Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 512MB RAM i en Mac mini G4?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Är på väg att beställa min första mac efter över 12 år med pc. Har redan gått över till den nya cinema displayen så det var väl bara en tidsfråga Har dock en liten undran angående minnet.

Hur långt räcker 512mb ram på mac?

Jag kommer använda datorn till webb- och programutveckling och jobbar mest i program som Photoshop, Flash och Director. Det är även bra om det rullar på fint med musik och film.

Använder i dagsläget 512mb på pc och det har fungerat bra hitills. Kan jag vänta mig något liknande på mac minin?

Tack på förhand!

/Andreas

Med dom applikationerna så rekomenderar jag 1 GB ram. 512 kommer fungera men du kommer få bekanta dig med en viss badboll...

Ursprungligen av DeeJam:

Med dom applikationerna så rekomenderar jag 1 GB ram. 512 kommer fungera men du kommer få bekanta dig med en viss badboll...

Läste någonstans om badbollen tidigare men trodde det var mest vid 256 MB ram.

Så mac är alltså mer minneskrävande än pc?

Ursprungligen av andreasrr:

Läste någonstans om badbollen tidigare men trodde det var mest vid 256 MB ram.

Så mac är alltså mer minneskrävande än pc?

OS X är minneskrävande, antagligen pga alla avancerade grafikfunktioner. En Mac med Linux är inte mer minneskrävande än en PC med Linux.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-03 12:31
Ursprungligen av DeeJam:

OS X är minneskrävande, antagligen pga alla avancerade grafikfunktioner. En Mac med Linux är inte mer minneskrävande än en PC med Linux.

Nej. OS X är minneskrävande för att den cache'ar så mycket som möjligt i ramet så hårddisken slipper jobba lika mycket. Därför ju mer ram desto mer kan du cache'a och därför går det snabbare.

Mac mini har en långsam hdd. Så ram är väldigt bra att ha.

Att OS X har mycket grafiskt lullull tar bara på VRAM. Panther belastar exposé och liknande helt till vram.

Ursprungligen av DeeJam:

OS X är minneskrävande, antagligen pga alla avancerade grafikfunktioner. En Mac med Linux är inte mer minneskrävande än en PC med Linux.

Lätt OT men påståendet är inte helt sant. Pga skillnader i koddensiteten* mellan ia32 och ppc kommer Linux på ppc behöva mer minne än Linux på ia32. Dock är skillnaden tämligen liten.

*) Dvs hur många byte maskinkod som tarvas för att representera en given algoritm. Maskiner med konstant instruktionslängd (ppc) kräver ofta, men inte alltid, fler än de med variabel instruktionslängd (ia32)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 17:29

Jag tvekade själv mellan 512 och 1 GB för min Mini. Framförallt för att det kändes surt att lägga 2 nästan 2000:- på minne för en dator som kostar 5000:-. Efter att ha kört en dag med 256 insåg jag att jag måste ha 1 GB. Ett program igång segar med 256 och jag vill kunna ha email, surf och itunes igång utan badboll. Då räcker inte 512...

Jag installerade 1gigarn idag. Kan meddela att man behöver ingen spackelspade, gick bra med 2 köksknivar... ungefär som att ta av ett cykeldäck.

Ursprungligen av mattan:

Jag installerade 1gigarn idag. Kan meddela att man behöver ingen spackelspade, gick bra med 2 köksknivar... ungefär som att ta av ett cykeldäck.

Finns risk för märken samt att en spackel fördelar trycket på större yta. Vad gällande märken gör det nog inget eftersom det är på undersidan men om skalet spricker...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 18:30
Ursprungligen av mattan:

Jag tvekade själv mellan 512 och 1 GB för min Mini. Framförallt för att det kändes surt att lägga 2 nästan 2000:- på minne för en dator som kostar 5000:-. Efter att ha kört en dag med 256 insåg jag att jag måste ha 1 GB. Ett program igång segar med 256 och jag vill kunna ha email, surf och itunes igång utan badboll. Då räcker inte 512...

Jag installerade 1gigarn idag. Kan meddela att man behöver ingen spackelspade, gick bra med 2 köksknivar... ungefär som att ta av ett cykeldäck.

