Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiker med TFT-skärmar - synvinkel/färger/responstid?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som AD/ grafiker, jobbar mycket med 3D-animering, video-redigering och Flashanimering och har hittills bara jobbat på CRT-monitorer.
Har dock en 23" TFT inplanerad för ett framtida köp. Men undrar hur bra de verkligen är rent färgmässigt och med repsonstid? Måste man vänta ytterligare ett par år innan det verkligen ger nåt att köpa en TFT skärm till vettigt pris?

Har bara lekt lite med billigare typ Samsung 17" skärmar (med repsonstid på 25ms) och har där sett stora färgskillnader beroende på var i förhållande till skärmen man sitter. Man måste alltså sitta exakt rakt framför för att det ska se rätt ut! Sen är där tydliga eftersläpningar vilket inte funkar om man jobbar mycket med animering. Verkar helkass!

Frågan är om det är lika dåligt på t.ex. en Apple Cinema Display 23" eller motsvarande budgetvariant BenQ 23"?

Någon GRAFIKER (snälla svara inte om du inte jobbar professionellt med grafik!) som har några erfarenheter bra/dåliga att dela med sig av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 00:24

Nu får vi se vad den nya tekniken går för...

Jodå, nu sitter man här med en sprillans ny Apple Cinema Display 23''HD och för mig är det första gången jag kommer att jobba med någon annan typ av skärm än CRT (om man bortser från min PB förstås)...

Har jobbat som AD/CD i över 18 år nu och professionellt i Apples datamiljö i över12 år; min gamla trotjänare - en Apple Studio Display 21'' gav upp andan i förra helgen efter en lång och trogen tjänst (dagligen i över 6 års tid!). En oöverträffad klassiker som var fantastisk i främst färghanteringen! Tur att jag har en till...
Jag jobbar dagligdags främst med att redigera olika former av högupplösta kampanjmaterial (bilder + text) för film&biografbranschen (mina 'normala' arbetsfiler ligger runt 250MB - 1,2 GB) och är huvudsakligen stillbilder för digitalprint och offsettryck. Men även en del DVD-redigering i mindre skala...

Men så den nya skärmen då. Och här är mina första spontana intryck: Den är stor...men på samma gång liten! Här står den på skrivbordet sida vid sida med min andra gamla CRT'a (21'')... och den tar betydligt mindre plats (framför allt djupledes) trots att bildytan är något större. Men den har ju också annorlunda proportioner (widescreen) vilket genast märks genom att alla verktygslådor nu får plats på samma 'skrivbordsyta' utan att det känns trängt (jo, jag är van att jobba med två skärmar - men det har både sina för- och nackdelar).

Det är bra 'tryck' i skärmen och den känns tydlig och ljusstark (ovanlig känsla dock att inte kunna ändra själva kontrasten)! Under mina första grafiska jobb har den känts klar och tydlig i färgerna...utom på en punkt; svärtan i det svartaste svart! Den tenderar att kännas lite gråsvart...
Ett annat fenomen är att ju närmare man befinner sig skärmen desstå bättre känns den; den är tolerant i betraktningsvinkeln men backar man i rummet blir bilden snart lite 'vattnig' (!). Nu är ju inte detta något problem då man sitter nära när man jobbar.

Har testat att köra lite film (DVD, QT och MPEG4) och tycker det i stort ser mycket bra ut. Möjligen en något liten,liten eftersläpning, men knappast irrriterande i nuläget. Kanske man skulle haka upp sig på det vid ett mer dagligt videoredigeringsarbete, möjligen... Är dock på det hela taget positivt inställd till min nya skärm så här efter ett par dagars användande! Vi får se med tiden... Ett litet 'smolk i bägaren' är det faktum som så många andra råkar ut för med sådana här skärmar: jag har ett par döda pixlar! Dock i utkanten av skärmen, men ändå...Och Apple svär ju sig fria så länge antalet är under fem och utspritt över en större yta. Men jag stirrar mig inte blind på dessa mycket,mycket små ljuspunkter som knappast syns om man inte stirrar länge och noga.

Är då skärmen prisvärd?!
Tja, jag har i ärlighetens namn valt att hyra den (och har då möjlighet att byta upp mig när det kommer nya.... för det gör det ju hela tiden). Men jag betalade också en gång i tiden (privat) över 12.000:- för min CRT, och utslaget per användningsdag så blev det tillslut 5:50 per dag. Hyfsat bra! i dagsläget kostar mig den här nya skärmen hela 21:-per dag. Men nu har jag en firma som betalar den åt mig, så det är ok.

Hoppas du har fått lite 'input' av mig - lycka till med valet av ny skärm!

Mvh / Clavius

Ursprungligen av Clavius:

Jodå, nu sitter man här med en sprillans ny Apple Cinema Display 23''HD och för mig är det första gången jag kommer att jobba med någon annan typ av skärm än CRT (om man bortser från min PB förstås)...

