Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spärra adress

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två ungdomar i mitt hus som sitter på ej lämpliga sidor som t.ex. Lunarstorm m.m.
Hur kan jag spärra dessa adresser eller IPn på bästa sätt. Snälla hjälp mig.
Finns det något program för sådant?

Jag har sökt och hittade en tråd om ett liknande fall. Dock är mitt för hemmabruk och en maskin.
Ansåg att jag behövde starta en separat tråd för att få bästa möjliga hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 00:37

Företaget Intego gör en produkt som visst är go. Nämligen ContentBarrier. Det kanske kan vara något?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-19 00:40

Kan enkelt lösas med /etc/hosts Ta fram ett finder fönster o välj Gå till Mapp, skriv in /etc/
kopiera filen hosts till skrivbordet och öppna den med texteditorn.
Efter sista raden lägg till följande:

127.0.0.1 www.lunarstorm.se
127.0.0.1 lunarstorm.se

Spara och dra in hosts filen i finder fönstret igen, skriv in lösenord och klart

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-19 01:30

Koppla ur nätverkskabeln (eller motsvarande) och göm den? Om Lunarstorm är olämpligt, är stora delar av internet minst sagt olämpligt nämligen - i mina ögon verkar Lunarstorm vara en av de mer "städade" delarna av internet - med LunarCrew som man kan anmäla missbruk till med mera. Problemet är bara det att OM du har 90% av befolkningen som besökare på en sida - vilket Lunarstorm HAR, i alla fall i den åldersgruppen - så kommer någon att använda sidan "felaktigt" förr eller senare. Vad jag förstått har det hänt även 99Mac - kanske inte samma saker som du är orolig för på Lunarstorm, men där har säkert varit försök till försäljning av stöldgods i K&S-forumet exempelvis.

Är det andra sidor än Lunarstorm du tänker på kan jag förstå dig (och det tekniska tipset ovan är en utmärkt lösning så länge de inte får vara administrörer för att hindra att de når just den domänen), men om du blir upprörd över Lunarstorm är det nog lämpligt att ha ett samtal med ungdomarna ifråga om uppförande i största allmänhet, och särskilt på nätet. Gärna lite om säkerhets- och integritetstänkande också (Lämna aldrig ut personuppgifter. Gå aldrig med på att möta någon IRL.) Du kommer hur som helst helt enkelt inte kunna spärra alla "olämpliga" sidor helt. Om inte annat kommer de att kunna surfa in på sidorna hos kompisar. Eller i skolan.

*disclaimer: jag skriver det här som ungdom. Inte förälder (för det är jag inte)*

Ursprungligen av TERdON:

Koppla ur nätverkskabeln (eller motsvarande) och göm den? Om Lunarstorm är olämpligt, är stora delar av internet minst sagt olämpligt nämligen - i mina ögon verkar Lunarstorm vara en av de mer "städade" delarna av internet - med LunarCrew som man kan anmäla missbruk till med mera. Problemet är bara det att OM du har 90% av befolkningen som besökare på en sida - vilket Lunarstorm HAR, i alla fall i den åldersgruppen - så kommer någon att använda sidan "felaktigt" förr eller senare. Vad jag förstått har det hänt även 99Mac - kanske inte samma saker som du är orolig för på Lunarstorm, men där har säkert varit försök till försäljning av stöldgods i K&S-forumet exempelvis.

Är det andra sidor än Lunarstorm du tänker på kan jag förstå dig (och det tekniska tipset ovan är en utmärkt lösning så länge de inte får vara administrörer för att hindra att de når just den domänen), men om du blir upprörd över Lunarstorm är det nog lämpligt att ha ett samtal med ungdomarna ifråga om uppförande i största allmänhet, och särskilt på nätet. Gärna lite om säkerhets- och integritetstänkande också (Lämna aldrig ut personuppgifter. Gå aldrig med på att möta någon IRL.) Du kommer hur som helst helt enkelt inte kunna spärra alla "olämpliga" sidor helt. Om inte annat kommer de att kunna surfa in på sidorna hos kompisar. Eller i skolan.