Jag är själv inne på att införskaffa mer minne, står i valet och kvalet mellan 512mb och 1 gig till min mac mini. Hur tycker du att det fungerar med 1 gig i förhållande till det fjuttiga 256 som du (och jag) hade innan ?

mvh
FrrH

Det är klart att det är roligare med 1GB minne än 512MB, men jag har klarat mig bra med 512 resp. 384 MB ända sedan 10.1.
Jag har iofs inte kört flash eller director något vidare, men jag har kört mycket Photoshop, en del Maya (bara i den med 512MB), iMovie, och Final Cut Express. Det gick alldeles utmärkt. Jag hade iofs max två av programmen igång samtidigt, förutom iTunes som gick hela tiden. (PS+FCE, PS+Maya eller PS+iMovie)

Det som jag tyckte tog tid var att rendera saker (både Maya och FCE), men det hänger mer på processorn tror jag, och så långsam processor som jag hade går inte köpa ny idag.

edit: 384MB-burken har jag bara kört 10.2 och uppåt med förresten.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 19:23
Ursprungligen av FrrH:

Jag är själv inne på att införskaffa mer minne, står i valet och kvalet mellan 512mb och 1 gig till min mac mini. Hur tycker du att det fungerar med 1 gig i förhållande till det fjuttiga 256 som du (och jag) hade innan ?

Har inte testat så mycket än men jag kan säga direkt att det är milsvid skillnad. Uppstart, Finder, program, rubbet är rejält mkt kvickare. Jag hade iofs 1 Gb i min TiBook innan med så jag kanske är för 'van' vid gott om minne.

Som sagt det är surt att lägga 2 papp på minne på en såpass 'billig' dator. Om du uppgradera från ngt mkt långsammare än en Mac mini känns nog 512 MB ok, men jag rekommenderar absolut 1 GB.

(Jag hade gärna haft en Mac mini - model 3 cm bredare+högre - med 2 RAM-slotar och plats för en 3.5 HD.)

DeeJam:
Jag hade hellre använt en spackelspade men vad skall man göra när man inte har ngn? Man kan ju inte vänta en dag innan man får minnet på plats

  • Oregistrerad
  • 2005-04-03 12:59
Ursprungligen av mattan:

(Jag hade gärna haft en Mac mini - model 3 cm bredare+högre - med 2 RAM-slotar och plats för en 3.5 HD.)

"Mac Medium"

  • Medlem
  • 2005-02-14 19:30

Vad jag har erfarit så kräver OS X och XP ungefär lika mycket minne. Det funkar helt OK med 512MB, men BETYDLIGT bättre med över 1GB. Det gäller i högsta grad även XP har jag nyligen märkt.

XP har en rätt medioker cache-funktion (den cachar allt), om man har 1,5GB så kan man stänga av den. Då blir det lite fart i burken. OS X klarar det här mycket bättre, även med lite mindre RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 22:25

Jag tror också att har du klarat dig med 512 i Win så klarar du dig med 512 i mac mini. Photoshop brukar ju sluka minne om man jobbar med bilder större än för webben, men som sagt, har du klarat dig innan så bör du klara dig nu.

Tack för infon!

Lutar nog mot 1 GB ändå. Lät kul det där med spackelspaden Ha de gott!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-15 07:55

Jag tycker att 512 MB räcker väl till de flesta saker man gör, men om du har resurserna så bör du inte tveka, likaså om du nu vill ha ännu mer öppet samtidigt...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-02-15 08:56

I detta fall så är mer bättre, men det är upp till användaren vad som duger, 512 duger åt vissa inte för andra som vill ha 1024, eller mer, kanske inte just för att det behövs alla ggr utan just för att det går.

Själv har jag 768 Mbi min PB G4 1,25 GHz (10.3.8) och det fungerar fint (kör massor av apps Adobe CS mfl), sambon har en iBook 500 Mhz (10.3.7) med endast 192 Mb och det räcker för hennes användande (mail, surf, text) och det är inte ofta som "badbollen" kommer fram.

Jag rekommenderar iaf 512 Mb som minsta minne för OS 10.3, men det räcker rätt långt.

problemet är väl att minne är så dyrt? man kan ju jaga ställen och få bättre priser än man får på macoteket, macforum eller apple store. minns själv när jag köpte en extra gb till min G5 (som den verkligen behövde), jag blev ruinerad av priset...

någon som vet ett bra ställe för att köpa minne? man är ju alltid sugen på mer....

Kolla CapTech.

