Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 12" 1 ghz vägrar ta emot CD-/DVD-skivor

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det hela började med att jag stoppade in en DVD-skiva och fick ett otäckt ljud från datorn (som man kan få ibland), så jag tog ut den, och stoppade in den igen. Då spottade datorn ut den! Provade några gånger med samma resultat, med olika dvd-och cd-skivor.

Till slut stannade en skiva kvar i datorn och den vägrade matas ut, testade många olika metoder och det löste sig genom att jag fick stänga av datorn ett par timmar för att få ut den. (I Toast stod det att "CD Tray is open".

Nu så fort jag stoppar i något i den så suger den in skivan, och spottar sedan ut den utan att ens försöka läsa den. Någon som har varit med om detsamma? Hör löste det sig? Har ju inte förflyttat datorn på några dagar så det kan ju inte bero på att den fått sig någon smäll.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-17 19:31

Kan du boota från OSX installationsskiva genom att hålla inne C efter bootljudet?
isf är det inte datorn det är fel på.

Ursprungligen av Ricky:

Kan du boota från OSX installationsskiva genom att hålla inne C efter bootljudet?
isf är det inte datorn det är fel på.

Tänkte prova det, men nu fastnade ytterligare en skiva. Ska prova och stänga av sen.

Kolla så att det inte är något skräp följt med in...

Ursprungligen av Pocahontas:

Kolla så att det inte är något skräp följt med in...

Hur ska jag kolla det i en slot-in läsare?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-17 20:08
Ursprungligen av southtown:

Hur ska jag kolla det i en slot-in läsare?

Skaka..ficklampa, skaka mera!

Ursprungligen av Ricky:

Skaka..ficklampa, skaka mera!

Om jag bara kunde få ut cdn som sitter i så skulle jag göra det. Hur resettar jag PMU eller vad det heter? Kan det hjälpa, så jag får ut den när jag startar om datorn.

Provade att resetta PMU. Men får verkligen inte ut CD-skivan som sitter i datorn. Har provat att hålla inne musknappen under uppstart. Och jag har provat att starta om i Open Firmware för att kunna få ut den men Icke! Har också provat att hålla in command + E vid uppstart.

Datorn säger att CD Tray is open!

Finns det inte ett litet hål, för att kunna stoppa in ett öppnat gem, på ena sidan av sloten?

Ursprungligen av Pocahontas:

Finns det inte ett litet hål, för att kunna stoppa in ett öppnat gem, på ena sidan av sloten?

Har letat men kan inte hitta något hål. Ska den sitta bredvid sloten eller i sloten på ena sidan?

Det framgår av artikeln att det ska göra det, har du inte läst den?

Ursprungligen av Pocahontas:

Det framgår av artikeln att det ska göra det, har du inte läst den?

Klart jag läste artikeln, så dum är jag inte, jag vill ju ha problemet löst.
Jag stängde av datorn under natten och nu när jag vaknade och startade datorn så tryckte jag på utmatningsknappen några gånger. Och då kom skivan ut. Matade in en annan skiva och nu gick den igång men det är ett obehagligt ljud. Typ som ett mindre sågverk har flyttat in i den. Och den läser skivan och det går mata ut den. Vad kan ljudet bero på?

Hur gammal är datorn, finns det garanti kvar?

Ursprungligen av Pocahontas:

Hur gammal är datorn, finns det garanti kvar?

November 2003... Så det finns ingen garanti kvar. Men jag tror att det har blivit något fel i systemet. För jag stoppade i min Tech Tool Pro-skiva (Hade inte någon OSX skiva här) och startade om och höll inne C och bootade från den och det gick utmärkt! Och ljudet var normalt.

Tänkte vänta med att formatera allting tills Tiger kom men det ser ut som att jag får göra det redan nu.

Jag har nu installerat om OS X och jag har samma problem. Ibland läser den skivor och oftast inte. Nu är det ju så att det har gått över ett år sedan jag köpte den så garantitiden har gått ut. Men har den verkligen det? Är det inte enligt lag 2 år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 21:43
Ursprungligen av southtown:

Jag har nu installerat om OS X och jag har samma problem. Ibland läser den skivor och oftast inte. Nu är det ju så att det har gått över ett år sedan jag köpte den så garantitiden har gått ut. Men har den verkligen det? Är det inte enligt lag 2 år?

Jo, fast då ligger bevisbördan på dig.

Ursprungligen av C-mon:

Jo, fast då ligger bevisbördan på dig.

Du menar att det är jag som måste bevisa att jag inte har haft sönder den?
En fråga till: Jag har köpt datorn från Apple Store, ska jag kontakta dom, eller kan jag kontakta Gothia här i Jönköping?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 11:18
Ursprungligen av southtown:

Du menar att det är jag som måste bevisa att jag inte har haft sönder den?

Ja, ungefär. Du måste bevisa att felet är Apples.

F.ö. beter sig combodriven i min Powerbook 12" 1GHz ungefär likadant. De flesta pressade DVD:er går bra, men brända får tvär-nej. De flesta pressade CD-skivor spottas också ut direkt, medan brända CD-skivor brukar gå lite bättre. Något jag noterat är att själva skivan i sig är av stor betydelse. Vilka brända DVD/CD-skivor som funkar beror på fabrikat. Att bränna skivor funkar bra när driven väl bestämt sig för att acceptera dem. Felet borde alltså ligga i inmatningen.
Använder inte combodriven så ofta, så jag har inte riktigt brytt mig om att försöka fixa felet "på riktigt". Installerade om OS X i höstas, men noterade ingen nämnvärd förbättrad. Har dock inte provat att reseta PMU:n.

