Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PayPal - trygg och säker tjänst?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det erbjuds nya tjänster här på 99mac är jag frestad att skaffa mig ett PayPal-konto för att kunna betala. Men jag har alltid varit mycket skeptisk till att sköta några som helst ekonomiska transaktioner över nätet. Jag är nog lite paranoid i det avseendet.

Så jag undrar vad ni som har PayPal har för erfarenheter. Hur fungerar det? Jag vill även gärna höra uppfattningar från er som inte har PayPal men har någon uppfattning - ryktesvägen eller på annat sätt.

Om man googlar på PayPal får man upp tjänsten som första träff, men sedan verkar majoriteten av högt rankade träffar handla om problem. Träff nummer två till exempel.

Nu är det ju så att folks personliga vendettor kan få ganska stort genomslag på internet, så det är svårt att veta hur stort allvar man ska ta klagomålen på. Det är därför jag ville höra vad ni har för åsikter.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-14 15:29

Jag har inte själv haft med PP att göra, men känner många som haft det.
Dom är alla väldigt nöjda, även om det strulat för en och annan (t.ex. just nu har dom problem med nåt).
Men jag har använt "riktiga" kreditkortsprocessorföretag (puh!) typ PaySystems.com och haft ett komplett helvete med såna åxå, så jag tror inte man kommer undan strul-faktorn helt å hållet vad man än väljer för system.

Jag kombinerade paypal med föreningssparbankens "e-kort", det fungerade klockrent (båda sakerna med Safari). Men anledningen till att jag har använt paypal är ju såklart för att affärerna jag handlat av krävt det.
Annars föredrar jag VISA kombinerat med e-kort.

Ursprungligen av STREET66:

Jag kombinerade paypal med föreningssparbankens "e-kort", det fungerade klockrent (båda sakerna med Safari). Men anledningen till att jag har använt paypal är ju såklart för att affärerna jag handlat av krävt det.
Annars föredrar jag VISA kombinerat med e-kort.

Kan man alltså knappa in ett temporärt e-kortnummer (VISA/FöreningsSparbanken) i PayPals inställningar och sedan ändra det inför varje transaktion?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 15:35

Har handlat c:a 50 gånger med PayPal via nätet och har aldrig haft några problem, varken med PayPal eller säljare. I snitt har jag sparat 30% på allt jag köpt även om man räknar med portot och trots att jag beställt från både USA och andra europeiska länder. Portot inom Sverige är högre än om du vill ha något skickat från t.ex USA.

Man kan alltid kolla seriositeten hos en säljare genom att de flesta butiker och auktionssäljare har fått omdömen.

Jag handlar aldrig av en säljare som alls inte har eller har fått dåligt omdöme.

Inom Europa kan du via din internetbank (om du har en) göra direktöverföringar till andra europeiska bankkonton. Kostar 10 kronor per överföring jämfört med c:a 100 kr om du går till banken.

Se bara till att du har klart för dig vad portot är innan du skickar din order eller bjuder på din auktion. Portot kan variera oerhört beroende på vem man handlar av från ett och samma land. Inom Europa betalar du inget momstillägg men om du beställer utanför Europa riskerar du att tullen lägger på moms och annat. Har hänt en gång då jag beställde böcker för 2.000 kronor, men de flesta paket slinker igenom tullen ändå.

Fungerar PayPal som ett konto dit man kan föra över mindre summor när det är dags för en betalning? Det borde väl i så fall minimera riskerna?

Vi har använt Paypal på mac.se under snart ett halvår och har inga rapporterade problem. Därför kändes det naturligt att fortsätta med Paypal även om det finns alternativ - alla involverar dock kreditkortsbetalning via nätet.

Jag har för övrigt lagt till bankgirobetalning i informationssidan i nyhetsforumet. Tyvärr tar den processen cirka 3-5 arbetsdagar innan kontot är aktiverat.

Såg just i den andra tråden att det fanns andra alternativ. Utmärkt! Men det är inte mig emot att diskussionen fortsätter här. Det finns ju andra tillfällen när man har varit frestad att skaffa PP.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 16:03

Har använt PayPal några ggr innan jag betalade mitt mac.se konto.
Då har det varit via Tradera.se och jag har aldrig haft ngr som helst problem med dem.

