Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Granskning av RADEON® X800 Mac Edition

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

X800 är tillsammans med nVidia GeForce 6800 de enda grafikkorten som
kan driva apples nya 30" skärmar. nVidia GeForce 6800 testades

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=876

Senast redigerat 2005-03-04 09:16
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:26

Snälla !!

Varför "testa" detta kort om du inte anger en endaste egen uppmätt prestanda siffra ??
I övigt kan jag hålla med om att orginal kylningen funkar ovanligt bra för ett sådant högpresterande kort.
På mitt X800XT Pe kör jag med en annan kylare av märket Artic cooling (ATISilencer 4) ,denna sänkte min GPU core från 60C till 55C och bibehåll lådans låga inne temperatur.
Dock tar denna anordning upp 2 slotplatser tyvrr.

Vars är temperaturmätning av GPU core och invändig temp låda. ?

Inte är det väl det enda kortet som kan driva apples 30"-are?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-14 22:36

Tillsammans med nVidia 6800 är ATI X800 de enda grafikkort för Mac som kan driva Apples 30-tummare i full upplösning. Om du har ett klenare kort får du en lägre upplösning (och får suddigare eller mindre bild - vet inte vilket som händer)

Ge os lite FPS siffror nu då

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 09:52
Ursprungligen av Andersson:

Ge os lite FPS siffror nu då

Just det!
Vad får man för fps i Doom3 i upplösning 2560x1600 och alla detaljer på...

Ursprungligen av Pär:

Just det!
Vad får man för fps i Doom3 i upplösning 2560x1600 och alla detaljer på...

På en Power Mac G5 med dubbla G5 2 GHz, 2 GB minne med X800?

5-10 FPS skulle jag gissa.
Om Aspyr fixat så Doom 3 använder båda processorerna kanske det blir 20 FPS i snitt. Mer tror inte jag man får på den skärmen i den storleken med alla detaljer på. Och då är jag nog ändå rätt positiv...

Får inte min X800 att fungera bra med 30 tums skärm :/. Funkar fin fint med gamla 22 tums Cinema display. *gråta*

Bildkvaliten på 30 tummaren är helt värdelös.

Undrar vad jag gör för fel

Lite misstänksamt att X800 korten levereras med fel manual. Så vad det med mitt också!

uppdaterat:
Såg att 99macs test inte hade testat att koppla till 30tum. Kanske fler än jag som har samma problem då?
Skärmen fungerar, eftersom jag kopplade den till min gamla powerbook o körde 1280x800 i perfekt bild.
H

  • Medlem
  • 2005-02-22 20:06

När jag installerade kortet så märkte jag att skärmupplösningen hade ändrats. När jag bytte tillbaks till 1920*1200 så blev bilden perfekt. Detta var dock på en 23 tums skärm.

VARNING! TÄNK PÅ DETTA OM NI SKALL ANVÄNDA CINEMA 30 tummarn
Har suttit med Apple care en timme. Apple vill inte ge support på detta kort då de anser att kortet inte är verifierat för 30 tum ännu. De hänvisar bara till ATI. Så. Om det nu är skärmen det är fel på i mitt fall, så kommer detta att kosta mig en hel del då jag måste RMA mitt grafikkort till ATI och få ett nytt. Om det då inte fungerar med skärmen kanske Apple vill lägga ned lite tid på detta.
Mycket hjälpsamma Powermac + skärm = 60papp, o de vill inte hjälpa. Oki. De säljer inte ATI ännu i Sverige, men det är ju mest för att de är slöa på Apple store.

Lite synd att kompetensen på Apple inte är så bra. Om man kopplar en single link DVI kort så KAN man inte få högre än 1280x800 på en cinema diplay 30 tum. Eftersom man kan komma över denna upplösning med kortet så betyder det att kortet faktiskt stöder Dual Link DVI.

Senast redigerat 2005-02-24 13:59
  • Medlem
  • 2005-02-23 15:43
Ursprungligen av shompa:

Lite synd att kompetensen på Apple inte är så bra. Om man kopplar en single link DVI kort så KAN man inte få högre än 1280x800 på en cinema diplay. Eftersom man kan komma över denna upplösning med kortet så betyder det att kortet faktiskt stöder Dual Link DVI.

Är det där verkligen riktigt? Macar har ju kört 1920x1200 sedan Hedenhös tid (ca två år)...

Ursprungligen av stfm:

Är det där verkligen riktigt? Macar har ju kört 1920x1200 sedan Hedenhös tid (ca två år)...

ja.
Vi diskuterar 30 tummaren . Den kräver dual link dvi. Om man kopplar single link till skärmen är alltså halva maxupplösningen möjligt.

På icke dual link skärmar kan man få upp det till 1920x1200 vilket är max i DVI standarden (om man inte trixar)

Detta ATI kort fungerar bra om man har G5 Jam installerat.

Nvidia 6800 korten fungerar inte med G5 Jam, då de är för stora.

Doom 3 för Mac kommer inte utnyttja mer än en processor (inte originalet heller), det har de meddelat vid ett tidigare tillfälle.

VARNING 2
Om kortet går sönder har man ett HLV3 att få hjälp.
Svaret jag fick från ATI:

Regarding your request for warranty service:

ATI has not distributed any BUILT BY ATI RADEON X800 XT MAC EDITION products in your region. For this reason, the warranty service is likely not provided through ATI directly.

HAAHAAHAaaahaa <--- skrattar sjukt

  • Medlem
  • 2005-02-25 14:21

Du skickar naturligtvis tillbaks kortet dit där du har köpt kortet så får dom ta hand om felanmälan. Så är det med alla varor som inte har världsgaranti.

skickade tillbaka kortet till ATI i Kanada. Har fortfarande inte sett någon som kört detta kort på 30 tums skärm. Lite skumt hemma hos mig. 30 tummaren fungerar perfekt på min lek PC med ett Nvidia dual link kort, men maccen krånglar *snyft*

shompa,

Har du provat båda DVI-portarna? Det är bara den ena som är Dual link. (Jag misstänker att du provat men tänkte endå påpeka i fall att...)

.johan

Ursprungligen av JPersson:

shompa,

Har du provat båda DVI-portarna? Det är bara den ena som är Dual link. (Jag misstänker att du provat men tänkte endå påpeka i fall att...)

.johan

den andra porten är ADC = man gör inte fel
Men tack iallafall.

Väntar fortfarande på RMA från Kanada.

*uppdaterat*
Fick mitt nya X800 idag. Nu funkar det med 30 tums skärm.
Det intressanta är att det är ett nytt bios i det. Iallafall är det som ATI har skrivit till mig på RMA ärendet. Detta kan också vara orsaken varför kortet inte riktigt har lanserats ännu. Ett bios som inte riktigt har funkat med 30 tum? Dock rena spekulationer.

Senast redigerat 2005-03-31 11:20
1
Bevaka tråden