Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom 3 timedemo-resultat

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 00:26

På min PowerMac G5 2x2,5 GHz, 1,5 GB RAM, 10 000rpm SATA HD (Raptor), ATI Radeon 9600XT:

Low (640x480) + alla extra effekter avstängda:
45,1 fps

Low (640x480):
31,8 fps

Medium (640x480):
31,2

High (800x600):
22,6 fps

Ultra high (1024x768):
15.0 fps

Fps:en kan diffa på en eller ett par från gång till gång när man kör timedemot.

Intressant läsning.
Jag undrar just vad som händer på Apple just nu. De säger klart och tydligt att Macen är inte gjord för att spela på, tycker jag.
Det är något som diskuterats i alla oändlighet här hela tiden med subjektiva uppfattningar.
Här säger verkligen ett företag som pysslar med Mac och spel att Apple har jobb att göra för att få det att rocka. Frågan är vad gör Apple?
Är Tiger svaret?

Ingen skulle väl gråta om det blev bättre med spel på macen.

Samma situation med World of Warcraft på Macen. Blizzard verkar skylla det mesta på OpenGL och Apple faktiskt.

Kolla på Diablo 2: Köra annat än Software-mode så får jag grymt låg FPS. En 300mhz Voodoo 2 dator klarade Diablo 2 smidigare än min iMac 400mhz med ett Rage 128!

Grymt tragiskt då Steve Jobs sa 1998/1999 att man skulle satsa på spelen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 18:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är vad gör Apple?
Är Tiger svaret?

I build 393 av Tiger så blev det inte bättre fps.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 19:33

Vi kan inte tacka någon annan än spelutvecklarna. Först utvecklas en PC-version och sedan portas spelet till mac. Kommer ni ihåg Bungies uppvisning av Halo innan MS köpte upp det..? Har enbart med att spelen inte är snajdade någe bra, inte på OSX eller hårdvaran... OK..? Bra

Doom 3 Tweak

http://doom3.filefront.com/info/tweakguide

med hjälp av denna sida har jag lyckats få 32 fps i 1024x768 HIGH

PM Dual 2.5, 2.5 Gb RAM, ATI 9600Xt 128 Mb

Då kan man fråga sig varför Apple valt opengl om det nu är det som ställer till det.
Ja den spelsatsningen har jag då inte märkt mycket av.

Visserligen flyter mitt WoW på klart godkännt på min PB. Doom 3 trodde jag aldrig att jag skulle kunna köra ändå. Nya spel kräver oftast senaste hårdvaran.

Se bara nu när det kommer speciellt framtagna moderkort för spelmaskiner. Spel ställer grymt höga krav på hårdvara och dess funktionallitet.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-17 15:22

Tror mycket av spelprestandan(eller bristen av) beror på att de flesta spel kodas för DirectX på windows och sedan portas till OpenGL för att funka på macen. Ett undantag är ju som tur är Q3-motorn som är härligt optimerad för G4 och OpenGL...

Ursprungligen av oskich:

Tror mycket av spelprestandan(eller bristen av) beror på att de flesta spel kodas för DirectX på windows och sedan portas till OpenGL för att funka på macen. Ett undantag är ju som tur är Q3-motorn som är härligt optimerad för G4 och OpenGL...

Doom3 är i open gl precis som alla ID softwarespel.

Jag kan rekomendera alla som ska spela på mac att köra nvidiakort då de är bättre på opengl än ATI som forfarande har taskigt stöd för opengl.

Det sorgliga är väl de usla grafikkorten som sitter i. Det krävs en powerbook 15" eller en powemac för att spela spel med 3daccelerering på ett acceptabelt sätt.
"Extrem grafik
Grafikprocessorn NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra med 64 MB DDR SDRAM ger oöverträffade 2D- och 3D-grafikprestanda" Nån borde ju få en smäll på käften för den ståndpunkten. Grafikprocessorn är väl 3 år gammal och apple bore kunna uppgradera sina imacs till 6200 åtminstone men helst 6600 så är det grafikkort i mellansegmentet.

Senast redigerat 2005-04-11 10:42

Intressant att datorer som används av några av världens snabbaste superdatorer (kluster) inte duger för att spela ett 3d spel.

Testade d3 på min egen och javisst... den kunde köra i 640x480 på medium utan problem. Men då ser jag inte dimman på marsytan utan det blir bara svart. Och kör jag i High på samma upplösning hackar det fruktansvärt. Utan att veta nått om programmering och med mediokra kunskaper i 3d teknik så vill jag ändå skylla optimering på dessa usla värden. Den är inte ens optimerad för 64 bits teknik om jag ska tro utvecklarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 12:06

Vart skriver man in det då? I nån terminal? eller i "autoexec.cfg"? hänger inte med

I DoomConfig.cfg....öppna den med TextEdit o ändra följande:

bind "F1" "timedemo demo1"

Problemet ligger väl mycket i att portningen är svår att göra riktigt bra?

