Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini rosas i senaste Computor Sweden

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 08:25

Jag hann bara snabbläsa i morse men Minin får mycket fina recensioner och Mac OS X beskrivs som en medelhavsrestaurang medan Windows XP som en industrimatsal (tror jag det var eller ngt. liknande) och detta av en PC-nörd! Kul!
bosse

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-18 08:48

Läste precis artikeln. Mycket bra, kul att läsa en artikel av någon som äntligen förstått poägen med Mac mini och inte jämför kliniska benchmarks i obskyra MacOS 9-program med diverse PC-burkar med 8 fläktar och låda som ett kylskåp.

Det klagas även här på avsaknaden av PS/2-portar, verkar verkligen vara heligt med PS/2 för PC-nissar

Testet finns även att läsa på (PDF): http://computersweden.idg.se/hemma/cs_hemma.pdf

Det där med PS/2 är lustigt. De senaste PC-möss jag köpt har varit USB med medföljande PS/2-adapter. Trodde det var så överallt, men det kanske säljs rena PS/2-möss fortfarande.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 09:20

Jag gillar slutklämmen;-)

Citat:

Och så kallar de Macen för en leksak...

Efter att han konstaterat att det enda Windows vinner på är att spela spel

Läser inledningsklämmen och är redan "förstummad"!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 09:33

Läser rubriken och blir genast glad

Vi kanske, för en gångs skull, skulle flooda mailboxen deras med POSITIV kritik?

Ursprungligen av Leftrustle:

Det där med PS/2 är lustigt. De senaste PC-möss jag köpt har varit USB med medföljande PS/2-adapter. Trodde det var så överallt, men det kanske säljs rena PS/2-möss fortfarande.

Jag tror inte att det är mössen som är problemet. Jag tror att väldigt många sitter med ett PS/2-tangentbord, som de kanske skulle vilja använda till Minin.

  • Medlem
  • 2005-03-18 11:34

Det har i de flesta recentioner av minin framförts tafliga minus som ex:

AVSAKNAD AV PS/2-port

Det är väl bara till att skaffa en ps/2-usb-adapter? PS/2 är utdött, precis som disketter.

POWER-KNAPPEN SITTER PÅ BAKSIDAN

Vem stänger av en Mac över huvud taget? Vilo-läget är tusen ggr bättre än i XP.... har du väl startat en Mac stänger du inte av den förräns den ska flyttas o sladden behöver dras ur. Dessutom kan man starta upp de flesta Mac-datorer med äver nätverk (WOL).

- - - - -

Det hade dock varit önskvärt ifall datorn var lika tyst som en iBook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 12:06
Ursprungligen av moki:

Det hade dock varit önskvärt ifall datorn var lika tyst som en iBook...

Det är den ju. Knäpptyst.

Puh, kan man inte byta dator bara för att man inte har ett USB tangentbord så är man nog inte mycket till switcher

  • Medlem
  • 2005-03-18 14:15
Ursprungligen av bruksarn:

Puh, kan man inte byta dator bara för att man inte har ett USB tangentbord så är man nog inte mycket till switcher

Jag tror iofs att det hade varit ett bra argument för dem som sitter hemma med sin gamla PII.
Om man utgr från följande...:

* Minin säljs utan tgbord, mus och skärm för att lättare locka dem som redan har detta.
* Minin ska locka folk att switcha.
* Minin riktar sig (även) till folk som inte är intresserade av datorer.

...så är det rimligt att anta att det blir en tröskel, om än aldrig så låg, att ta sig över för dem som har en gammal pc. Apple borde ha skickat med en adapter med alla Mini, och iom det verkligen ha täckning för budskapet att "den passar med det du redan har".

Håller med om att det hade varit smart med en PS/2-adapter, för att verkligen vara kompatibel med allt skräp där ute...
Men 'den perfekta hemdatorn' ställer jag gärna upp på. Och snart kommer spelen också, kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 14:58
Ursprungligen av Baron:

Jag tror iofs att det hade varit ett bra argument för dem som sitter hemma med sin gamla PII.
Om man utgr från följande...:

* Minin säljs utan tgbord, mus och skärm för att lättare locka dem som redan har detta.
* Minin ska locka folk att switcha.
* Minin riktar sig (även) till folk som inte är intresserade av datorer.

