Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini och OS 9

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det följde med en skiva med Os 9 till minin, är det verkligen en skarp nia eller nån slags virtuell variant, hur installerar man för dual-boot om den är skarp? Kan man använda OsX-skivan till G5:an, DvD:n är ju märkt med Mac mini, kanske den inte låter sig installeras på G5:an?

Den är nog endast till för att köra classic.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-18 13:26

Hittills har det inte varit något problem att använda ena maskinens CD på en annan. Jag vill minnas att det sades att OSX för mini var specialanpassad. Vet ej om det stämmer och isf på vilket sätt.
Det är ett par år sen Apple släppte en maskin som kunde starta i OS9. Numera är det bara OSX som gäller. OS9 finns med för bakåtkompatibilitet med ev äldre program du har genom Classic-läget.

Alla skivor som följer med en dator är på ett eller annat sätt specialanpassade för den. I de flesta fall så fungerar skivorna även på andra datorer, men vad jag vet så ska det undvikas att köra skivor som som följde med enG3'a på en G4'a eller G5'a eller skivor som följde med en G4'a på en G5'a. Om det är ok och funkar att köra åt andra hållet tror jag.

Den OS 9 skiva som följer med de datorer som säljs idag är enbart för Classic-läget i Mac OS X. Om den kan användas på äldre datorer för att kunna boota upp i OS 9 vet jag inte. Jag skulle dock inte räkna med det.

När det gäller Mac OS X-skivan så har det som nån skrev tidigare varit så att de varit "låsta" till den modell de levererats till. Om det är så fortfarande vet jag inte men det är i alla fall så att det inte går att använda en skiva från äldre dator på en maskin som inte fanns när den äldre lanserades. När Panther kommer och man köpt det kommer den skivan såklart funka på alla datorer som finns tillgängliga då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 15:07

Gör så här:
1. Installera Classic på den dator skivan är avsedd för.
2. Zippa ihop systemmappen för Classic samt Applications (Mac OS 9).
3. Packa upp zip-arkiven på den andra datorn. Klart.

  • Medlem
  • 2005-03-18 23:14
Ursprungligen av Mondo:

Gör så här:
1. Installera Classic på den dator skivan är avsedd för.
2. Zippa ihop systemmappen för Classic samt Applications (Mac OS 9).
3. Packa upp zip-arkiven på den andra datorn. Klart.

Det går bra att klona över ett OS9 oxå. Du är väl en hejare på att klona Mondo?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 20:01

Man kan ju inte ändra processorhastigehetn på minin, kanske en sak som är specialanpassad för minins Panther.

Ursprungligen av Halligalli:

Man kan ju inte ändra processorhastigehetn på minin, kanske en sak som är specialanpassad för minins Panther.

Nej. Det beror på att den G4 som sitter i minin inte har den funktionen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 23:20
Ursprungligen av Rickard A:

Nej. Det beror på att den G4 som sitter i minin inte har den funktionen.

Så det är inte operativet som är anpassat till minin?
Nåväl, man lär sig nåt nytt varje dag :).

Ursprungligen av Halligalli:

Så det är inte operativet som är anpassat till minin?
Nåväl, man lär sig nåt nytt varje dag :).

Vad som är anpassat till minin är den version av Mac OS X som skickas med. När minin började skeppas var version 10.3.7 build 7S215 senaste version av Mac OS X för de som laddat ner senaste patchen. 10.3.7 var det även på minin men det var då en senare build. Det som skiljer sig är stöd för ny hårdvara. Det behöver inte vara hårdvara som syns i specen utan det kan vara ny hårdvara för att reglera ström i datorn tex. När 10.3.8 sen släpptes hamnar dock allas installationer på samma build.

Det gör att det inte går att använda sin Mac OS X 10.3.1 skiva för att installera på i det här fallet minin. Får man däremot tag på en installationsskiva som direkt installerar 10.3.8 funkar det prima. Samma är det när 10.4 Tiger kommer. Den skivan/skivorna kommer innehålla 1 version som funkar på alla vid tillfället skeppande datorer.

1
Bevaka tråden