Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Mac Mini med TV

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så, nu har man ju börjat få en del tankar om att skaffa sig en mac mini. men, jag skulle vilja ha den kopplad till min tv, dels för att ha den som en dvd spelare men även för att kunna använda den som inspelningsmaskin. Jag antar att jag måste skaffa mig en sådan där elgato eye tv då eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 10:42

Som DVD-spelare, eller snarare, att använda TV:n som din monitor kan du göra "out of the box" med Mac Minin i stort sätt. Du måste köpa en adapter från Apple för c:a 200 kr så får du S-VIDEO och COMPOSITE ut för inkoppling där.

Det andra du söker, att göra din Mac Mini till en inspelningsenhet är lite klurigare. Då måste du skaffa en enhet som kan "ta in" video till din maskin. Exempel på dessa är:

- EyeTV Wonder (USB2, c:a 1500 kr)
- EyeTV 200 (FireWire, ca: 3000 kr)

Den senare kommer på en Mac Mini ge avsevärt mkt högre kvalité tror jag (den första utnyttjar datorns CPU för MPEG-video inspelningen, det gör inte den andre).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-08 11:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Det andra du söker, att göra din Mac Mini till en inspelningsenhet är lite klurigare. Då måste du skaffa en enhet som kan "ta in" video till din maskin. Exempel på dessa är:

- EyeTV Wonder (USB2, c:a 1500 kr)
- EyeTV 200 (FireWire, ca: 3000 kr)

Det finns andra oh billigare lösningar - speciellt för digital-tv (ger kalaskvalitet). Kolla in denna länk.

Läs på i forumet så kommer du nog rätt...

Svartvit bild på tv

Fick DVI to S-video adaptern idag och kopplade in minin mot tvn. Det gick bra förutom att bilden är svartvit. Har provat att köra både NTSC och PAL på bildskärmsinställningen men det är svartvitt på båda.
Har använt samma s-video kabel och scart-adapter till min gamla pc och då fungerade det utmärkt. Någon som har några kreativa förslag på hur jag kan få lite färg i tillvaron?

/Olof

aha, tack för det, genast blev inte min mac mini plan så billig....

är det denna man behöver:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/D55p4kvKeevY2aLFo0RZHudCICU/1.0.11.1.0.6.25.7.11.4.3

och hur funkar det i praktiken? får man koppla loss den vanliga monitorn varje gång man vill se på tv:n och måste man ställa om upplösningen varje gång också eller görs det automatiskt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 14:06
Ursprungligen av Rom Raptor:

...
och hur funkar det i praktiken? får man koppla loss den vanliga monitorn varje gång man vill se på tv:n och måste man ställa om upplösningen varje gång också eller görs det automatiskt?

Beror på vilken upplösning man har sin bildskärm i och beror en del på ens tv. Har du en skapligt ny TV och inte har högre upplösning än 1024x768 så märker du ingen skillnad, annars kommer det att förändras lite.
Mest beroende på vilken upplösning du har på din bildskärm jämfört med vad din tv kan ge.
OS X, ändrar upplösning och känner av ny skärm automatiskt det som kan bli stökigt är öppna programfönster som är större än den mindre bildskärm som tv:n kommer bli.

nubbe - tack!

gick och köpte en dvi to video på inlife idag. efteråt kom jag att tänka på att 374 kanske var ett överpris?

Jag har också en fråga som har med detta att göra. Är inte s-vhs dubbelriktat så att du kan koppla från tv-n till datorn på det viset och med hjälp av någon mjukvara spela in?

/Per

Ursprungligen av Per Hultberg:

Jag har också en fråga som har med detta att göra. Är inte s-vhs dubbelriktat så att du kan koppla från tv-n till datorn på det viset och med hjälp av någon mjukvara spela in?

/Per

Jo gränssnittet (kabeln) tillåter det, men inte hårdvaran, dvs din mac.

Själv har jag ett vivio-kort, tillåter video-in/video-ut genom samma kontakt, rätt smart!

Ursprungligen av Rom Raptor:

gick och köpte en dvi to video på inlife idag. efteråt kom jag att tänka på att 374 kanske var ett överpris?

Mjo, Apple tar 195:- för den

Och om vi skall vara riktigt petiga så heter det "S-video" – "S-VHS" är ett videoformat...

/Tiny Petnisse

någon som har ett svar på min sista fråga?

konstigt att de får höja ett pris så mkt. sista gången jag handlar där iaf

Jag har oxå en fråga som handlar om ljudet i Tv från mac mini !!
Mac mini har en inbygd högtalare det vet jag !!!! men om jag vill ha ljudet genom högtalarna på tv'n??
Är det en AUX kabel som gäller då ??

Det va inge fick ett svar av en annan tråd

Edit:behöver ändå ett svar

Senast redigerat 2005-02-21 17:02
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:32

3,5mm plugg till RCA.. Dessa stoppar du sedan i en scartkontakt som har ingångar för S-video och RCA.

