Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurering av Minin pågår, första intrycken finns här!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intryck jämfört med G5 (orättvist kanske):

1. Rappare än G5 2GHz vid låg last, kanske optimeringen av 10.3 inte är riktigt bra för G5 än sålänge, så att X kommer ännu bättre till sin rätt med en G4-processor, även hanteringen av två processorer sägs ju ta lite kraft.

2. Expose funkar fint, när jag hade en DvD-film igång så hackar dock Exposé betänkligt.

3. Har inte märkt av nån flaskhals vad minnet (512) anbelangar än så länge, men har ju inte "hårdkört" än.

4. Grafiken med min 15" Samsung är en aning diffusare än med G5:an, man vänjer sig dock fort och filtrerar omedvetet bort detta.

5. Datorn hängde sig när jag höll på att konfigurera iTunes, (CD-bränningen). allt blev plötsligt mycket segt, datorn var nerkyld när jag fick den, kan det månne ha varit kondens i den som fick det att balla ur, sen dess har den funkat bra. Häng och sånt strul har inte existerat alls under min tid som G5-maskinist, jo alldeles i början hände lite mysko saker, när jag körde 10.3 men inte senare.

6. Den är precis så tyst som det har sagts, ett susande på några dB är det enda som hörs.

7. Märker inte av nån seghet som kan relateras till en 5400 rpm hårddisk, inga väntetider när saker ska hämtas från disk märks av!!

Senast redigerat 2005-03-17 20:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 16:27

Nej. Mac OS X fungerar bara bättre med en G5-processor.
512 MB är i underkant. Satsa på 1024 MB.
Hur kan den vara "diffusare" vid samma upplösning? Förklara gärna hur det går till.

Ursprungligen av Mondo:

Hur kan den vara "diffusare" vid samma upplösning? Förklara gärna hur det går till.

Har nu ändrat kantutjämningen till ett läge för plattskärmar, inbillar mig att det ser mindre diffust ut, kan ev. vara vanan iofs.

Näpp, bilden ÄR en anig suddigare än med G5:an, men vad sjutton, kostar en dator 4.4 gånger så mycket så ska det vara bättre också. Den är ändock, i det stora hela mycket bra, har just nu igång Opera, Firefox, Virtual PC och iTunes med webbradio och det funkar utan minsta hickande, Minin räcker och blir över flera gånger om.

bilden är lite fuddig tyvärr, men nu testade jag kalibreringspogrammet i OSX. när jag valde det högre målgammavärdet, som ju egentligen inte hör hemma hos macen, så fick allt en annan lyster. inget för prepress-avdelningen men en skön förbättring. det här är helt okej.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-17 20:49
Ursprungligen av Mondo:

Hur kan den vara "diffusare" vid samma upplösning? Förklara gärna hur det går till.

Jag har sett rapporter om att mac mini inte riktigt ger standardmässiga signalnivåer via dvi->vga-adaptern.
För låga analoga signalnivåer skulle kunna göra att man inte får så bra färgdjup man skulle vilja ha. Eller så är timingen i syncarna inte riktigt rätt. Träffar man inte riktigt rätt kan man få skoj beteenden på TFT-skärmar. Särskilt om man skiftar färg mitt i en pixel, och byter färg rejält. Man får skoj övergångsbrus.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 16:33

*avundsjuk*

*Klickar "Apple Tracking" tre gånger i minuten.*

*Ogillar Kuehne-Nagel*

*Otålig!*

Grattis till minin!
Våghalsigt att köra den kall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 23:00

Använder ni DVI-porten eller vanlig analog VGA?

Ursprungligen av Mondo:

Använder ni DVI-porten eller vanlig analog VGA?

jag går via adaptern med VGA eller D-SUB till en LaCie CRT.

Kan dessvärre meddela att det finns vissa små problem med min mini:

1. Exposé slutade att funka idag, fick ta bort och lägga till funktionerna på nytt...

2. Min FW-disk mountade inte när jag startade den, utan fick starta om minin,

ett bekymmer som jag har upplevt med G5 i början, sånt här händer aldrig med G5 numera
i övrigt dock en mycket positiv upplevelse, den som inte startar och kör allsköns program
samtidigt har här tillgång till "medelhavsrestaurangen" utan att behöva lägga ut en
förmögenhet.