...så är det rimligt att anta att det blir en tröskel, om än aldrig så låg, att ta sig över för dem som har en gammal pc. Apple borde ha skickat med en adapter med alla Mini, och iom det verkligen ha täckning för budskapet att "den passar med det du redan har".

Mac mini säljs inte utan tangentbord och mus för att locka dem som redan har sånt, menar jag, utan därför att det är lättare att sälja och skeppa en liten kartong än en stor. (Mac mini-kartongen är inte mycket större än kartongen till en iPod, och den har dessutom ett bärhandtag.) Dessutom, och det vet jag av egen erfarenhet, vill många kunder ha Apples eget tangentbord och eventuellt mus till datorn, särskilt med tanke på att ett nytt och fräscht Apple-tangentbord bara kostar några hundralappar.

Det handlar om produktifiering helt enkelt. Det tar kanske fem minuter att bygga en Mac mini, och marginalerna är goda (för Apple). En Power Mac eller iMac är mer komplex och tar längre tid att bygga. Kortare byggtid + mindre och lättare kartonger = vinstmarginal.

Jo, Mac mini är tänkt för den som vill byta från Windows till Mac. Men den är också gjord för dem som har en gammal iMac och vill ha en ny dator, men som inte anser sig behöva mer prestanda än vad en Mac mini ger.

En fråga bara: Varför skulle en person som inte är intresserad av datorer köpa en dator? Det förstår jag inte. Mac mini är ju en dator.

Håller med artikelförfattaren om att Mac mini är den perfekta datorn för hemanvändare, under förutsättning att man installerar 1 GB minne. Hoppas att Apple kommer en snyggt designad skärm på 17 eller 19 tum också, i formatet 16:9 så klart.

Argumentet för PS2 portar skulle ju enligt artikeln vara att det skulle vara ännu enklare att switcha. Har du en äldre PC-burk hemma är det troligen PS2 anslutning på tangentbord och mus.

Jag har inte provat hur en Mac reagerar med ett PS2 bord med adapter. Jag har PS2 bord i KVM switcen till servrarna och där blir windowsknappen äppleknapp.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-18 15:50
Ursprungligen av Mondo:

En fråga bara: Varför skulle en person som inte är intresserad av datorer köpa en dator? Det förstår jag inte. Mac mini är ju en dator..

Det finns massor av datorägare som inte är intresserade av datorer. Typ såna som använder datorn som en kock använder en stekpanna. Typ min pappa. Och en mac mini är ett bra val för honom, har jag bestämt, eftersom den är enkel ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 16:22
Ursprungligen av matteth:

Det finns massor av datorägare som inte är intresserade av datorer. Typ såna som använder datorn som en kock använder en stekpanna. Typ min pappa. Och en mac mini är ett bra val för honom, har jag bestämt, eftersom den är enkel ...

Steker han ägg på datorn?

Jämförelsen med en stekpanna är lite konstig.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-18 16:28
Ursprungligen av Mondo:

Steker han ägg på datorn?


Det kan man på min Powerbook när Illu, Photosh och Indesign är igång!!

Jag menade att för många är datorn ett verktyg som man inte behöver vara intresserad av. Som kocken jobbar mycket framför spisen utan att bry sig så mycket om vilken typ av kontakter den är kopplad med ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 16:37
Ursprungligen av matteth:

Det kan man på min Powerbook när Illu, Photosh och Indesign är igång!!

Jag menade att för många är datorn ett verktyg som man inte behöver vara intresserad av. Som kocken jobbar mycket framför spisen utan att bry sig så mycket om vilken typ av kontakter den är kopplad med ...

Ännu en konstig liknelse. En dator är en mer avancerad maskin än en elektrisk kontakt.

Om man inte vet något om datorn, inte vet hur den fungerar och inte är intresserad av att lära sig något om det, kommer man ofelbart att få problem med datorn och tvingas då förlita sig på att någon annan fixar problemen. Macarna är bra, men som alla andra maskiner är de inte idiotsäkra.

Jag har sett Macar med både tre och fyra olika systemmappar och fyra eller fem versioner av olika webbläsare installerade samtidigt. Och sedan undrar ägaren varför datorn fungerar så dåligt och tycker att det är en dålig maskin... Blä säger jag.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-18 20:03
Ursprungligen av Mondo:

Steker han ägg på datorn?

Jämförelsen med en stekpanna är lite konstig.

