Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Big Bertha nere igen

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Big Bertha verkar ha somnat in igen. Varken offtopic eller 99musik verkar fungera. Vi som skramlat pengar tilll en uppgradering av serverdelar väntar otåligt på att det ska ge resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 11:44

Då var den här morgonen förstörd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 12:50

Dumpa Windows-servern.

Kollar på det nu

Arvid är nu på plats.

Problemet är nu identifierat och det kräver att en tekniker åker till serverhallen. Då denna server enbart används för ideell verksamhet såsom offtopic.se och ham.se har vi tyvärr inte råd eller möjlighet att genomföra detta förrän imorgon måndag. Avgiften för att komma åt serverhallen på en söndag är tyvärr väldigt hög. Jag drabbas personligen av detta så det är surt här också.

Jag kan tipsa om Martins krönika om redundans för de som vill få en större insikt i de problem vi möts med på vägen mot så mycket uptime som möjligt. Det är alltså enbart 'Bigbertha' som har problem just nu, 99mac och mac.se servrarna hade 99% uptime senast jag kollade.

Kommentarer med förslag på alternativa driftlösningar är inte aktuell då detta diskuterats flertalet gånger tidigare, starta i så fall en separat tråd för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 16:37

Är det samma problem som förra gången?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 16:43
Ursprungligen av Mondo:

Är det samma problem som förra gången?

Äh… Det var ju minnesbrist när apache flushade…
…sen dess har det ju samlats till jättemassa ecc-minne…

(Även om vi råkade supa upp alla välgörenhetspengar på våran välgörenhetspub…)

Så vad exakt har hänt med de dryga 7000 kronor som samlats in för Big Bertha? Tanken var ju att vi skulle slippa nedtid med hjälp av insamlingen......

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 20:39

Räcker inte, mycket mer än så har samlats in. Insamlingssidan har inte uppdaterats. Man börjar lacka ur nu faktiskt. Jag kan husera 99musik i en privat webserver annars, och ta över kontrollen av domänen igen. 99musik måste snurra, tolererar inte fler bortfall på detta vis. Inte när vi t om lagt massor av pengar (tillsammans).

Ursprungligen av PF:

Räcker inte, mycket mer än så har samlats in. Insamlingssidan har inte uppdaterats. Man börjar lacka ur nu faktiskt. Jag kan husera 99musik i en privat webserver annars, och ta över kontrollen av domänen igen. 99musik måste snurra, tolererar inte fler bortfall på detta vis. Inte när vi t om lagt massor av pengar (tillsammans).

Nu har jag fixat svenskt åäö också!

- Vi har fått in totalt 160 Euro ytterligare sedan insamlingssidan uppdaterades senast, ska se till att namnen uppdateras och att totalbeloppet justeras till cirka 9.000kr.

- 9000kr är mer än vi behöver för att köpa in processorn och minnesmodulen men småpengar i det stora sammanhanget. Vi har lagt över 130.000kr i trafikavgifter och investeringar i hårdvara under dom senaste 12 månaderna, bara så du får ett perspektiv på nivåerna.

- Huvuddelen av bidragen kommer ifrån 99mac-användare men ett antal 99musik:are har också lämnat bidrag såklart. Troligen är det rätt många som är medlem på båda sajterna, jag ser bara användarnamnen som folk lämnat i kommentarsfältet på inbetalningarna.

- Om du är seriöst intresserad av att köpa 99musik och ta över hela driften kan vi ta en separat diskussion kring detta, jag har fått lite förslag ifrån olika håll under det senaste halvåret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 21:03

Här raderas det inlägg friskt av administratörerna.

Berätta istället vad som händer och sker med insamlingar och liknande och vad som görs för att få allt att snura som det ska. Är ni bara tysta så anar man ugglor i mossen.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Så vad exakt har hänt med de dryga 7000 kronor som samlats in för Big Bertha? Tanken var ju att vi skulle slippa nedtid med hjälp av insamlingen......

Ursprungligen av PF:

Insamlingssidan har inte uppdaterats. Man börjar lacka ur nu faktiskt.

Lugna er med domedagsprofetiorna. Jag är inte insatt i server-insamnlingen så jag kan inte ge några kommentarer på det, men lita på att min bror jobbar på det. Personligen hade jag utnyttjat de låga priserna på den asiatiska marknaden och inhandlat delar till servern där istället. Då tar det tid. Jag tar upp det här med honom när klockan inte är 05 därborta.

