Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minin har anlänt!!!

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MAC MININ HAR ANLÄNT!!! 12 dagar tog det, i stället "utlovade" 2-3 veckor, fortsättning följer

Kan fö. meddela att ALLT är i miniatyr, även så instruktionsboken!!!

Senast redigerat 2005-03-19 23:28

Samma här.. hade beställt en 27/2 eller omkring o på apples sidor stod "shipped 22/3 or before" Man hade ju inte så mycke tilltro på de där "before" Men dom om min förvåning när den dök upp igår.

Jag beställde i början av januari och har inte fått den ännu =(

- Slice -

on or before 23/3 har det stått på min order hur länge som helst nu…

=(

- Slice -

Apple Store tycks vaa ett lämpligt ställe att beställa från...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 14:30

Ni som har fått era, hur tysta är de? Jag sitter med en Cube för första gången nu och den är FETT TYST. Men så är den fläktlös också. Hur är minin jämfört med Cuben t.e.x?

Ursprungligen av petsematary:

Ni som har fått era, hur tysta är de? Jag sitter med en Cube för första gången nu och den är FETT TYST. Men så är den fläktlös också. Hur är minin jämfört med Cuben t.e.x?

När hårddisken står är det knäpptyst, går den igång brummar det dock lite, den är inte så tyst som det har sagts här, åtminstone inte om man vill att hårddisken ska vara igång hela tiden.

Tar tillbaka att den låter, det var min backupdisk som lät när den låg ovanpå mina skrivbordslådor, märkte det nu när den gick igång. Minin är KNÄPPTYST!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 17:14

Knäpptyst är inte min, fläktarna verkar nästan gå upp för varje liten sak; att uppdatera iPoden får fläktarna att varva upp rätt rejält. När man startar datorn trodde jag att det var något fel med den, den lätt ju nästan som PM G4!

Fast allt det var efter att jag uppdaterade till 10.3.8, den är annars helt tyst, bara hårddisken som knäpper till lite när man bara latsurfar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-18 08:22
Ursprungligen av Halligalli:

Knäpptyst är inte min, fläktarna verkar nästan gå upp för varje liten sak; att uppdatera iPoden får fläktarna att varva upp rätt rejält. När man startar datorn trodde jag att det var något fel med den, den lätt ju nästan som PM G4!

Fast allt det var efter att jag uppdaterade till 10.3.8, den är annars helt tyst, bara hårddisken som knäpper till lite när man bara latsurfar.

Jag installerade 10.3.8 på min Mac Mini, och då gick fläkten upp för fullt hela tiden. Jag ominstallerade Mac OS X och nu är den tyst som en mus igen Fast inte LIKA tyst som den var när jag först fick den.. Fast det kanske bara är jag. Annars är den underbart tyst. Det där knäppandet är ju inte så farligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 17:18

Oj, när jag läste mitt eget inlägg lät det ju nästan som om den skulle låta lika mycket som en lastbil
Den är knäpptyst när fläktarna är avstängda, men när de går igång låter den rejält, så ska det vara.

Ursprungligen av Halligalli:

Oj, när jag läste mitt eget inlägg lät det ju nästan som om den skulle låta lika mycket som en lastbil
Den är knäpptyst när fläktarna är avstängda, men när de går igång låter den rejält, så ska det vara.

Har lagt in 10.3.8, det fick G5:an att få fnatt nästintill med fläktsurr titt som tätt, inte nu dock med Minin, inte ett knäpp från några fläktar än, har man kanske fixat nån bugg så där lite i skymundan. Har varit med om att man har fixat buggar i program utan att öka på versionsnumret (med Native Instruments Reaktor 4). kanske pensionerar jag G5:an tillsvidare, har ju haft den som musikdator, men det här musicerandet har runnit ut i sanden för tillfället. Nu när Minin inte är nerkyld efter transporten funkar den klockrent!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 09:37

Verkar helt enkelt som att alla har det där knäppandet på minin fast kanske med olika intervall. Det borde ju innebära att det inte är så farligt ändå? Eller är jag ute och cyklar igen?

edit: måste säga grattis till mini också

Knäppandet kan väl vara hårddisken som slår på om man har ställt in energispararen på att stoppa HD:n så ofta som det går?

  • Medlem
  • 2005-03-18 14:26

Jag fick oxå min mini igår. Det jag reagerar på är att fläkten går upp i varv så fort man belastar datorn en liten stund, inte av att den blir varm...

Har inte märkt ett skvatt av fläkten än, allt är tyst som i graven (Hu!)

  • Medlem
  • 2005-03-19 16:14
Ursprungligen av bruksarn:

Har inte märkt ett skvatt av fläkten än, allt är tyst som i graven (Hu!)

Lite märkligt, för mig räcker det att ha igång iTunes, mail och surfa in på Expressen med safari för att fläkten ska varva upp efter en stund. (Jag har 1.42:an med 10.3.7..)

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-03-19 16:40

just på expressen? för de har flash-annonser som många maskiner ogillar.

Ursprungligen av garda:

Lite märkligt, för mig räcker det att ha igång iTunes, mail och surfa in på Expressen med safari för att fläkten ska varva upp efter en stund. (Jag har 1.42:an med 10.3.7..)

