Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Resa till LA - Frågor om Apple.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag undrar ifall någon här inne kanske skulle kunna hjälpa mig besvara några frågor.
Den 14:e april så ska jag resa till Los Angeles i två veckor, jag skulle gärna vilja kunna ha kontakt med dom där hemma och behöver då hyra en bärbar dator. Som nybliven switcher (även om min Mini inte dykt upp än ) så skulle en 12" iBook vara trevlig. 1.) Vet någon här något företag som skulle kunna hyra ut en iBook i två veckor? 2.) Någon som prövat ifall Safari eller firefox klarar av tex. resedagboken.nu eller hotmail, med bilduppladdning och allt vad dom tjänsterna på sidorna innebär? ( man vill ju inte hyra en dator och i LA upptäcka att det inte funkar) 3.) Följer det med något smart program som kan skala och komprimera ner bilder så dom klarar 1 mb gränsen som både hotmail och resedagboken tycks ha? 4.) Är det lätt att koppla upp sig mot internet med en iBook? ( Om dom nu har trådlöst eller om det är nätverksladd som gäller på hotellet det vet jag inte) 5.) Något mer jag bör tänka på om jag tar med mig en iBook till staterna istället för en PC?

Om nu något av ovan inte funkar så har jag en slutgiltig fråga, någon som vet om det finns något företag som kan hyra ut en bärbar PC i två veckor?

Det kan tyckas lite som basic frågor för er inbitna Mac användare men för mig som e helt grön så e det en jungel.

Vore jätte tacksam ifall någon här skulle kunna hjälpa mig med lite svar på mina frågor!

/Jimmy

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-20 20:33

1. Vet inte, men det finns ett företag som heter MacRent som annonserar i Svenska MacWorld. Ingen erfarenhet av företaget.
Annonsera här, vettja!

2. En Mac, iBook eller annan, funkar i regel bra med Internettjänster. Testa hemma först.

3. iPhoto kan exportera bilder och du kan välja max vidd eller höjd. iPhoto är klockrent för att tanka över bilder från digitalkameran,och har du tjänsten .Mac är det bara en knapptrycknings som krävs för att göra dina album till tjusiga hemsidor. Tror det finns en 30 dagars prov-variant, men är inte säker. http://www.mac.com/ . (Annars för att skala bilder, kolla på www.versiontracker.com och sök ex på "scale".)

4. Var i L-A några dagar i februari. Såg många bärbara macar lita varstans.
På hotellet var det gratis trådlöst, vilket det även var i andra städer/hotell vi besökte. Det verkar helt enkelt inte vara något problem att hitta trådlösa nät.
Att koppla en mac till internet är svårt - att misslyckas med! Ofta funkar det med de förvalda inställningarna. Har datorn AirPort(trådlöst kort) kan du koppla upp från menyraden.

5. - Få inte datorn stulen - var "streetwise" och skylta inte med den eller uppenbar datorväska i fel miljö. Det gäller för övrigt andra ställen än USA.
- Ta backup på dina bilder genom att bränna CD och skicka hem med vanlig post.
- Sickpropparna är ju annorlunda där, och det finns adapterar på Clas Ohlsson för typ 79 kr.
- Spänningen är 110 volt, men det klarar iBookens strömkub av.

Det finns förståss flera fina Apple Stores i LA. Kan rekommendera den i Santa Monica. Där finns även en fin pir, känd från en massa filmer.

Ha en kul resa!

Övrigt.
Man klarar sig ganska bra _utan_ egen dator. Det finns internetcaféer och uppkopplade datorer man kan låna lite varstans (ex Apple Store) och du slipper bära. Men det har du kanske tänkt på...

Eller varför inte köpa en iBook på plats!? Dollarn är ju låg och ett svenskt tangentbord kan du köpa här hemma för ca en tusing.

1.) ingen koll på sånt...sorry
2.) resedagboken funkar...fast den e ju som alltid vansinnigt seg, borde börja leta efter alternativ både till resedagboken o hotmail.
3.) Iphoto... skapa ett album och välj exportera...
4.) Kan inte bli mycket lättare
5.) inte vad jag kan komma på...

Wish I could come along...used to live there du kan ju berätta om det är sig likt

1
Bevaka tråden