Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk - hälsorisk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,
Jag har funderat på en sak ganska länge, som åtminstone jag aldrig har hört någon diskussion om.
Som nog alla vet kommer det med jämna mellanrum ut nya rön, bevis, dementeranden och gissningar om att GSM-strålningen är farlig för hjärnan och kroppen. 3G har ännu starkare strålning. Har aldrig brytt mig särskilt mycket om sånt, men eftersom jag pratar i mobilen säkert två tre timmar per dag har jag börjat bli ganska orolig för sådana grejer.

I alla fall: WLAN, hur är det egentligen? Finns det några misstankar om att strålningen skulle vara farlig? Är det strålning? Kan det på annat sätt påverka kroppen negativt?

Har rätt nyligen köpt en Netgear WGT634U (108 mbps), men har inte kopplat in den än. Anledningen är mest för att det inte har behövts, har datorn nära ADSL-modemet och min andra dator är inte hemma för tillfället.
Och samtidigt känner jag att det vore så jäkla onödigt bara för att slippa en enda sladd, trots allt är det något som känns fel med att ha en trådlös sändare och mottagare runt omkring sig i samma rum.

Eftersom det här aldrig tagits upp kan det mycket väl vara så att jag inte borde behöva oroa mig... Men det finns väl inga dumma frågor, eller?

Jag kunde inte vänta med att ställa den här frågan, så jag skrev inte någon presentation. Och eftersom detta just är ett macforum har jag rätt svårt att bidra med någon observation som ingen gjort förut, och jag tvivlar att jag kan få er att tappa hakan om jag bidrog med mina "egna" intryck av OSX
Men har sen i julas haft en iMac G5 (17", 1.8 GHz, APE och 1024 RAM), hade knappt suttit vid en mac innan dess. Jag måste erkänna att många saker (som jag använder datorn till) faktiskt går att utföra snabbare på en PC, m en jag glömmer ibland bort att macen är den enda dator jag klarar att sitta massa timmar i sträck vid, utan att förstå varför eller hur det var möjligt.

I alla fall, kan någon reda ut WLAN-/hälsofrågan för mig är jag väldigt tacksam

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 13:36

Jag är också intresserad av att veta. Jag är lite oroad över strålningen från apparater i allmänhet.

Synd bara att företagen bakom trådlösa produkter betalar doktorander för att "motforska" och förhala ett slutgiltigt bevis för att strålningen är farlig. Lite som när Swedish Match säger att "nej, men snus är absolut inte farligt!". Vem som helst fattar ju att det är det, det behöver man ju inte ens vara forskare för att fatta.

Nåja, jag väntar spänt på förklaringar...

Jo, precis. Man vill inte känna sig som en naiv konspiratör, men å andra sidan vill man inte om 40 år sitta med cancer för att man var för bekväm för sladdar.
Menmen, om någon läst något övertygande på området får ni gärna posta länk eller egen sammanfattning
Har i alla fall kopplat in routern idag. Njuter av att ha tillgång till den externa disken från alla datorer. Det känns lite hightech, som att ha hela databanken svävandes i luften på nåt sätt

På Statens strålskyddsinstitut finns följande rapport att ladda ned om mobiltelefoners strålning. I den finns en tabell över hur mycket strålning olika apparater avger. De skriver att en GSM-telefon har ett SAR-värde på 0,3-2 W/kg medan WLAN har 0,01-0,1. Rapporten finns att hämta på:

http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/mobiltele/UppdrMobil2004.pdf

WLAN nämns dock bara i förbifarten.

Tror det diskuterades bl.a. i denna tråd här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65774&highlight=str%e5lning

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 17:11
Ursprungligen av disposable:

Man vill inte känna sig som en naiv konspiratör, men å andra sidan vill man inte om 40 år sitta med cancer för att man var för bekväm för sladdar.

Optimist, var glad om du får uppleva 10-15 år till innan cancern vinner kampen.

Hkkvarns: Hehe, jo, men fan, ska jag få cancer vill jag få det av nåt mindre meningslöst än WLAN

Hemma har jag alltså nyligen skaffat WLAN. Klassrummet jag är i 80% av skoldagarna har WLAN. Flickvännen ringer typ två timmar om dagen (Comiq kompis), och så har det varit i typ två år. En DECT-telefon hemma.