Har jobbat som AD/CD i över 18 år nu och professionellt i Apples datamiljö i över12 år; min gamla trotjänare - en Apple Studio Display 21'' gav upp andan i förra helgen efter en lång och trogen tjänst (dagligen i över 6 års tid!). En oöverträffad klassiker som var fantastisk i främst färghanteringen! Tur att jag har en till...
Jag jobbar dagligdags främst med att redigera olika former av högupplösta kampanjmaterial (bilder + text) för film&biografbranschen (mina 'normala' arbetsfiler ligger runt 250MB - 1,2 GB) och är huvudsakligen stillbilder för digitalprint och offsettryck. Men även en del DVD-redigering i mindre skala...

Men så den nya skärmen då. Och här är mina första spontana intryck: Den är stor...men på samma gång liten! Här står den på skrivbordet sida vid sida med min andra gamla CRT'a (21'')... och den tar betydligt mindre plats (framför allt djupledes) trots att bildytan är något större. Men den har ju också annorlunda proportioner (widescreen) vilket genast märks genom att alla verktygslådor nu får plats på samma 'skrivbordsyta' utan att det känns trängt (jo, jag är van att jobba med två skärmar - men det har både sina för- och nackdelar).

Det är bra 'tryck' i skärmen och den känns tydlig och ljusstark (ovanlig känsla dock att inte kunna ändra själva kontrasten)! Under mina första grafiska jobb har den känts klar och tydlig i färgerna...utom på en punkt; svärtan i det svartaste svart! Den tenderar att kännas lite gråsvart...
Ett annat fenomen är att ju närmare man befinner sig skärmen desstå bättre känns den; den är tolerant i betraktningsvinkeln men backar man i rummet blir bilden snart lite 'vattnig' (!). Nu är ju inte detta något problem då man sitter nära när man jobbar.

Har testat att köra lite film (DVD, QT och MPEG4) och tycker det i stort ser mycket bra ut. Möjligen en något liten,liten eftersläpning, men knappast irrriterande i nuläget. Kanske man skulle haka upp sig på det vid ett mer dagligt videoredigeringsarbete, möjligen... Är dock på det hela taget positivt inställd till min nya skärm så här efter ett par dagars användande! Vi får se med tiden... Ett litet 'smolk i bägaren' är det faktum som så många andra råkar ut för med sådana här skärmar: jag har ett par döda pixlar! Dock i utkanten av skärmen, men ändå...Och Apple svär ju sig fria så länge antalet är under fem och utspritt över en större yta. Men jag stirrar mig inte blind på dessa mycket,mycket små ljuspunkter som knappast syns om man inte stirrar länge och noga.

Är då skärmen prisvärd?!
Tja, jag har i ärlighetens namn valt att hyra den (och har då möjlighet att byta upp mig när det kommer nya.... för det gör det ju hela tiden). Men jag betalade också en gång i tiden (privat) över 12.000:- för min CRT, och utslaget per användningsdag så blev det tillslut 5:50 per dag. Hyfsat bra! i dagsläget kostar mig den här nya skärmen hela 21:-per dag. Men nu har jag en firma som betalar den åt mig, så det är ok.

Hoppas du har fått lite 'input' av mig - lycka till med valet av ny skärm!

Mvh / Clavius

Tack för det utfördliga svaret!
En lite fråga, vilken Mac kör du och vilken cpu/minne/gfx-kort?

Kan tänka mig att den e skön att jobba med stillbilder på i alla fall.
Jag fick testa en 23" Cinema Display innan jag köpte min Mac förra året och den verkade bra. Kunde dock inte råtesta den och se om där var störiga eftersläpningar o så. Jag är rädd för att jag kommer bli besviken om där är eftersläpningar om jag köper en dyr 23"TFT. Jag är grymt kräsen med fps, laggar det minsta lilla i min 50 fps Flashanimering eller i en realtidsanimering i ett 3D-program så spyr jag galla!

Hur ser det ut med exposé, blir det eftersläpningar i fönsteranimeringarna?

Lite lyx att få skärmen betald, då kan man inte klaga på mycket!

  • Medlem
  • 2005-03-18 09:50

Det är minimal eftersläpning på en ny TFT med mindre än 20ms. En CRT är ju inte heller helt fri från eftersläpning. Du verkar ju iofs nästan sjukligt kräsen, så det är möjligt att du upptäcker fel som knappt finns. Du kanske ska söka hjälp för det.

Powerbook har lite eftersläpning, men knappast de nya Apple-skärmarna. Jag har testat 20" och 30", och de är bra. 23" bör du kunna driva med i princip vilket kort som helst, det påverkar ju inte eftersläpet i vilket fall.

Ursprungligen av stfm:

Det är minimal eftersläpning på en ny TFT med mindre än 20ms. En CRT är ju inte heller helt fri från eftersläpning. Du verkar ju iofs nästan sjukligt kräsen, så det är möjligt att du upptäcker fel som knappt finns. Du kanske ska söka hjälp för det.

Powerbook har lite eftersläpning, men knappast de nya Apple-skärmarna. Jag har testat 20" och 30", och de är bra. 23" bör du kunna driva med i princip vilket kort som helst, det påverkar ju inte eftersläpet i vilket fall.