Sen har ju inte mac (förutom om man har en G5 på 2GHz+) någon jätteprestanda. Jag menar, min förra dator (såld nu för att köpa ibook) så hade jag Amd XP @ 2.2GHz, 768MB ram i 200MHz (cas. 2.3.2.11, bra) och ett Geforce 4 som var klockat i Ti4600-hastigheter - trots att allt var trimmat så gott det går och gav cirkus ~16000 i 3dmark. De flesta spelen glider ju bra i reko upplösning och detaljrikedom - men har vi då en G5, bra med ram - men i mycket dåliga cas (minnesinställningar) och ett Radeon 9600XT (helt ok kort) så finns ju det inte så jättemycket krut och sedan på det att väldigt många spel är portade så resulterar det i inte så vassa fps om det ska se reko snyggt. Det är min teori

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-25 17:22

Powermac G5 2*2GHz, 1GB RAM, Radeon 9800 Pro 128MB
800x600 Med. (No shadows)
43.7 fps

Mac mini G4 1.42GHz
640x480 allt på low & alla effekter av!
21.3 fps
(spelbart trots allt)

Senast redigerat 2005-03-25 18:10
Ursprungligen av hugg:

Powermac G5 2*2GHz, 1GB RAM, Radeon 9800 Pro 128MB
800x600 Med. (No shadows)
43.7 fps

Mac mini G4 1.42GHz
640x480 allt på low & alla effekter av!
21.3 fps
(spelbart trots allt)

Lian-Li 3.4Ghz 1GB RAM X800 Pro 256MB

Alla inställningar på high och alla effekter på...

640 x 480 = 66.5
800 x 600 = 66.2
1024 x 768 = 63.2
1152 x 864 = 59.2
1280 x 1024 = 51.9

Ursprungligen av xplane:

Lian-Li 3.4Ghz 1GB RAM X800 Pro 256MB

Alla inställningar på high och alla effekter på...

640 x 480 = 66.5
800 x 600 = 66.2
1024 x 768 = 63.2
1152 x 864 = 59.2
1280 x 1024 = 51.9

Du har upptäckt att PC är bättre att spela på! Grattis

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Du har upptäckt att PC är bättre att spela på! Grattis

Det gjorde jag redan -94 men gillar macen för dess övriga kvaliteér...

- Speltillverkarna sätter dit egna OpenGL motorer till Win spelen. Oftast sjukt optimerat för just spelet.
- I OS X så används Apples variant. För allting. Vilket snor lite kraft från GPU:n också. Och som inte är ett dugg optimerat för specifika spel.

  • Medlem
  • London
  • 2005-04-10 17:23

Läs på barefeet.com, där säger en av utvecklarna att det är svårt att optimera på mac för den kan inte dedikera all kraft på bara spelet = alldeles för duktigt på multitasking. Detta och lite till gör att det inte flyter på bra på maccen. Skulle gissa att en optimerad version, med stöd för flera processorer (för det har dom väl inte) skulle rocka på en fet G5:a.

  • Medlem
  • 2005-04-11 08:54
Ursprungligen av jb:

Läs på barefeet.com, där säger en av utvecklarna att det är svårt att optimera på mac för den kan inte dedikera all kraft på bara spelet = alldeles för duktigt på multitasking. Detta och lite till gör att det inte flyter på bra på maccen. Skulle gissa att en optimerad version, med stöd för flera processorer (för det har dom väl inte) skulle rocka på en fet G5:a.

Det borde betyda att SMP skulle ge en bättre hastighetsökning än vad det gör vanligtvis.

Om en process (spelets) drar mycket kraft borde den i princip få fri tillgång till den ena CPUn medan resrten delar den andra CPUn. De dåliga prestandatesterna på kraftfulla Dubbel G5or motsäger det påståendet.

Någon pratade om olika OpenGL varianter och det tror jag däremot kan ha betydelse.

Varför används Apples variant? För att det är så hårt knutet till OS:et? ATI och nVidia bär ju duktiga på att ordna med OpenGL accelleration till sina kort och jag tror att det är de som används på PC-sidan och inte egna OpenGL för varje spel.

/hpe

Ett hemskt rykte, förstås, men med en del sanning bakom pga en tidigare jobbannons Apple hade: http://www.macrumors.com/pages/2005/04/20050408075120.shtml

Man kan ju alltid hoppas, och jag tror nog Apple vill göra åt detta. Utan spel är det svårt att komma in ordentligt i hemmamarknaden.

Alltså jag kör pc som spelrigg och har just ett 9600xt och doom3 suger pung på det. Om ni vill köra doom 3 så rekomenderas ett bra nvidia-kort. Nackdelen att hela grafikkortsfloran inte finns till mac. Nvidia GeForce 6800 GT DDL är väl det lägsta man kan rekomendera.

här är ett test från pc-världen: http://www.64bits.se/recensioner/grafikkortsroundup0504/index11.php

Sen håller jag med om att apple borde jobba med sitt opengl-stöd och kanske utveckla opengl till något liknande som microsoft gjort med direct X (vilket jag inte hört något negativt om faktist...)

Jag skulle vilja påstå att det är en nyckelfuntion för att apple ska kunna växa på marknaden. Jag tror att felet ligger just hos apple för spelutvecklare har ju visat att de kan utveckla spel för flertalet plattformer samtidigt pc+alla konsoller så det borde inte vara något större problem utveckla till mac också om det inte är så att det är nåt inneboende fel på just mac när det gäller spel.

Att g5-prollarna är bra på flytttalshantering är ju inte samma sak som att spelen bör flyta bra. Spelen skrivs ju för att svara upp mot drivrutiner och funktiner i operativet, grafikkortet och processorn.

Ursprungligen av Code Red:

Att g5-prollarna är bra på flytttalshantering är ju inte samma sak som att spelen bör flyta bra. Spelen skrivs ju för att svara upp mot drivrutiner och funktiner i operativet, grafikkortet och processorn.

Precis. Därav optimeringskravet från min sida... Kan man skriva program som verkligen kan använda datorn (klycha: Photoshop, Maya etc) så borde det kunna gå göra bättre.

Absolut kan spelen skrivas bättre.

1
Bevaka tråden