Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail registrerar vad du skickar och får?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 17:34

Nästan alla mina engelskspråkiga vänner som använder Gmail har de senaste månaderna blivit övertygade om att Google registrerar all post, både in och ut, för att kolla upp deras intressen och publicerar därefter annonser (dom till höger om mailen) som är helt anpassade.

Läbbigt....

Är inte det hela vitsen med Gmail?

Från Googles synvilkel dvs.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-17 18:00

Japp det framgår väl ganska tydligt att de gör så. Däremot så är det väl knappast några människor som sitter och läser din post, utan nån form av program.

Senast redigerat 2005-03-17 19:57
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 18:09

Linus: Jo, självklart. Men obehagligt ändå, tycker jag.

rhesus: Din formulering blev lite kul eftersom du glömde ett kommatecken. Du menar förstås att det är datorer som "läser", inte människor.
Självklart. Men jag är i alla fall glad att jag inte använder Gmail mer än 2 ggr/månaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-17 19:57
Ursprungligen av Danne V:

Linus: Jo, självklart. Men obehagligt ändå, tycker jag.

rhesus: Din formulering blev lite kul eftersom du glömde ett kommatecken. Du menar förstås att det är datorer som "läser", inte människor.
Självklart. Men jag är i alla fall glad att jag inte använder Gmail mer än 2 ggr/månaden.

Jaja även solen har sina fläckar. Har fixat kommateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 18:13

Det finns inget som är gratis...
Vill du maila gratis får du allt säja din själ (eller i varje fall en profil av den )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 18:22
Ursprungligen av swede:

Det finns inget som är gratis...
Vill du maila gratis får du allt säja din själ (eller i varje fall en profil av den )

Nä fan. Jag skiter i det. Har aldrig gillat dom där tjänsterna, vare sig det är Yahoo, Hotmail eller Gmail. Men jag tycker som sagt det är olustigt när man gräver i folks korrespondens. Har ju själv jobbat med marknadsföring över 25 år. Det där är på nåt sätt att gå ett steg för långt.

Men som sagt: Mej kvittar det lika. Ville bara flagga för fenomenet (om det nu stämmer) ifall någon som använder Gmail inte tänkt på det. Fan vet vad dom kan använda uppgifterna till i framtiden....

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-17 18:50
Ursprungligen av Danne V:

Nä fan. Jag skiter i det. Har aldrig gillat dom där tjänsterna, vare sig det är Yahoo, Hotmail eller Gmail. Men jag tycker som sagt det är olustigt när man gräver i folks korrespondens. Har ju själv jobbat med marknadsföring över 25 år. Det där är på nåt sätt att gå ett steg för långt.

Men det är ju samma sak med Ica eller vilket annat företag som helst. Dom har koll på vad du köpt och kan om dom vill skicka targetad reklam till dig. Dom ser att du har barn hemma och skickar erbjudanden om blöjor.

99mac har ju Google Ads som ger relevant reklam beroande på vad som skrivits i tråden också.

Har man paranoida tendenser så kan det ju förståss vara otrevligt, men för dom allra flesta spelar det nog ingen roll. Att "man gräver i folks korrespondans" tycker jag låter lite illa. Förmodligen är det inte nåt annat än ett rent keywordfilter inte långt ifrån ett lite äldre spamfilter. Tycker du att spemfiltrerad mail är otrevligt långt över gränsen också?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 19:06
Ursprungligen av matseng:

Men det är ju samma sak med Ica eller vilket annat företag som helst. Dom har koll på vad du köpt och kan om dom vill skicka targetad reklam till dig. Dom ser att du har barn hemma och skickar erbjudanden om blöjor.

99mac har ju Google Ads som ger relevant reklam beroande på vad som skrivits i tråden också.

Har man paranoida tendenser så kan det ju förståss vara otrevligt, men för dom allra flesta spelar det nog ingen roll. Att "man gräver i folks korrespondans" tycker jag låter lite illa. Förmodligen är det inte nåt annat än ett rent keywordfilter inte långt ifrån ett lite äldre spamfilter. Tycker du att spemfiltrerad mail är otrevligt långt över gränsen också?

Jag ber naturligtvis om ursäkt för min kontroversiella och naiva åsikt, att jag startade denna tråd, och att jag upprört dina känslor. Följaktligen ändrar jag mig självklart, och anser fr.o.m. nu att det är alldeles i sin ordning, att alla Gmail-användare anser sammaledes och att de givetvis varit medvetna om förhållandet hela tiden.

Kan du någonsin förlåta mig?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-17 19:34

öh reklam på gmail. Har jag aldrig sett. Jag måste vara speciell

EDIT:
Nu såg jag
tre sponsrade länkar.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-17 19:53
Ursprungligen av Danne V:

Jag ber naturligtvis om ursäkt för min kontroversiella och naiva åsikt, att jag startade denna tråd, och att jag upprört dina känslor. Följaktligen ändrar jag mig självklart, och anser fr.o.m. nu att det är alldeles i sin ordning, att alla Gmail-användare anser sammaledes och att de givetvis varit medvetna om förhållandet hela tiden.