Jag har använt PayPal för att handla utan problem. Jag har även tagit emot pengar och det har fungerat bra, ett smidigt sätt när man säljer något utomlands (jag sålde min .Mac-adress till en hugad spekulant för en ansenlig summa... ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 14:55

Ja, det kan man.

Tack för snabbt svar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 11:56

Har använt PayPal ett par gånger och det har nästan gått hur bra som helst.
Men men sist här i börja på mars skulle jag köpa ett nytt batteri till min videokamer via ebay.

När jag skulle betala var mitt PayPal konton spärrat, och instuktioner om hur jag skulle öppna kontot igen:
- byta lösenord
- byta ledtråd till lösen
- samtfaxa in en personlig räkning med samma adress (vanligt förfarande i länder utan ordentligt personnummer) som mitt visakort

Vad hade hänt?
Vet inte riktigt men skall kortfattat beskriv. Kontot var visst spärrat den 11 januari, man får ju massa mejl från tjänster man anslutit sig till och man läser ju inte alla ordentlig.
Men nu efteråt kunde jag se att jag fått minst två "fraudulent emails" Som börjad med - "Dear PayPal member" -, och med länkar, till ett formulär som jag började fylla i men när de vill ha pin-koden till Visa-kortet så drog jag öronen åt mig. Men det är ju lätt hänt att man slår Returna av gammal van. Men det mejlet kom senare, det första 5 januari har jag inget minne av att jag klicka på någon länk och jag tror att det var det mejlet som föranledde att PayPal spärrade kontot.

Jag gissar på att man spamar ut falska PayPal mejl och har man ett konto och känner sig träffad av meddeland i mejlet är det lätt hänt att man klicka på länken i mejlet.

Det bra i situationen var ju att PayPal hade spärrat mitt konto direkt när PayPal hade upptäkt bedrägeriförsöket, om det beror på om någon försökt använda mitt konto eller om PayPal haft någon form av säkerhetsfunktion som märkt av någon typ av angrepp därför spärrat massa konton vet jag inte.

Men så här efteråt känns det säker och de kontakter med PayPal jag har haft har varit bra. Svar på mejl kan ha tagit någon dag eller två men alltid innom det tiden PayPal 48-72 timmar. Visst känns det lite osäker att mejla när man fått falska mejl men efter ett telefonsamtal så känner jag mig hyggligt trygg igen.

Väntar nu bara på ett nytt Visakort

Kritik
Därremot kan jag säga att säkerhetsintruktionerna man fick när kontot öppnades var bristfälliga eller presenterade på ett sånt sätt att man inte la märke till dem men det är något år sedan.
Kanske betydlig bättre idag.

Följande meddelande fick en god vän till mig sänt till sig via e-post för några dagar sedan...Bedragare...

Men man måste säga att dom har gjort det ganska bra och en person som inte är lika nogrann går säkert på det.

"We regret to inform you that your paypal account could be suspended if you don't
resolve your billing issues. If your billing is not updated your account will
be put on hold.

If a hold should be placed on your account,you are prohibited from using Paypal
in any way. until billing is updated. This includes registration of a new
account. Please note that this suspension does not releive you of any fees you
may owe to Paypal.

Please click on link below to update info:

http://203.162.1.205/support/support.asp

Best regards,
Safeharbor Department Paypal Inc.
The Paypal team.
"

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 13:27
Ursprungligen av xplane:

"We regret to inform you that your paypal account could be suspended if you don't
resolve your billing issues. If your billing is not updated your account will
be put on hold.

Det var precis den jag fick, och det var efter att mitt konto hade spärrats av PayPal.

ÄMNE: ***** Your PayPal account has ben limmited ******, var ungefär rubriken sitter på jobbet.

Viktigt: PAYPAL BÖRJAR ALLTID SINA MEJL med FÖRNAMN EFTERNAMN (Stina Larsson),

FEJK MEJL: Börjar med "Dear PayPal Member" eller liknande
Vilket för mig tyder på att mejlen spamas ut på måfå, och man inte kommit över någon kontoregister på PayPal

1
Bevaka tråden