Ja har gått hos psykolog nu i flera år o försökt bota min fps-mani!

Bara för att kolla så du itne är en vanlig Svensson-användare: Så du har jobbat mycket med animerade högfps Flashfilmer och realtids3D och har inte sett några eftersläpningar där?

  • Medlem
  • 2005-03-18 10:35
Ursprungligen av tobiwan:

Ja har gått hos psykolog nu i flera år o försökt bota min fps-mani!

Bara för att kolla så du itne är en vanlig Svensson-användare: Så du har jobbat mycket med animerade högfps Flashfilmer och realtids3D och har inte sett några eftersläpningar där?

Jag jobbar som grafisk formgivare, men inte med flash. Jag har dock aldrig stört mig på eftersläp när jag kollat på filmer. Jag är också kräsen, även om jag inte kan påstå att eftersläp är en hangup för min del. Spel t ex funkar också utmärkt.

Varför man ska göra en flash i 50fps kan jag inte riktigt greppa alls dock (borde bara bli en större fil). Stanley Kubrick, för att nämna en, verkade t ex nöja sig med 24fps för sina små projekt.

Ursprungligen av stfm:

Jag jobbar som grafisk formgivare, men inte med flash. Jag har dock aldrig stört mig på eftersläp när jag kollat på filmer. Jag är också kräsen, även om jag inte kan påstå att eftersläp är en hangup för min del. Spel t ex funkar också utmärkt.

Varför man ska göra en flash i 50fps kan jag inte riktigt greppa alls dock (borde bara bli en större fil). Stanley Kubrick, för att nämna en, verkade t ex nöja sig med 24fps för sina små projekt.

Filmer har ju inte så hög fps, så det oroar jag mig inte så mycket för.
Så det ser ok ut i spel också i typ 100fps lr så då lr?

Det blir jämnare/snabbare animering, är snyggt för vissa animeringar. Men ibland kör jag bara med 30 fps i Flash, beror helt på vad man gör för nåt.

  • Medlem
  • 2005-03-18 11:01
Ursprungligen av tobiwan:

Filmer har ju inte så hög fps, så det oroar jag mig inte så mycket för.
Så det ser ok ut i spel också i typ 100fps lr så då lr?

Det blir jämnare/snabbare animering, är snyggt för vissa animeringar. Men ibland kör jag bara med 30 fps i Flash, beror helt på vad man gör för nåt.

Du får nog hitta en annan testare. Jag nöjer mig med en uppdatering som jag kan se. fps och eftersläpning är ju inte särskilt hårt sammankopplade dessutom. Jag tror inte att jag ser någon större skillnad på 30 och 50 fps under några omständigheter. Åtminstone spelar det ingen roll för mig.

Ingen normalt byggd människa kan urskilja 100 bilder i sekunden. 25 lurar ögat, men upp till 40-50 kan jag *möjligen* förstå att man vill gå för riktigt "super smooth", över det är det något annat än kvalitetsmedvetenhet som är drivande. Oavsett om det handlar om animationer, spel eller något annat.

Ursprungligen av stfm:

Ingen normalt byggd människa kan urskilja 100 bilder i sekunden. 25 lurar ögat, men upp till 40-50 kan jag *möjligen* förstå att man vill gå för riktigt "super smooth", över det är det något annat än kvalitetsmedvetenhet som är drivande. Oavsett om det handlar om animationer, spel eller något annat.

Precis, du kan inte förstå för du är en vanligt byggd människa och har inte sådana grymma ögon med inbyggda supersnabba slutare som jag har!

Känns som att jag inte har så mycket mer att tillägga än tidigare inlägg, men kan väl iaf dela med mig av mina erfarenheter.

Jag arbetar med videoredigering och har nyligen gått över till till Cinema Display. Måste säga att jag var skeptisk tidigare till att ha en TFT för att jobba med video, men har nu kommit fram till att det fungerar riktigt bra. Ibland när jag varit "ute på fält" har jag dock använt en billig sådan, och den har ju fungerat för stunden, för att få ihop sina klipp, men när man kommer till att börja bearbeta materialet så tröttnar man snabbt. När det sedan är dags för färgkorrigering så föredrar jag givetvis att ha en extern videomonitor.

En stor fördel som tidigare nämnts är just Wideformatet. Att bara behöva ha en skärm istället för två klumpiga CRT är en befrielse.

Slutligen kan jag bara säga att är man beredd att lägga dessa pengar på en ny skärm, så lär man inte bli besviken.

/En videoredigerares input

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 12:41

Hej, igen!

Kör en 'ordinär' konfiguration; en G5'a med 2.0 GHz och 1 GB RAM, GeForce FX 5200 och speglade 160 GB diskar, Mac OS 10.3.8... Funkar finfint!

Tror inte heller att det är något problem med en ev. eftersläpning. Med tanke på att jag har Kubrick som favoritregissör så kan jag väl också räkna mig till de kräsnas skara...

Kör hårt! / Clavius

1
Bevaka tråden