Gå igång har den börjat att göra för mig också vid lite hårdare last, tycker dock att fläkten är mycket diskret, särskilt jämfört med de alltid gående fläktarna i bärbara PC:n

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 19:02

Efter en omstart så har min fläkt lugnat sig rejält, har inte hört den på ett bra tag :).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-19 17:36

Skaffa firefox och ladda ner dess ad-block. Jag tror inte det går att surfa utan den.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-03-19 17:55

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57998. Annonser ger pengar som betalar bandbredd m.m. Ingen bra sak att förespråka blockning av annonser.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-19 20:11
Ursprungligen av j0ppe:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57998. Annonser ger pengar som betalar bandbredd m.m. Ingen bra sak att förespråka blockning av annonser.

Du byter inte kanal på TVn (alt. går därifrån eller gör nått annat) när reklaminslag går igång heller, och kollar på all reklam i tidningen?

Helt upp till användaren om han/hon vill se reklam eller inte, jag blockar all reklam jag kommer över, just för att ingen kan Tvinga mig att kolla på reklam på TVn och ingen kan tvinga mig att kolla på reklam i tidningar...varför på webben?

Då kan dom börja stänga ner mina TV-kanaler och sluta låta mig köpa tidningar också av precis samma anledning..

Ursprungligen av bogg:

Du byter inte kanal på TVn (alt. går därifrån eller gör nått annat) när reklaminslag går igång heller, och kollar på all reklam i tidningen?

Byter ALLTID kanal alternativt går iväg när reklamavbrott kommer. Gjorde aldrig det när reklamen låg mellan programmen, då kändes det liksom frivilligt. men att bli påprackad reklam/konsumtionsindoktrinering via avbrott i program gillar jag inte. Accepterar ALDRIG att nån ska påverka mitt tyckande på detta manipulerande vis, tar det här med frihet på djupaste allvar!!!

Ursprungligen av j0ppe:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57998. Annonser ger pengar som betalar bandbredd m.m. Ingen bra sak att förespråka blockning av annonser.

Jisses, jag tar bort alla bilder som stör eller rör på sig, inkl. flash då. Många sidor blir snyggare och i vissa fall när de har en banner mellan två nyheter så om man tar bort den så ploppar den under nyheten upp ett hack så man slipper scrolla några centimetrar! (Whoho).

Adblock is da shit.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-03-20 19:41

Vad har tv-reklam med detta att göra? Annonsörerna betalar för att visa reklam på din tv-skärm (vissa kollar på dem och vissa inte). Dessa pengar är nödvändiga för att tv-bolagen ska kunna betala sina utgifter.

Likadant som på webbsidor. Annonsörer betalar "webmastern" för att visa reklam på din datorskärm.
Om det är ngt bra datorerbjudande kanske man kollar på dem, men annars brukar man ignonera dem.
Dessa pengar ÄR nödvändiga för att betala bandbredd etc.

Det som ni gör skulle snarare liknas vid att installera ett litet crack på tv'n för att visa en helt blank skärm när reklam visas. Tror du annonsörerna betalar lika mkt pengar då om en stor skara folk skulle göra så? Tror du lika många program (el. webbsidor) skulle göras då?

Jag drev en sida för några år sedan, och jag skulle behöva stänga den direkt om inte reklam fanns. (nej, paypal-gåvor skulle inte ha räckt. nej, jag ville inte ta betalt för att se sidan)

Gärna reklam som 4:an hade mellan programmen förr, men mitt i? manipulation, indoktrinering, sen kan man snacka hur mycket som helst om nödvändighet, kvaliteten som dylik TV presterar är ju inte heller så strålande precis. Pokemon i parti och minut, gratis-serier som vevas om och om igen, tex. 4+ för ett tag sedan, klockan 12.30 sändes 120:e och sista avsnittet av Batman, kl 13 var det reprisstart på - Batman!!! Sen att det är en fin gammal kalkon är en annan femma...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-20 21:08
Ursprungligen av j0ppe:

Det som ni gör skulle snarare liknas vid att installera ett litet crack på tv'n för att visa en helt blank skärm när reklam visas. Tror du annonsörerna betalar lika mkt pengar då om en stor skara folk skulle göra så? Tror du lika många program (el. webbsidor) skulle göras då?

Jag drev en sida för några år sedan, och jag skulle behöva stänga den direkt om inte reklam fanns. (nej, paypal-gåvor skulle inte ha räckt. nej, jag ville inte ta betalt för att se sidan)

Det kan då knappast liknas vid att installera ett crack, snarare precis som jag sa att byta kanal, då väljer jag att Inte se den, alt. att gå därifrån och fortsätta när reklamen är slut. Det webbsidor gör är att slänga in reklam i själva programmen ( t.ex. att 4an loggan byts mot en Ajax-logga istället eller en Dell-logga). Det går liksom inte att gå bort eller byta kanal för att slippa se den. Eller sätta en liten dell-logga brevid undertexten...

Och skulle du själv inte ens betala för att se din egen sida så är den antagligen ganska värdelös. Jag skulle t.o.m. utan problem kunna betala typ 10kr/månad till 99mac för att slippa all reklam (dom drar antagligen inte in mycket mer pengar än så på mig) eller att dom slänger in reklam under tiden sidan laddas för att sedan försvinna så fort sidan laddats klart...

Jag klickar Aldrig på reklam ändå, så varför ska Jag se den?

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-03-20 22:43
Ursprungligen av bogg:

Jag klickar Aldrig på reklam ändå, så varför ska Jag se den?

För att det är det som annonsören betalar pengar för?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-21 06:56

Vilken intressant tråd om reklam! :rolleyes:

Bevaka tråden