Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook Startskiva blev fel

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Anders heter jag o har krånglat till det lite.
Precis köpt en iBook G3 vit dual usb 500Mhz med os X installerat.
Kopiearade över OS 9.2 via nätverk, och angav OS 9 som startskiva.
Det gick ej - måste starta från orginalskivan-sägen den.
Problemet är att alla varianter med C nertryckt och om OS 9 eller OS 10 skiva i iBooken
så vid start o C nere så puttar den ut cd:n
Hur löser jag detta nu- när datorn hänger sig o säger jag ej kan starta från OS 9 kopieard fil.
Hur ändrar jag tillbaka till OS X som finns på iBooken.
Tacksam för hjälp.

Välkommen hit, Anders.

Det ska inte gå att kopiera över en OS 9-systemmapp, eftersom installationen är specifik för just den dator den installerades på. Alltså, systemet från en Powermac kommer inte att funka vidare bra på iBooken. Kan gå, dock, men inte säkert. Gör en ny installation.

Men varför startar den inte från skivan? Testa att hålla nere alt istället för C, så får du se alla tillgängliga startskivor.

Det är väl en full installationsskiva, och inte bara en uppgradering?

Det kan gå att hålla ner X för att starta från detsamma.

Ibook Problem Svar Från

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Välkommen hit, Anders.

Det ska inte gå att kopiera över en OS 9-systemmapp, eftersom installationen är specifik för just den dator den installerades på. Alltså, systemet från en Powermac kommer inte att funka vidare bra på iBooken. Kan gå, dock, men inte säkert. Gör en ny installation.

Men varför startar den inte från skivan? Testa att hålla nere alt istället för C, så får du se alla tillgängliga startskivor.

Det är väl en full installationsskiva, och inte bara en uppgradering?

Det kan gå att hålla ner X för att starta från detsamma.

JAG KOPIERADE VIA NÄTVERK FRÅN EN ANNAN MAC MED 9.2 SKIVAN I. - DÅ I BOOKEN HELA TIDEN SPOTTADE UT CD SKIVOR- MISSTÄNKTE DET VAR/ÄR FEL PÅ CD:n

HAR PROVAT ALLT DET DU NÄMNT, HJÄLPER EJ, STARTAR EJ FRÅN CD, GÅR EJ FÖRBI STARTSKIVAN O EJ HELLER FRÅN NÄTVERK.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-21 00:22

Kanske kan du slänga ut det krånglande OS 9 och ange nytt system som datorn ska starta med (OS X) via Target Mode? Dvs genom att koppla ihop din iBook med en annan Mac med firewire? Det borde ju gå vägen.

Target Mode??

Ursprungligen av PJW:

Kanske kan du slänga ut det krånglande OS 9 och ange nytt system som datorn ska starta med (OS X) via Target Mode? Dvs genom att koppla ihop din iBook med en annan Mac med firewire? Det borde ju gå vägen.

Tack för tipset - det var helg så jag gav upp o gav ibooken till en kompis Appletekniker och han gjorde som Du sa.

Men vad är
Target Mode??

Vart läser man mer om det.
Tack anders

Ursprungligen av Anders.Wkberg:

Men vad är
Target Mode??

Du håller ner T vid uppstart, så fungerar datorn som Fire wire-hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 00:50
Ursprungligen av Anders.Wkberg:

Hej
Anders heter jag o har krånglat till det lite.
Precis köpt en iBook G3 vit dual usb 500Mhz med os X installerat.
Kopiearade över OS 9.2 via nätverk, och angav OS 9 som startskiva.
Det gick ej - måste starta från orginalskivan-sägen den.
Problemet är att alla varianter med C nertryckt och om OS 9 eller OS 10 skiva i iBooken
så vid start o C nere så puttar den ut cd:n
Hur löser jag detta nu- när datorn hänger sig o säger jag ej kan starta från OS 9 kopieard fil.
Hur ändrar jag tillbaka till OS X som finns på iBooken.
Tacksam för hjälp.

Starta från installationsskivan med Mac OS X. Ändra startskiva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-21 11:12
Ursprungligen av Mondo:

Starta från installationsskivan med Mac OS X. Ändra startskiva.

Han skriver att det inte går att starta från cd. Då är det ju svårt att starta från cd...liksom.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 11:19
Ursprungligen av PJW:

Han skriver att det inte går att starta från cd. Då är det ju svårt att starta från cd...liksom.

Vad är det för knapp att trycka ner för boot-meny då?
Typ hålla nere "alt"...

Ursprungligen av Pär:

Typ hålla nere "alt"...

Precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 11:42
Ursprungligen av Pär:

Vad är det för knapp att trycka ner för boot-meny då?
Typ hålla nere "alt"...

Nej, du måste hålla ner ALLT. Vänd tangentbordet upp och ner och sätt dig på det.

Ursprungligen av Mondo:

Nej, du måste hålla ner ALLT. Vänd tangentbordet upp och ner och sätt dig på det.

Haha, minns när man gjorde sig lustig över det, en gång i tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-21 13:54

Jag var i samma situation en gång. Inte pga falerande skiva utan pga falerande "skiv spelare". Tuffar på än med panter. Hade OS 9 installerat och det brukade fungera att bota från den. En dag skulle jag bota i nian men icke sa nicke. Förde datorn till en här i stan som är en gammel NeXT fan och fick den fixad till att bota i X, men jag har ingen aning över vad han gjorde. Att trycka alt gick inte, datorn hittade inte OS X startskivan. Sen dess har jag inte vågat försöka bota i nian och här om kvällen åkte nian ut även som classic. Så länge som CD bootande fungerar är det aldrig någon fara, men när det slutar fungera så är det inte kul.

Någon som har en aning om man kan istallera Tiger i min PB via en annan dator genom tex. Target mode. Skulle vara glad om det gick eftersom jag inte har några planer på att skaffa ny "CD Drive" om man kan kring gå det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-21 13:49
Ursprungligen av Mondo:

Nej, du måste hålla ner ALLT. Vänd tangentbordet upp och ner och sätt dig på det.

Jag hade glömt detta kommando....

Bara för att klargöra:

Om man håller ner "Alt"-knappen vid uppstart så letar datorn efter uppstartbara system, dels på hårddisken, dels i enheterna (CD-läsaren, etc) samt i nätverket (netboot).

Om man håller ner knappen "T" så sätter man datorn i "FireWire target mode" vilket innebär att din dator agerar extern FireWire disk som du kan koppla till en annan mac. Då dyker den upp som en extern enhet på skrivbordet.

1
Bevaka tråden