Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man sin iMac G4 tystare?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac G4 (snöbollsvarianten) som jag tycker är aningen för bullrig. Finns det något sätt att dämpa ljudnivån? För vanligt bruk spelar det ingen roll eftersom min stereo kan bullra ännu mer men när det ska spelas in musik känns det trist att höra fläktljud som bakgrund.

Känner någon till ett ställe där man kan köpa en tystare fläkt som passar iMac G4 (snöboll)?

Finns det något annat trick utan att behöva operera och byta delar?

/Per

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 15:26

Mac är ju väldigt tysta redan från början. Provat att öppna den och göra rent, kanske går tystare då? Vad vet jag

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 16:01
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har en iMac G4 (snöbollsvarianten) som jag tycker är aningen för bullrig. Finns det något sätt att dämpa ljudnivån? För vanligt bruk spelar det ingen roll eftersom min stereo kan bullra ännu mer men när det ska spelas in musik känns det trist att höra fläktljud som bakgrund.

Känner någon till ett ställe där man kan köpa en tystare fläkt som passar iMac G4 (snöboll)?

Finns det något annat trick utan att behöva operera och byta delar?

/Per

Borde väl gå att byta ut fläktarna på nåt vänster. Kanske köpa tystare hårddisk och/eller sätta den i sån kassett eller vagga, som dämpar ljudet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 16:47

Det finns tysta originalfläktar att köpa, men de är ganska dyra. Sen ska fanskapet monteras också och det kostar en tusing plus moms. Jag har samma problem med min iMac G4 800 HMz 15 tum. Frågan är om det är värt besväret och kostnaderna. Lyckligtvis har jag flera datorer.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 18:37

Är det omöjligt slash dumt att göra själv då? Montera nya fläktar, menar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 18:41
Ursprungligen av petsematary:

Är det omöjligt slash dumt att göra själv då? Montera nya fläktar, menar jag.

Hmmm, ja det är inget jag rekommenderar för den som har dåliga nerver i alla fall. Låt bli om du inte vet exakt hur man gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-25 16:23

Jag har skruvat i min iMac G4 1ghz, 17"...

Jag har bytt hårddisk, dvd-brännare och fläkt. Det krävs dock lite skruva-och-pilla-kunskaper innan man ska ge sig in på imacen. Tyvärr så köpte jag en papst 92mm (som låter 22dba) och det låter faktiskt mer nu med den nya fläkten än originalfläkten.

Var beställer man originalfläktar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-25 17:15

LAN-Master har originalfläktar, men de är dyra. Jag bytte fläkt på min iMac en gång och är rätt van vid att skruva i Macar, men blåste logikkortet, så jag avråder från sådana äventyr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-27 17:42

Hoppas ni har använt en momentnyckel när ni skruvat ihop Imacarna. Måste vara rätt för att kylningen ska fungera optimalt. Dessutom behövs ny kylpasta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 18:49

Jepp, kylpasta är ett måste. Officiellt ska man ta bort den gamla kylpastan och lägga på ny, men kan kan nöja sig med att bara klutta dit lite mer. Momentnyckel är bra att ha, men behövs ijenklien inte. Huvudsaken är att man drar skruvarna tillräckligt hårt, men inte för hårt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-29 16:31

Jag tog kontakt med LAN-Master ang köp av en reservdelsfläkt till iMac:n... Tyvärr så kan de inte sälja fläkten till mig av Apple, men skickade jag datorn till dem så sätter de in fläkten.

1238kr/tim + del + frakt går det på.

Inte direkt värt!!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-25 22:10
Ursprungligen av obo:

Jag tog kontakt med LAN-Master ang köp av en reservdelsfläkt till iMac:n... Tyvärr så kan de inte sälja fläkten till mig av Apple, men skickade jag datorn till dem så sätter de in fläkten.

1238kr/tim + del + frakt går det på.

Inte direkt värt!!

För min del är det iaf jävligt värt! Vet du hur lång tid man måste vara utan sin Mac? Kan ju skicka den under tiden jag är på semester i Italien, i juni/juli... Får väl maila dem och fråga.

