Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Isoleringsmaterial för 200 spänn åt skogen...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick för mig att om jag isolerade lådan/skalet till mig G3 uppgraderade 7600 så skulle jag bli av med en massa buller och vibrationer. Jag köpte en rulle 12mm tjockt isoleringsmaterial på Clas Ohlsson och klistrade in det i skalet. Sedan fick jag stora problem. Det visade sig nämligen att passformen är så himla exakt att det är omöjligt att få på skalet igen om det sitter något emellan det o resten av datorn, till exempel isolering, så nu får jag helt enkelt nöja mig med att lyssna på min bullrande Mac. Tänkte någon gång att jag skulle byta ut fläkten i strömagregatet men efter att ha pillrat isär ett agregat från en 7200 så kom jag fram till att det inte var ett säkert alternativ...

Sh*t in hell!

Sätt isoleringen utanpå? :-/

Ställ in den i ett välventilerat skåp som du har isolerat.
Finns flera (ohyggligt dyra) varianter att köpa på webben, men det är nog bättre att bygga ett själv.
Har själv funderat på detta flera gånger men nu när jag bytt upp mig till en G5'a så behövs det inte längre.
Enda gången det låter för mycket är när det sitter en CD i som datorn läser från hela tiden.
Annars tyst och skönt.

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Ställ in den i ett välventilerat skåp som du har isolerat.
Finns flera (ohyggligt dyra) varianter att köpa på webben, men det är nog bättre att bygga ett själv.
Har själv funderat på detta flera gånger men nu när jag bytt upp mig till en G5'a så behövs det inte längre.
Enda gången det låter för mycket är när det sitter en CD i som datorn läser från hela tiden.
Annars tyst och skönt.

- Slice -

Har du någon idé om var jag kan hitta ritningar på sådana lådor?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har du någon idé om var jag kan hitta ritningar på sådana lådor?

Fanns en bra länk till Musikcentralen här på 99mac, men nu när jag kollade var den död.

Nja… inte direkt.
Men köp en billig hurts (stavas det så??) på IKEA eller Kurt Olsson eller så. Riv ut alla lådor och ev. skenor som håller sånt uppe. Kolla in MIKAEL på IKEA för 349:- t ex.
Sätt dit en dörr/lucka med ventiler på och en välventilerad baksida.
Eventuellt kan du sätta in ett par billiga tysta datorfläktar så att du får bra luftgenomströmmning.

tjusigt och tyst

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Nja… inte direkt.
Men köp en billig hurts (stavas det så??) på IKEA eller Kurt Olsson eller så. Riv ut alla lådor och ev. skenor som håller sånt uppe. Kolla in MIKAEL på IKEA för 349:- t ex.
Sätt dit en dörr/lucka med ventiler på och en välventilerad baksida.
Eventuellt kan du sätta in ett par billiga tysta datorfläktar så att du får bra luftgenomströmmning.

tjusigt och tyst

- Slice -

Tack för tipset, får kolla runt lite och så får vi se vad jag gör. Men du, Kurt Olsson? Du menar Clas Ohlsson va? För annars hade det nog blivit en handritad rutig sak...:)

Ja, jag menar Clas Ohlson.

- Slice -

PS. Lycka till och det vore superkul att se hur det blev om du bygger.

Första steget är att ta reda på vad det är som låter.

1. Om hela lådan vibrerar så sätt den på mjuka fötter
2. Vibrerar hårddisken prova att lägga den mjukt
3. Vibrerarar den stora 120mm fläkten prova att blåsa ut allt damm som kan göra den obalanserad.

Jag har haft att göra med ett tiotal PCI mackar minst och har det varit brummande har det varit antigen hårddisken direkt (i synnerhet IBM diskar som desstuom ofta har ett otäckt vinande ljud) eller parasitvibrationer i andra delar i lådan orsakade av disken.

Allmänt rassel och brus orsakas av den stora fläkten, alla tunna metallplåtar är goda kandidater till att rassla med men en tejp eller gummibit brukar stävja detta.

Det är nog mest själva fläktljudet jag störs av samt att skalet ibland vibrerar. Gör det något om jag tog bort plåten som sitter på insidan av skalet? Om det gick att ta bort kanske det skulle bli tillräckligt med rum för att jag skulle kunna sätta in lite av min matta.

1
Bevaka tråden