Ursprungligen av benjaminlarsson:

När jag försöker starta står det;

"Couldn't load default.cfg - I am missing essential files - verify your installation?"

Trost att jag har ominstallerat så fungerar det inte :-/ Vad ska jag göra tro?

Jag hade samma problem. Grejen är ladda hem och installera från filen "wolfet_2.60.dmg" och INTE den som slutar på "...60-2.dmg". Detta är den enda lösning på problemet som funkade för mig, och då hade jag provat det flesta tips jag hittat på olika forum.

Ursprungligen av memark:

Jag hade samma problem. Grejen är ladda hem och installera från filen "wolfet_2.60.dmg" och INTE den som slutar på "...60-2.dmg". Detta är den enda lösning på problemet som funkade för mig, och då hade jag provat det flesta tips jag hittat på olika forum.

Jo, testade att ladda ner det igen från en annan site så funkade

Dock glider det skamligt på min iBook 12" (1.2GHz, 512MBra, etc). Allt på lägsta så gled det inte 100%. Hade hoppas på att med tanke på att Q3 glider snorbra och Wolfenstein ET bygger på Q3-motorn så skulle det kanske kunna fungerat bra - men icke. Max Payne, Q3 och Wc3 (ink. tft) fungerar bra att spela, men typ Splinter Cell, Ghost Recon, går absolut inte.

Bevaka tråden