Det är inte så att någon inte har gjort det för...

http://www.theregister.co.uk/2002/03/01/how_to_fry_an_egg/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-18 21:01
Ursprungligen av Mondo:

Håller med artikelförfattaren om att Mac mini är den perfekta datorn för hemanvändare, under förutsättning att man installerar 1 GB minne.

Jag tror faktiskt att den genomsnittlige hemanvändaren nöjer sig med 512 MB RAM. Om man ska ha 1GB och köpa det hos antingen applestore eller annan butik (genomsnittlige hemanvändaren vill nog inte sätta i minne själv) så blir det alldeles för dyr dator och då passar det inte den genomsnittlige hemanvändaren längre.

  • Medlem
  • 2005-03-18 14:00
Ursprungligen av Mondo:

Det är den ju. Knäpptyst.

nej... inte tystare än ibook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 12:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att det är mössen som är problemet. Jag tror att väldigt många sitter med ett PS/2-tangentbord, som de kanske skulle vilja använda till Minin.

Men vem vill sitta med ett gammalt fult tangentbord från Microsoft, Dell eller HP när man kan ha ett snyggt och fräscht tangentbord från Apple?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-18 15:44
Ursprungligen av Leftrustle:

Det där med PS/2 är lustigt. De senaste PC-möss jag köpt har varit USB med medföljande PS/2-adapter. Trodde det var så överallt, men det kanske säljs rena PS/2-möss fortfarande.

Jag frågade en kollega som är PC-nörd varför de inte hade lagt av med PS/2 för länge sen och enligt honom så funkar inte USB i DOS-promten och därför leveras alla PC med PS/2-utgångar ännu. Av någon anledning är ofta PS/2-grejerna billigare.

(Jag som brukade fnissa lite skadeglatt när de hyllade DOS får hålla tyst nu när jag förstått att Terminalen kan vara bra...)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:11
Ursprungligen av rk:

Jag frågade en kollega som är PC-nörd varför de inte hade lagt av med PS/2 för länge sen och enligt honom så funkar inte USB i DOS-promten och därför leveras alla PC med PS/2-utgångar ännu. Av någon anledning är ofta PS/2-grejerna billigare.

Alla PC-datorer har inte PS/2-kontakt, och DOS fungerar utmärkt även med ett USB-tangentbord sålänge datorns BIOS stödjer USB-tangentbord. (BIOS på PC motsvarar OpenFirmware på Mac och är det startar innan operativsystem osv läses in från disk.)

Ursprungligen av rk:

Jag frågade en kollega som är PC-nörd varför de inte hade lagt av med PS/2 för länge sen och enligt honom så funkar inte USB i DOS-promten och därför leveras alla PC med PS/2-utgångar ännu. Av någon anledning är ofta PS/2-grejerna billigare.

(Jag som brukade fnissa lite skadeglatt när de hyllade DOS får hålla tyst nu när jag förstått att Terminalen kan vara bra...)

Visserligen är både DOS och shellprogrammen bash/tsch/zsh mm lika på ytan, men hua vad DOS är/var en inkonsekvent, kraftlös, oflexibel och blek kopia av unixshellen och CP/M!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-03-18 09:22

Jag har nog inte sett en enda ny PS/2 mus de senaste 12 månaderna iaf. De syftar väl på att det sitter lite folk som fortfarande inte har USB-möss, antar jag. Apple borde kanske skickat med en sådan PS/2 - USB adapter också? Eller åtminstånde erbjuda det som tillbehör.

-- Patrik

Bra idé!
För jag tror att IDG journalister är alltför vana med Mac-talibaner som gapar och skriker.

Jag har då mejlat honom nu och bara sagt att det var en rolig artikel att läsa.
Kan hoppas att hans fredag blir lite bättre av det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-18 15:17

Trevlig artikel - det blir uppenbart att den strategi som låg bakom släppet av mac mini ser ut att lyckas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 15:47

Mitt tips är att folk kommer att köpa datorer till sina iPodar och digitalkameror istället för tvärt om. Och då ligger Mac mini nära till hands. Apple vänder på den etablerade "verkligheten" än en gång.

Ursprungligen av Bosse:

Jag hann bara snabbläsa i morse men Minin får mycket fina recensioner och Mac OS X beskrivs som en medelhavsrestaurang medan Windows XP som en industrimatsal (tror jag det var eller ngt. liknande) och detta av en PC-nörd! Kul!
bosse

inte undra på att det är långa väntetider. ska bli intressant att se hur många som hinner säljas/tillverkas innan året är slut.

Bevaka tråden