Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiker med TFT-skärmar - synvinkel/färger/responstid?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som AD/ grafiker, jobbar mycket med 3D-animering, video-redigering och Flashanimering och har hittills bara jobbat på CRT-monitorer.
Har dock en 23" TFT inplanerad för ett framtida köp. Men undrar hur bra de verkligen är rent färgmässigt och med repsonstid? Måste man vänta ytterligare ett par år innan det verkligen ger nåt att köpa en TFT skärm till vettigt pris?

Har bara lekt lite med billigare typ Samsung 17" skärmar (med repsonstid på 25ms) och har där sett stora färgskillnader beroende på var i förhållande till skärmen man sitter. Man måste alltså sitta exakt rakt framför för att det ska se rätt ut! Sen är där tydliga eftersläpningar vilket inte funkar om man jobbar mycket med animering. Verkar helkass!

Frågan är om det är lika dåligt på t.ex. en Apple Cinema Display 23" eller motsvarande budgetvariant BenQ 23"?

Någon GRAFIKER (snälla svara inte om du inte jobbar professionellt med grafik!) som har några erfarenheter bra/dåliga att dela med sig av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 00:24

Nu får vi se vad den nya tekniken går för...

Jodå, nu sitter man här med en sprillans ny Apple Cinema Display 23''HD och för mig är det första gången jag kommer att jobba med någon annan typ av skärm än CRT (om man bortser från min PB förstås)...

Har jobbat som AD/CD i över 18 år nu och professionellt i Apples datamiljö i över12 år; min gamla trotjänare - en Apple Studio Display 21'' gav upp andan i förra helgen efter en lång och trogen tjänst (dagligen i över 6 års tid!). En oöverträffad klassiker som var fantastisk i främst färghanteringen! Tur att jag har en till...