Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och Telia ADSL - igen!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 15:05

Har sett sett flera diskussioner om detta tidigare men är inte säker på att jag förstått.

Jag har en Powermac G4 som jag har anslutit till Airport Extreme med en ethernetkabel.
Därifrån går ytterligare en ethernetkabel till mitt Alcatel ADSL-modem.

Jag har kört Airport-assistenten och det trådlösa nätverket fungerar utan problem med en Powerbook. Däremot får jag ingen ordning på internetanslutningen. Har väntat upp till en timme men ingen kontakt.

Nu har jag kopplat som vanligt direkt mellan Mac och modem för att över huvud taget komma ut på nätet. Kopplar då upp med MacICX.

Hur skall jag göra nätverksinställningar och airportinställningar för att få det att fungera?
Jag vill ju kunna surfa trådlöst med min nyinköpta Powerbook.

Ursprungligen av Moi:

Jag har kört Airport-assistenten och det trådlösa nätverket fungerar utan problem med en Powerbook. Däremot får jag ingen ordning på internetanslutningen. Har väntat upp till en timme men ingen kontakt.

Ibland låser internetleverantören till MAC-adress (nätverkskortets fysiska identitet) och varje gång man använder den tidigare MAC-adressen förlängs låsningen. Om det är så med Telia (någon annan kanske vet) bör du låta anslutningen vila i ett dygn innan du försöker med Airporten på nytt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 16:09

Jag kom efter att ha varit nr 34 i telefonkö hos Telia support och de påstod att det skulle räcka med 20 min. Men annars var de inte till någon störrre hjälp. De kunde inte svara på hur jag skulle göra några inställningar. Jag använder ju en Mac.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-19 17:06
Ursprungligen av Moi:

Jag kom efter att ha varit nr 34 i telefonkö hos Telia support och de påstod att det skulle räcka med 20 min. Men annars var de inte till någon störrre hjälp. De kunde inte svara på hur jag skulle göra några inställningar. Jag använder ju en Mac.

Vilket dom har support för.
Kräv att få prata med nån som kan hjälpa dig.

Har för mig att alcatel modemet använder sig internt av 10.x.x.x adresser. Som jag förmodar Airport också använder sig av. Nån form av krock där kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 00:47

Det är nog bara ett litet kryss i en ruta som du missat.

I administratörsverktyget går du in på fliken Nätverk.

Se till att alternativet "Dela en enstaka IP-adress (med DHCP och NAT)" är valt.
I närheten där finns ett litet kryss som heter något i stil med "dela ut till klientdatorer på LAN."
Kryssa för den och se om inte det hjälper.

Maila om du behöver mer hjälp. Eller iChat.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 12:18

Stängde av modemet över natten. När jag drog igång datorn idag så lät jag den och modemet stå på en halvtimme innan jag föröskte koppla upp igen.

Nu fungerar det utan problem!

Det var nog IP-adresserna som spökade.

1
Bevaka tråden