*disclaimer: jag skriver det här som ungdom. Inte förälder (för det är jag inte)*

Jag instämmer! Räknas lunarstorm som mindre lämpade sidor vid privat surfande så är det nog bäst att dra ur sladden eller ta och fundera över sina egna värdingar om vad som är rätt och vad som är fel.

Jag skulle då hellre tillåta lunarstorm än ljugblaskan Aftonbladet.

Om du vill ha nazi fasoner på vad dina barn ska surfa till ta bort den vanliga DNS servern och skapa en egen där du enbart lägger till de sidor du vill att de ska surfa på.

Men att förbjuda dina barn att surfa till tex lunarstorm kommer enbart att göra att de är ännu mer nyfikna på sidan som de flesta av deras kompisar är inne på och så fort du inte är i närheten kommer de att besöka sidan. Bättre att du tar en pratstund och går igenom vad som är rätt eller fel.

Annars hittade jag en bra stödgrupp till personer som också förbjuder sina barn att besöka lunarstorm. Telenr: 0498-27 74 00

Ursprungligen av St Anger:

Jag har sökt och hittade en tråd om ett liknande fall. Dock är mitt för hemmabruk och en maskin.
Ansåg att jag behövde starta en separat tråd för att få bästa möjliga hjälp.

Det finns flera trådar som diskuterar detta:
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=463029&postcount=4

Nu är jag tyvärr inte medlem i .Mac Men tack ändå.

Ungdomar är inte dumma. Även om du spärrar sidor DU bedömer som olämpliga kommer de komma på sätt att komma in på dem. Och vad hos dig är det som gör dig lämplig att bedöma vilka sidor dessa ungdomar får och inte får besöka, vad som är skadligt och inte skadligt för dem? Du är ju själv inte direkt lastgammal. Hur hade du själv reagerat om nån "vuxen" gjorde så för dig när du var i deras i ålder?

Hej

Jag förstår om du har åsikter om att lunarstorm inte är en lämplig sida. Jag har självstött på flera personer med samma åsikt. MEN värt att tänka på är att Lunarstorm är en en seriöst skött sida. Isambande med asienkatastrofen så gjorde Lunarstorm ett jätteinsatts tillsammans med Rädda Barnen, Röda Korset och Unicef för att svara på ungdommars frågor.

Läs gärna:
http://www.lunarstorm.se/hlp/hlp_parentinfo.asp

Sedan får man inte glömma bort att Internet är en bild av samhället. Samma pedofiler, lärare, mördare, florister, horor, bilförare, satanister och macnördar som finns på internet finns i verkligheten. Det är lätt att oroa sig över "det där internet" när man borde oroa sig över "det här samhället".

Jag vet att Aftonbladet har haft många skrämmade rubriker om Lunarstorm. Detta är för att folk ska köpa tidningen. Pressen vill att du ska bli rädd och skiter i konsekvenserna. Att skriva att det finns pedofiler på lunarstorm ger naturligtvis mer försäljning till oroliga föräldrar än om man skriver samma sak om någon mindre site. Gå inte på kvällspressens bluffer. Dom tjänar inga pengar på rubriken "Lunarstorn är en sida som tar ansvar". Då är det mer pengar att leta på rötäggen och skriva om dom. Har som supporter till ett av de större allsvenska lagen fått se hur massmedia överdriver ang hulliganer. Hur ett slagsmål mellan några fyllon blir "Upplopp! Barnfamiljer flydde för sina liv!". Det är en tråkigutvecklig att journalister slipper ta ansvar och har rätt att ljuga hur mycket som helst. oj, nu flummade jag iväg. Men jag hoppas att du inte baserar din åsikt om lunarstorm på kvällspressens rubriker.

mvh
/Martin

Ursprungligen av St Anger:

Jag har två ungdomar i mitt hus som sitter på ej lämpliga sidor som t.ex. Lunarstorm m.m.
Hur kan jag spärra dessa adresser eller IPn på bästa sätt. Snälla hjälp mig.
Finns det något program för sådant?