Ursprungligen av C-mon:

Ja, ungefär. Du måste bevisa att felet är Apples.

F.ö. beter sig combodriven i min Powerbook 12" 1GHz ungefär likadant. De flesta pressade DVD:er går bra, men brända får tvär-nej. De flesta pressade CD-skivor spottas också ut direkt, medan brända CD-skivor brukar gå lite bättre. Något jag noterat är att själva skivan i sig är av stor betydelse. Vilka brända DVD/CD-skivor som funkar beror på fabrikat. Att bränna skivor funkar bra när driven väl bestämt sig för att acceptera dem. Felet borde alltså ligga i inmatningen.
Använder inte combodriven så ofta, så jag har inte riktigt brytt mig om att försöka fixa felet "på riktigt". Installerade om OS X i höstas, men noterade ingen nämnvärd förbättrad. Har dock inte provat att reseta PMU:n.

Det brukar gå om man stoppar i en cd medans OS X laddas in... Ja ja, hoppas det blir bättre. Jag väntar och ser om det blir bättre.

Är ändå på G att köpa ett externt Firewire- chassi till en DVD-brännare som sitter i vår PC som jag ska använda när datorn fungerar som stationär burk. DVS är undangömd och inkopplad till en extern skärm.

Här får du en länk som beskriver olika utmatningsknep

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88068-sv

Jag har inte heller något hål vid sidan av sloten (PB 12" 1GHz). Det låter som om cd-läsaren inte mådde bra, är det hembrända skivor??

Eftersom jag inte har PB 12" själv så är det naturligtvis ni som äger en som vet hur det ligger till,
jag bara gick på vad som står här, får leta vidare och se om jag finner något mer matnyttigt.
Förmodar att nedanstående bild gäller större PB

jag kan inte se något, om det inte gömmer sig bakom skyddet?

Kunde bara hitta Denna artikel

Det var ingen dålig artikel. Låt höra southtown, hur går det??

Ursprungligen av southtown:

Nu så fort jag stoppar i något i den så suger den in skivan, och spottar sedan ut den utan att ens försöka läsa den. Någon som har varit med om detsamma? Hör löste det sig?

Har också en PowerBook 12" (med Superdrive) som betedde sig sådär.
Min dator är tillverkad kvartal 1 2004, alltså något nyare än din..

Hursomhelst. Oavsett vilken typ av cd/dvd-media man matade in så kom den ut illa kvickt.

Jag gav fan i det just då (sommaren 2004) eftersom jag inte hade tid att vara av med maskinen. Någon månad senare fungerade allt som vanligt igen, utan någon specifik åtgärd. Det enda som jag kan tänkas ha gjort är väl att ha installerat en och annan systemuppdatering.

Det hela är dock mycket suspekt. Speciellt eftersom du förmodligen kör 10.3.8 precis som jag. Med skillnaden att min nu fungerar, medans din krånglar.

Ursprungligen av wwwandi:

Har också en PowerBook 12" (med Superdrive) som betedde sig sådär.
Min dator är tillverkad kvartal 1 2004, alltså något nyare än din..

Hursomhelst. Oavsett vilken typ av cd/dvd-media man matade in så kom den ut illa kvickt.

Jag gav fan i det just då (sommaren 2004) eftersom jag inte hade tid att vara av med maskinen. Någon månad senare fungerade allt som vanligt igen, utan någon specifik åtgärd. Det enda som jag kan tänkas ha gjort är väl att ha installerat en och annan systemuppdatering.

Det hela är dock mycket suspekt. Speciellt eftersom du förmodligen kör 10.3.8 precis som jag. Med skillnaden att min nu fungerar, medans din krånglar.

Ja det skumma är ju att efter formatteringen i fredags kväll så provade jag kanske 5 gånger och det funkade utmärkt alla gånger utom en. Sen igårkväll så började den igen att vägra göra på detta viset. Hmm.. Man vill ju inte byta ut något som inte är trasigt heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 21:48

Har lyckats överlista min combodrive nu! Om man puttar på skivan som ska matas in med en annan CD-skiva så ploppar den i utan problem.

Nu funkar det för mig iallafall! Skönt att det löste sig. Undrar vad problemet var

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-11 14:39

har samma fel som trådskaparen, ibland.

Tog upp powerbooken häromdagen, hörde att något var löst i den, lät som en skruv som ramlade omkring.
Stoppade in en cdskiva, det lät mycket udda. Hörde att skivan varvade upp, samt att något tog emot, det lät som skivan låg löst där inne, försökte mata ut, gick inte... efter en stund åkte den ut av sig själv.

Skackade lite på datorn, hörde att det fortfarande var något löst....
Tänkte, jaha, så var den dvdbrännaren död då.
Testade en gång till med en skiva, stoppade in skivan, lät mycket konstigt och den spottade ut den. Försökte stoppa in igen. Motorn ville inte ta emot den, den var liksom död, den ville inte ta in den.
Tog ut skivan, och försökte igen, då gick motorn igång och tog in skivan, allt lät bra.
Matade ut cdn, det gick inte, hörde att det tog emot som om den låg fel. La datorn i vila, tog upp den ur vilan efter 30sekunder. Sedan fungerade allt som vanligt igen...

Bevaka tråden