Någon påstod att insamlingen gått till att finansiera Martins flygbiljett vilket är absurt. Det inlägget är borttaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 21:17

Tacl för svaret. Ett tråkigt svar är åtminstone bättre än tystnad. Är det bara tyst kan snillen få för sig att börja spekulera i vad som händer. Självklart trodde jag inte det jag skrev.

Ursprungligen av molia:

Tacl för svaret. Ett tråkigt svar är åtminstone bättre än tystnad. Är det bara tyst kan snillen få för sig att börja spekulera i vad som händer. Självklart trodde jag inte det jag skrev.

Du molia, kanske du skulle lyssna ett tag på Anders Frisk?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Du molia, kanske du skulle lyssna ett tag på Anders Frisk?

Han blev skrämd till tystnad och hotad till livet. Är det en metod du förespråkar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-20 21:19

Minnet och den nya processorn har ännu inte köpts in. Det har tyvärr varit för mycket att göra för oss som administrerar det hela på sistone. Det ligger i pipelinen och kommer göras så snart vi kan.

Och jag kommer ta mig till webhotellet imorgon för att starta om burken.

Att på något sätt insinuera att pengarna har försnillats är en förolämpning mot alla som har jobbat ideellt med sidorna. Det har lagts ner fruktansvärt många gratistimmar på 99musik och de andra forumen och MantaRay har länge sponsrat med trafik, server och serverplats.

De insamlade pengarna kommer oavkortat att gå till att köpa in servermateriel för att 99musik och Co ska få ett säkrare ställe att ligga på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 21:50

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett mer pålitligt server-OS? Äh, vad vet jag? Men det här fungerar inte.

Ursprungligen av Mondo:

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett mer pålitligt server-OS? Äh, vad vet jag? Men det här fungerar inte.

Så allt skulle funka bättre bara det var Mac OS X? Tillåt mig tvivla.

  • Medlem
  • 2005-03-20 23:31
Ursprungligen av Rickard A:

Så allt skulle funka bättre bara det var Mac OS X? Tillåt mig tvivla.

Är du ett troll eller?? självklart skulle det göra det… sämre än så här kan det ju knappast funka…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 12:25
Ursprungligen av Rickard A:

Så allt skulle funka bättre bara det var Mac OS X? Tillåt mig tvivla.

Mondos förslag kan ju även implicera Linux. Verkar vettigare i det här läget eftersom man redan har x86-hårdvara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 22:56

Mig skrämmer man inte så lätt. Men man får tydligen ta till oförskämda metoder för att få svar från administreriet här.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 00:16

Går inte, eftersom maskinen i fråga är en PC. Men någonting är lurt. Frågan om det är hård- eller mjukvara. Hårt är det i alla fall att gång efter annan bli av med sajten, och då blir man inte mjuk... i sin framtoning. Man blir ju sur, less och grinig. Det är bara så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 00:48

Märkligt att den alltid kraschar på fredagar. Kan det vara ett backup- eller systemfixprogram som krånglar, eller ett skript av något slag, eller en bugg i Windows?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 06:59
Ursprungligen av Mondo:

Märkligt att den alltid kraschar på fredagar. Kan det vara ett backup- eller systemfixprogram som krånglar, eller ett skript av något slag, eller en bugg i Windows?

Mycke folk i farten -> många besök -> stor logg -> rotation av loggen -> belly upp…

(Någonkanske kan ställa upp med en "snabb how to" för bsd?)

Inlägg som diskuterar alternativa driftlösningar platsar inte i den här tråden vilket jag sagt längre upp. fjellis offtopic-inlägg är flyttade till separat tråd om Applestore Ginza. Webhotellet jobbar just nu på att få igång servern igen. Återkommer när det snurrar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-21 14:40

Omstarten är nu klar.

Om någon har några förslag på förbättringar eller möjliga anledningar till problemen så får ni gärna kontakta mig direkt på arvid@mantaray.se
Vaga påståenden i stil med att "windows är dåligt" eller andra spekulationer undanbedes.

Det finns med i agendan att ta tag i problemet och se till att servern kommer upp och går som den skall igen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-21 14:52

Tack Arvid, Du har stillat min abstinens...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 17:38

Kanske kan vara läge att ställa in datorn på att alltid starta om sig själv om den skulle stänga av sig själv.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-21 18:31

Hela grejen med att en dator har hängt sig är ju att den inte kan göra något så starta om sig själv kan den tyvärr inte göra. Dock finns det externa lösningar för att starta om en dator med sådana kostar en del pengar tyvärr.

Bevaka tråden