Senast redigerat 2005-03-18 10:55

Ev. kan en körning av DiskWarrior, Xupport samt skivverktyget ha klarat biffen, dessa verktyg hittade en massa fel, särskilt DW.

Installerade just trumsamplern Battery 2 från native Instruments inklusive 4Gb med samplingar, hu så sakta det gick, höll nog på MINST en halvtimme för att kopiera filer. Har för mig att det gick på ett litet kick med G5:an, här kanske den söligare disken märks av, samt att man bara har en HD

Fläkten går igång ibland, låter dock väldigt lite, en bärbar PC låter som en dammsugare i jämförelse

Fö. kan jag meddela att "småstrulet" tycks ha upphört efter körning av Xupport, skivverktyget samt DW

Vilken skön tråd! Att följa o se vad som händer efterhand är på ngt sätt skönt greppbart.
Bra!

Ursprungligen av sisyfos62:

Vilken skön tråd! Att följa o se vad som händer efterhand är på ngt sätt skönt greppbart.
Bra!

Tack tack, låter det här bli ett litet test av minin för alla som inte har köpt eller fått sina minis, det var ju nåt test på gång här men det rann ju liksom ut i sanden vad det verkar...

Van som jag är vid en G5 2.0 har jag snabbt blivit medveten om att prestandan i G5 är remarkabel, en G4-baserad dator kommer långt långt efter när det gäller råstyrka. Kör man G5 blir man bortskämd med att kunna starta program till höger och vänster utan att datorns prestanda påverkas det minsta. Med minin går det ganska fort att slå i taket, hade Opera igång och fick för mig att lyssna på lite Gene Krupa på en DvD-skiva. Processorbelastningen skenade iväg direkt till 50-75% med en tröghet/seghet som följd. Så de som vill ha ett kraftpaket till dator ska nog tänka sig för inan man köper en Mini, i övrigt dock en trevlig, tystlåten och stabil bekantskap, fullt tillräcklig för den som mailar, ordbehandlar kikar på film osv. forts. följer

PS! Håller på att installera IBM OS/2 i Virtual PC, mycket på gång, utom vad städning och sånt anbelangar

Senast redigerat 2005-03-19 20:14

Prestandan på minin tycks bli bättre efter hand?! möjligen börjar jag lägga av sig ovanor från G5:an som att starta program i tid och otid, sen har jag sett över hur mycket minne jag tilldelat program i virtual PC, 256 Mb tycks vara standard, med bara 512 tillgängligt så äter ju VPC upp halva minnet själv om man startar ett Win-os

Prestanda blir bättre och bättre även med en drös program startade, nån som kan förklara hur det går till?!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-21 14:07
Ursprungligen av bruksarn:

Prestanda blir bättre och bättre även med en drös program startade, nån som kan förklara hur det går till?!

Starta ännu fler - snart kanske du har G5-fart?!

Vet inte vad det kan bero på - om det är så och inte bara hur du upplever det.
Men jag tror att OS X "lär sig" att optimera program, så att de tillexempel är snabbare att starta andra gången jämfört med första.

Får min mini på onsdag. Ska bli intressant. (1,42/512/AP/BT/SD)
Men mest längtar jag efter att få koppla in 20" ADC som står i en kartong under skrivbordet...
(Har ingen dator med DVI förrän minin kommer)

Har själv datorn inkopplad på en Samsung 15" , skulle just skriva att jag upplever grafiken som lite suddig när helt plötsligt sitationstecknet för tum ser riktigt klart och fint ut, en aning suddigare än G5:an är det nog ändå, väntar själv på en HP 23" widescreen som har digital ingång, ska bli intressant att se hur grafiken uppför sig då?? Har fö. gjort en ominstallation redan för at se hur fort det går, samt för att nedgradera från 8:an, kanske därför jag upplever datorn som att den har bättre respons och prestanda (respons≈hur snabbt den byter fönster exvis)

kan meddela att jag har tvingats att krypa till korset och installera 10.3.8 för att kunna installera den senaste säkerhetsuppgraderingen. Hoppas att det nu inte innebär att fläktarna får fnatt. Trist med "tvångsuppgradering" så att säga.

1
Bevaka tråden