Edit: Har nu mailat dem. Har givetvis inte fått svar än, men om jag ska gå på vad som stått här tidigare i tråden, så rör det sig om ca 2000 kr totalt inkl. moms. Säg inget till LAN-Master, men jag skulle nästan kunna överväga att betala det dubbla, bara min iMac blir knäpptyst.

-- Patrik

Tack för tipset om LAN-Master!

Jag skickade ett mejl och frågade, väldigt specifikt, om de hade tystare fläktar.

Just fläktbrummet är det värsta med min Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-25 16:54

Tänkte bara tillföra att MacForum säljer reservdelsfläktar.

Fläkt till Imac G4, 1ghz kostar 396kr ex moms.

Jag beställde en idag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-25 22:43

Idag bytte jag PSU-fläktar i mina båda PM G4. De gick på 29 kr st.

Som en liten jämförelse.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-27 22:49

Har fått svar från LAN-Master. De byter bara till Apple originalfläkt, alltså samma sheit som jag redan har. Ingen vits med andra ord, men jag frågade för säkerthets skull om det fanns tystare originalfläktar. Skulle iofs inte tro det...

-- Patrik

Det är ruttet att man inte kan få tag i en tyst fläkt. Men det är nog inte bara CPU-fläkten som väsnas, tror att översta fläkten (det är nätagget tror jag) bidrar en hel del.

Har börjar fundera på att spara till en pb någon gång i framtiden.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-03 09:11

Ja, jag tror heller inte att det är CPU-fläkten. Slå mig inte nu, men jag stoppade ner en penna i ventilationshålen för att stanna den övre fläkten. Då blev datorn knäpptyst. Efteråt fick jag lite ångest för att jag strypte min dator, så jag polerade den extra noga och körde lite underhåll på den. Nu är den nog glad igen.

Har tjatat lite på LAN-master om detta, och de "tror" att de nya fläktarna är lite tystare. De har givetvis ingen dB-angivelse på dem. Och man kan ju knappast lämna in datorn "på prov" hos dem. Det kostar 495 kr för felsökning, även om man redan vet vad "felet" är. Vad har Mr. Jobs för mailadress? Jag ska gnälla direkt!

-- Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-04 18:08

CPU-fläkt??

Det sitter bara en fläkt i min iMac G4 1ghz och det är en 92mm-fläkt som blåser ut all luft. Ju äldre fläkten låter desto mer låter den. Att köpa en ny fläkt bör minska ljudnivån.

Macforum säljer fläkten löst ifall man vill montera själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 19:32

Ska nog köpa en ny fläkt från Macforum i alla fall. Men iMac G4 Snöboll är inte kul att skruva i vill jag lova. Jag lyckades blåsa logikkortet på en sån när jag klantade mig en gång. Puff sa det, och så blev det ett fint brännmärke mitt på kortet och luktade grillad elektronik i hela lägenheten. Fick datorn fixad av LAN-Master: tack gubbar och kolleger!

Öppna m a o för bövelen inte datorn om du inte vet exakt hur man gör eller om du har den minsta tillstymmelse till tumme mitt i handen. Det är t ex väldigt lätt att kortsluta eller klämma sönder strömkablar osv, vilket är precis vad som hände mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-23 15:30

Gammal tråd, men har samma "problem". Jag har bytt ut den havererade mekaniska hårddisken mot en SSD, vilket jag antar minskar värmeutvecklingen, och då jag nu bara hör fläkten, känns det som den kunde bytas ut mot en som inte kyler lika mycket och/eller är tystare. Hade inte varit helt fel att få den lika tyst som Mac mini, och eftersom jag tidigare "klättrat" ända nästan ända upp till fläkten på insidan så borde jag väl klara av det. Finns det nån info om hur många dB originalfläkten är på, och är någon av dessa lämpliga tror ni?
ClickOK / SILENX Ixtrema Pro 92 x 25mm 9dBA 20CFM Fan
MJ Multimedia. Noctua NF-B9 92mm Fläkt 2 x 92 x 25 mm, 1600 RPM, 64.3 m³/h, 17 dBA, 3-4 pin Adapter

1
Bevaka tråden