Där köpte jag en Gb till min Imac G5 utan att bli utfattig.
Hursom, så tycker jag det är värt pengarna för att slippa badbollen. Men så är jag också en väldigt otålig människa

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 11:38

Nu har jag uppgraderat mitt minne, från 256 mb till 1 gig. Dag och natt, burken är en riktig fröjd att jobba med. Rekommenderas varmt.

Jag passar även och återigen på att rekommendera Inlife på Sveavägen i Sthlm. Inlife tog 200:- ink. moms för monteringen, vilket är taget för att bibehålla garantin på burken. Monterades medan jag väntade i butik, tog inte ens fem minuter.

mvh
FrrH
- nöjd switcher och inlife-kund.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 11:52
Ursprungligen av FrrH:

Jag passar även och återigen på att rekommendera Inlife på Sveavägen i Sthlm. Inlife tog 200:- ink. moms för monteringen, vilket är taget för att bibehålla garantin på burken. Monterades medan jag väntade i butik, tog inte ens fem minuter.

200:- är rätt dyrt för 5 minuters jobb. Dessutom gör man ju det lika snabbt själv utan att man förlorar garantin.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 12:06
Ursprungligen av Stefan Wallström:

200:- är rätt dyrt för 5 minuters jobb. Dessutom gör man ju det lika snabbt själv utan att man förlorar garantin.

Tja, med tanke på att FAQ:en pratar om 800-1000kr var det en väsentlig prisskillnad. Om din mac mini skadas på något sätt när du öppnar den själv är det inget som täcks av garantin. Jag är förvisso ganska datorvan och har mekkat med otaliga burkar, dock tyckte jag det var värt 200:-:en för att inte riskera något på en knappt 3 veckor gammal mac.

200:- är även priset de tar för att montera in airport och blåtand, vilket förmodligen tar betydligt längre tid än fem mins.

mvh
FrrH

Köpte precis ytterligare en gb till min PB17" som redan hade en gb sedan innan, och nu kan man köra exempelvis Virtual PC utan att det segar överhuvudtaget. Fungerar fullständigt flytande med ett tiotal program igång, så det känns helrätt!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 22:01

Synd att det inte går att ha 768 RAM i Minin, jag har det i 'Booken och det är perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 21:48
Ursprungligen av petsematary:

Synd att det inte går att ha 768 RAM i Minin, jag har det i 'Booken och det är perfekt.

Vet inte om jag missat nåt i diskutionen men varför ska man ha 768 när man kan ha 1024?

Ursprungligen av Paralyser:

Vet inte om jag missat nåt i diskutionen men varför ska man ha 768 när man kan ha 1024?

iBook har 256MB inbyggt så det blir ju billigt att köpa bara en 512:a istället för en 1GB. Antar jag att han menar . . .

Ganska bra faktiskt, ska man köra softsampling så kan det ju knipa förstås om mam inte använder direct from disc. Annars märks inga direkta flakhalsar vad minnet anbelangar, X är ju iofs. mycket hungrigt så 1 Gb är nog säkrast om man inte vill åka på flaskhalsbekymmer.

ändrar mig, 512 är inte tillräckligt om man är van at starta ett gäng program samtidigt. Slökollar på en DvD- film på hårddisk samtidigt som jag surfar. (Datoriserad variant av zappande, således) och enligt processhanteraren finns bara några Mb kvar av Ramminne. Märks på att det går lite hackigt. Kan en framtida uppgradering av firmware göra så att man kan köra 2Gb-moduler tro?

Senast redigerat 2005-03-23 12:24
Ursprungligen av anders gbg:

problemet är väl att minne är så dyrt?.

Allt är relativt - det är väl snarare så att minnespriserna nu är så låga att tillverkarna tillverkar med förlust. Läste nyligen att en hel del placerare har börjat oroas över att komponenttillverkare av minnen börjar gå med förlust - OM jag skulle köpa minne så skulle jag nog inte vänta för länge.

Eftersom jag startade den här tråden kan jag ju avsluta den med att berätta hur det gick.

Jag köpte minin med 256mb och satte själv i 1gb. Vet inte om 512mb hade räckt men nu blev det en enorm skillnad och jag är helnöjd. Badbollen försvann direkt.

Drog även till med en Aten kvm-switch (dvi) för att snabbt kunna växla mellan minin och den gamla pcn. Funkar klockrent. Dock arbetar jag mer och mer via minin

Vill tacka för alla åsikter och tips!

Bevaka tråden