Hmm... de där andra trådarna var ju allt utom trevlig läsning :|

Får helt enkelt börja snacka mer i hemtelefonen med sladd, flytta bort basstationen i alla fall en bit till att börja med. Dessutom tvivlar jag att det kan vara bra att gå runt med en allmänt misshandlad T630 i fickan dygnet runt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 20:50

Den som är rätt för strålning bör absolut inte utsätta sig för solljus eller vistas i närheten av jorden. Den naturliga bakgrundsstrålningen är enormt mycket starkare än trådlösa nätverk. Se också upp med radio- och TV-master, exempelvis Nackamasterna i stockholmsområdet. De sänder med en kolossal effekt! Titta inte på TV heller. TV-apparater strålar otroligt mycket. Röntga aldrig tänderna hos tandläkaren och gå aldrig nära lysrör! Man bör också akta sig för brandvarnare och ö h t allt som drivs med elektricitet, t ex eltandborstar och tåg.

Ursprungligen av Mondo:

Den som är rätt för strålning bör absolut inte utsätta sig för solljus eller vistas i närheten av jorden. Den naturliga bakgrundsstrålningen är enormt mycket starkare än trådlösa nätverk. Se också upp med radio- och TV-master, exempelvis Nackamasterna i stockholmsområdet. De sänder med en kolossal effekt! Titta inte på TV heller. TV-apparater strålar otroligt mycket. Röntga aldrig tänderna hos tandläkaren och gå aldrig nära lysrör! Man bör också akta sig för brandvarnare och ö h t allt som drivs med elektricitet, t ex eltandborstar och tåg.

Ursäkta men detta var verkligen typiskt ärthjärna-svar. Visst ska man ha balans, men det börjar faktiskt dyka upp vetenskapliga bevis för att det inte är nyttigt med överdriven strålning, särskilt i mikrovågsområdet. T.ex. visade en svensk studie (hörde på P1) att de som talat mycket i mobil de senaste 10 åren har en 25% större risk att få cancer i hörselnerven. Då måste man operera bort den och förlorar hörseln på ena örat. Är det värt det att prata i telefonen? Jag tycker inte det. Man kan inte undvika strålning helt i dagens samhälle, men man kan undvika de värsta källorna och därmed kanske minska riskerna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-22 22:45
Ursprungligen av Stefan Swales:

Visst ska man ha balans, men det börjar faktiskt dyka upp vetenskapliga bevis för att det inte är nyttigt med överdriven strålning, särskilt i mikrovågsområdet. T.ex. visade en svensk studie (hörde på P1) att de som talat mycket i mobil de senaste 10 åren har en 25% större risk att få cancer i hörselnerven.

Var väldigt kritisk med "börjar dyka upp vetenskapliga bevis" - det är väldigt lätt att få höra något nånstans som någon har sagt och därmed ta det för sanning. Hittils så är det ett ping-pong-spel där den ena rapporten motsäger den andra och där den ena sidans anhängare kan dra fram det ena resultatet efter det andra.

Personligen har jag förtroende för SSI (Statens Strålskydds Institut). Jag tror att de sätter en ära i att sammanfatta forskarbilden på det mest objektiva sätt som är möjligt - och den statliga finansieringen gör ju att man åtminstone kan hoppas att de inte är köpta. Kolla in www.ssi.se.

Angående den sista meningen ovan - jag ställer mig genast följande frågor. Vem har utfört den Svenska studien? Hur såg den ut? Hur var den utförd? Vem finansierade den? Hur såg mobiltelefonen ut 1995 (10 år sedan) och hur många använde egentligen en sådan (hur stort är det statistiska urvalet)?

Jag hörde samma sak häromdagen - men då var det cancer i käken...

Grundbudskapet i en någorlunda samlad bild är ännu idag att det inte finns några signifikanta bevis på att strålning på denna nivå är hälsofarlig. Du kan därför inte förvänta dig att få några tvärsäkra svar på varken det ena eller det andra. Jag vet att det är jobbigt - allra helst skulle nån ställa sig upp med det ultimata svaret, men nu är det inte så.

Men som en tidigare talare uttryckt det - försiktighetsprincipen är en alldeles utmärkt princip och så länge man inte vet så kan man tillämpa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 21:15

Akta er för potatis också, man kan få cancer.

1
Bevaka tråden