Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 12" och kantutjämning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 22:05

Tjenare

Jag och min sambo går i tankarna att skaffa oss en ny bärbar 2:a dator, den skall ersätta en gammal Dell häck (233Mhz 64MB ram). Naturligtvis har jag fastnat för en iBook 12". Dock är min sambo inte lika övertygad som jag, det hon stör sig på är kantutjämning. Vet att den går att stänga av för fonter 12 och mindre. Det dumma är om man tex zoomar i Office 2004 till tex 125% för att få lite större text på den lilla 12"aren så kopplas kantutjämningen in igen. Går detta att kringgå? I Thinkertool går det väl inte längre att stänga av kantutjämningen helt eller?

/Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-19 01:30

Kantutjämning är en vanesak. Efter att ha tillbringat bara en liten tid vid en dator som har kantutjämning så förstår man inte hur man förut stog ut med att all text var pixlig och ojämn.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 10:59

Kan hålla med om att det ser snyggt ut på lite större text, men inte på på liten text. Det finns ju en anledning varför snubbarna som kodade OSX la in funktionen att man skulle kunna stänga av det vid fonter mindre än lika med 12. Dock känns det inte som dom satt o kodade på en ibook 12" för då hade dom garanterat lagt gränsen vid 14 eller till och med vid 16.

/Joakim

Det går att sätta gränsen till kantutjämning till vad som helst. Men i det grafiska användargränssnittet finns bara stöd för vissa utvalda storlekar. I terminalen kan du däremot kringgå begränsningen och sätta värdet till precis vad du vill.

Och teminalkommandot är:
[FONT="Courier New"]defaults write -g AppleAntiAliasingThreshold 128; killall Finder[/FONT]

Sätter du värdet till 128 så har du i princip stängt av kantutjämningen helt. Observera att inställningen skrivs över om du ändrar i systeminställningar.

/M

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 20:24

Nice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 20:32

Jag sitter nu med en Ibook 12 och MacOS 9, det är helt suverän och skarp bild.

Stort systemtypsnitt: Charcoal 12
Litet systemtypsnitt: Geneva 10
Innehållstypsnitt: Geneva 9

De små låter sig icke utjämnas!! Min andra Powerbook 12/ 1,33 MHz med MacOS 10,3 är bottenlös. Finns program för 10:an där man kan få samma skarphet som 9:an? Det behöver nödvändigtvis inte vara av samma utseende som 9 men jag vill ha tillbaka skarpheten.

  • Medlem
  • 2005-03-27 15:09
Ursprungligen av Rajje:

Kantutjämning är en vanesak. Efter att ha tillbringat bara en liten tid vid en dator som har kantutjämning så förstår man inte hur man förut stog ut med att all text var pixlig och ojämn.

Detta stämmer inte. Jag har använt OS X i tre år och fortfarande inte vant mig. Icke kantutjämnad text är inte "pixlig och ojämn" utan precis tvärtom: skarp, med ordentlig svärta, vänlig mot ögonen. "Kantutjämnad" text är däremot suddig och grådaskig och allmänt huvudvärksframkallande...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 18:55
Ursprungligen av viol:

Detta stämmer inte. Jag har använt OS X i tre år och fortfarande inte vant mig. Icke kantutjämnad text är inte "pixlig och ojämn" utan precis tvärtom: skarp, med ordentlig svärta, vänlig mot ögonen. "Kantutjämnad" text är däremot suddig och grådaskig och allmänt huvudvärksframkallande...

SÄG INTE SÅ!!!!! Kommer aldrig kunna övertala min flickvän att vi skall köpa en ibook, hon är mer allergisk mot kantutjämning än jag

Hur har du löst det? Ändrat till storlek 12 i utseende menyn?

/Joakim

1
Bevaka tråden