Jag har sökt och hittade en tråd om ett liknande fall. Dock är mitt för hemmabruk och en maskin.
Ansåg att jag behövde starta en separat tråd för att få bästa möjliga hjälp.

Om du äger en router kan du alltid gå in i den och sätta URL filter för dom adresserna du ej vill ha!
Du kan oxå sätta tidsregler, t ex ingen surfning efter 21 på vardagar och 24 på helger osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 10:37

Men snälla ni. Frågan var inte huruvida Lunarstorm överlag är en bra site eller inte (vilket i sig kan debatteras till döddagar), utan hur man hindrar någon att från en dator surfa till en viss adress. Frågeställaren har säkert sina skäl om vilka vi vet intet.

Jag rekommenderar också att ändra i hosts-filen, det fungerar och är enkelt. Det stoppar inte de lite mer nätverkskunniga, men som ett första skydd/hinder är det bra. Nackdelen är att du måste göra det lokalt på varje dator som ska förhindras nå servernamnet, så har du fler datorer är det smidigare att göra en central ändring i exempelvis din router eller liknande.

Nu har jag försökt att fixa i "host"-filen. När jag ska lägga tillbax den säger den så här:

"Ätgärden kunde inte slutföras eftersom objektet "hosts" används.

Vad gör jag?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 11:21

Tror ni fattat väldigt väldigt fel om man uppfostrar ungar genom förbud och bojor…

(f:ö ålder 23 år gör väl inte någon "St Anger" lämplig att sätta sig till doms över andra… …speciellt som jag gärna vill minnas att det "nicket" användts av lite allt möjligt folk… Kanske bättre i så fall att åtgärda annat, helt andra saker…)

Ursprungligen av Pär:

(f:ö ålder 23 år gör väl inte någon "St Anger" lämplig att sätta sig till doms över andra… …speciellt som jag gärna vill minnas att det "nicket" användts av lite allt möjligt folk… Kanske bättre i så fall att åtgärda annat, helt andra saker…)

Jag vill inte verka sur-sur men jag trodde att jag skulle få svar och inga tips om uppfostring.
Det är inte JAG själv som vill blocka adresser utan min far. Han har personligen frågat mig.
Jag sa detta nu eftersom jag få en massa kommentarer för att jag ska blocka och hur jag ska uppfostra. No hard feelings

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 11:32
Ursprungligen av St Anger:

Jag vill inte verka sur-sur men jag trodde att jag skulle få svar och inga tips om uppfostring.
Det är inte JAG själv som vill blocka adresser utan min far. Han har personligen frågat mig.
Jag sa detta nu eftersom jag få en massa kommentarer för att jag ska blocka och hur jag ska uppfostra. No hard feelings

Då ber jag om ursäkt

Då är det din far som fattat väldigt väldigt fel om han uppfostrar ungar genom förbud och bojor…

[font="times"]hosts läses in från library när datorn startas…[/font]

Ursprungligen av St Anger:

Det är inte JAG själv som vill blocka adresser utan min far.

Det gör ju inte saken mindre korkad. Han kanske borde prata lite med sina barn istället. Om man tror på förbud och bojor har man nog helt tappat kontakten med hur ungdomar funkar.

"If there is a will there is a way"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 11:45

Hostfilen går bra att editera direkt under körning antingen med en editor i Terminalen (sudo editornamn /etc/hosts) eller med Netinfo Manager (rekommenderas). Var noga med att inte ta bort något som redan står där!

Ursprungligen av macce:

editor i Terminalen (sudo editornamn /etc/hosts) eller med Netinfo Manager (rekommenderas). Var noga med att inte ta bort något som redan står där!

Hur funkar NetInfo?

1
Bevaka tråden