Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på kombinerad accesspunkt/router

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Behöver tips på en bra trådlös accesspunkt/router eller ännu hellere en trådlös accesspunkt med routingfunktioner.
Det jag vill göra är att kunna koopla upp mig mot internet via WLAN (jag har alltså inget internet genom kabel) och sedan koppla åtminstone två maskiner mot denna accesspunkt.
Nån som kan tipsa?

//Patrik

Hej och välkommen. Finns jättemånga trådar om trådlösa routers etc. Testa gärna sökfunktionen, den är rätt grym.

En trådlös router som det oftas talas varmt om är Linksys WRT54G, prova o sök på den

Tack för svaret. Jag har kollat runt angående WRT54G men jag kan inte läsa ut om det skulle fungera på det sättet som jag behöver...(har kollat linksys hemsida också)

//Patrik

Ursprungligen av patrikjj:

Tack för svaret. Jag har kollat runt angående WRT54G men jag kan inte läsa ut om det skulle fungera på det sättet som jag behöver...(har kollat linksys hemsida också)

//Patrik

Om jag förstått det rätt så behöver du alltså koppla två datorer via ethernet till en router som kommunicerar med omvärlden via wlan? Med standardfirmwaren (som är det första man kastar ut, det finns ju betydligt bättre) kan man inte göra det, men slänger man in Sveasofts firmware kan man sätta den i klientläge. Då använder den wlan som uplink i stället för ethernet. Vill man köra på standardfirmwaren kan man skaffa en WET54G i stället, den är i princip en strippad WRT54G som körs i klientläge och alltså använder wlan som uplink. Den kör också linux precis som WRT54G, så man kan slänga in kul firmware på den med

1
Bevaka tråden