Ex. (hämtat från clas ohlsons hemsida)
art nr: 38-1238
art nr: 32-1372

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 09:46

Suroundljud ur MacMiniMac?

Funderar på att skaffa MacMiniMac och koppla till min gamla projektor, S-video ut kan väl fungera med den där adaptern, men hur får jag ut surround ljud till hemmabioanläggningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 09:55
Ursprungligen av formica:

Funderar på att skaffa MacMiniMac och koppla till min gamla projektor, S-video ut kan väl fungera med den där adaptern, men hur får jag ut surround ljud till hemmabioanläggningen?

http://www.machtpc.com/ går igenom en del lösningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-09 17:43

Problemet är väl hur din TV tar emot s-video-signalen. Att den scart-ingång som du skickar in signalen på skall klara av s-video eller är tillsagd att den får en s-video-signal för att du skall få färg.

Ursprungligen av Bugs:

Problemet är väl hur din TV tar emot s-video-signalen. Att den scart-ingång som du skickar in signalen på skall klara av s-video eller är tillsagd att den får en s-video-signal för att du skall få färg.

Problemet är ju det fungerat tidigare i samma ingång med samma kablar ock scart-adapter. Har också provat i en tv som har s-videoingång på framsidan och det ger samma problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 21:16

Hej! Försökte snyss ta de här frågorna i en ny diskussion kring tankarna om digitalt nav men det dög inte så nu kommer de här istället.

Jag funderar på att ersätta både videon, digitalboxen, CD:n, radion och diaprojektorn.

• Är det någon som har erfarenhet av att spela digitalsändningar från en eyetv på Mini samt att bränna dessa på DVD med Toast?

• Räcker blåtanden upp till fem meter om man skulle styra härligheten via tangentbordet från soffan?

• 80 GB blir snabbt fyllt om man ska samla film, musik och foto men Apple erbjuder inga större altenativ. Är det lätt och vad skulle det kosta ungefär att byta upp sig till större HD. Vet om altenativet med extern HD men det skulle vara fint att kunna ha Minin (vacker) utan en massa dosor och sladdar runt omkring.

hälsn Per

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-03-19 22:13
Citat:

• Är det någon som har erfarenhet av att spela digitalsändningar från en eyetv på Mini samt att bränna dessa på DVD med Toast?

Detta har jag inte testat själv, men av det jag har läst så borde det fungera som du säger.

Citat:

• Räcker blåtanden upp till fem meter om man skulle styra härligheten via tangentbordet från soffan?

Jag skulle gissa på att BT 1.1 (är det nu väl?) fungerar inom en radie av 10 meter. Kommer BT 2.0 att fungera inom 100 meter tro?

Citat:

• 80 GB blir snabbt fyllt om man ska samla film, musik och foto men Apple erbjuder inga större altenativ. Är det lätt och vad skulle det kosta ungefär att byta upp sig till större HD. Vet om altenativet med extern HD men det skulle vara fint att kunna ha Minin (vacker) utan en massa dosor och sladdar runt omkring.

Av det jag har sett på nätet så går det att byta det mesta av minins delar själv. Men det ser väldigt pilligt ut med massa saker som ska göras i rätt ordning. Jag kommer inte ihåg var jag har läst/sett detta men jag ska leta runt lite. Finns bl a filmer där de visar hur man byter RAM minnet.

Jag hittade en pdfmanual som går igenom det mesta, tror att det är den som Apple själva har gett ut. Du hittar den på www.jw-design.se/mini_macen.pdf (21.55 MB)

Det finns ju många externa hårddiskar, säkert kan man väl hitta nån som matchar? I värsta fall kanske man får nöja sig med att koppla in minin och en hårddisk via ett nätverk, så slipper man ha dem jämte varandra iallafall.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-19 22:13
Citat:

• Räcker blåtanden upp till fem meter om man skulle styra härligheten via tangentbordet från soffan?

ja 5 meter är inga problem runt 10m kan det börja bli lite sämre.

Citat:

• 80 GB blir snabbt fyllt om man ska samla film, musik och foto men Apple erbjuder inga större altenativ. Är det lätt och vad skulle det kosta ungefär att byta upp sig till större HD. Vet om altenativet med extern HD men det skulle vara fint att kunna ha Minin (vacker) utan en massa dosor och sladdar runt omkring.

Det finns idag inte större än 100GB 2.5' så det är ju inte någon större mening! du får vänta ett tag tills det finns lite större interna HD's sen är ju det inte så svårt att byta HD om man tar det lugnt och har dom rätta verktygen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 19:30

Man tackar för svaren.
Är sugen men känns som Mini inte räcker riktigt ända fram.
Blir inte riktigt så billigt och bra när man lagt till blåtand, minne, hårddisk och lite till.
Synd men kanske kommer i någon uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 19:41

Jo, MacMini ska nog köpas "slimmad" för att den ska vara prisvärd.

Min tanke är en annan maskin som server med "massa lagringsutrymme" med alla filmer osv så får man köra en slimmad MacMini vid TV:n som "konsol" för den biten.

1
Bevaka tråden