Kan du någonsin förlåta mig?

Nä, det är oförlåteligt...

Min text var inte menat som ett personligt påhopp på dig utan snarare ett uttryck för mina funderingar över varför folk är så rädda för registreringar och statistiska bearbetningar av information.

Vad folk är medvetna om eller inte är en bra fråga. Det verkar som om medvenandegraden är rätt låg i allmänhet. Vet dom om att alla texter som dom skriver här arkiveras för tid och evighet på archive.org och för en ganska bra tid framöver på googles cachear? Vet alla småtjejer att om dom lägger ut en utmanande bild på sig sjäv på lunarstorm så har dom ingen chans i världen att få bort bilden om den börjar cirkulera runt på andra siter?

Om det det gjordes riktat mot en enda individ så skulle jag kunna förstå det, men i dom här sammanhangen så är det 10- eller 100-tals miljoner personer som statistiken förs på. Chansen/risken för att någon skulle intressera sig för just en själv som individ och göra manuellt något otrevligt med det är ju obefintlig.

Personligen kan jag inte bryr jag mig inte ett skvatt om att google "scannar" min mail och petar upp lämplig non-intrusive reklam baserat på innehållet. Tvärt om har jag hittat en del intressanta saker genom just det. Jag tror mina mail är säkrare på google bland än hos en liten lokal isp med nyfika systemadministratörer. Affärshemligheter avhandlar jag på egen mailserver och i de allra flesta fall via hårt krypterade mail. Min dagliga "jidderkorrespondans" och mailinglistor innehåller inte något av värde för någon. Men det kanske bara är jag som är så liberal i mina åsikter...

Det hela har vissa beröringspunkter med APB-debatten om personlig integritet osv tycker jag. Folk härjar om att en lista på ip-adresser kränker den personliga integriteten... Hmm.. Dom har inte fattat att på internet så existerar ingen sann anonymitet. För att inte tala om cookies... ojoj, dom är farliga dom, vi måste lagstifta mot dom.

Jag vet inte jag riktigt. Världen (internet) kanske är en farligare plats än man tror - eller kanske inte....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 20:33
Ursprungligen av matseng:

Nä, det är oförlåteligt...

Min text var inte menat som ett personligt påhopp på dig utan snarare ett uttryck för mina funderingar över varför folk är så rädda för registreringar och statistiska bearbetningar av information.

Nu ser jag att mitt tidigare inlägg kan se ut som om jag surnade till, vilket jag inte gjorde. Bara lite ironi, "tongue in cheek", som dom säger.

Jag bryr mig som sagt inte särskilt mycket om just Gmail. Men är ingen älskare av registreringar av vilken sort det än vara månde. Och syftet med tråden var inte att skapa nån slags debatt (med det borde jag ju ha fattat att det skulle bli), utan att göra folk uppmärksamma på vad Google gör. Vad folk sen gör med denna nyvunna kunskap är upp till dom.

Men nu börjar snart 24, så nu har vi inte tid med detta. Måste hinna ta fram pilsner och snus.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 21:10

På sätt och vis håller jag med dig. Å andra sidan inte.

Jag tycker att registrering i kombination med att allt mer information och kommunikation går genom en och samma kanal har vissa skrämmande sidor. Det kan tyckas klyschigt att prata om George Orwells böcker men jag tycker ändå det är ganska relevant. Problemet med detta och en massa andra frågor idag (både IT-relaterade och inte, jag tänker t.ex. på informationsinsamling via spyware, dna-register, cctv på allmän plats etc. etc.) är att det kommer ett steg i taget. Folk hinner inte och kan inte få distans till det eftersom det går så sakta. Man tänker, och nu tänker jag främst på de rättsliga sidorna i frågan, att "är du oskyldig behöver du inte vara rädd" och det används som ett allmängiltigt argument som svar på allt. Det kommer med små steg, ett i taget, inskränkning på inskränkning av den personliga integriteten och våra mänskliga rättigheter till det kommit till den punkt där man får en räkning på posten för att man "feltänkt" någon gång under dagen.

Visst, jag överdriver och massor i texten är inte hundra relevant men jag tycker resonemanget på en högre nivå faktiskt är relevant och tämligen skrämmande. Jag har därför (med hjälp av eminente emilsson) installerat kryptering och kör nu det på 95% av min emailkommunikation till vänner och familj och även jobb. Så paranoid (eller smart) är jag.

/H

Ursprungligen av matseng:

Nä, det är oförlåteligt...

Min text var inte menat som ett personligt påhopp på dig utan snarare ett uttryck för mina funderingar över varför folk är så rädda för registreringar och statistiska bearbetningar av information.

Vad folk är medvetna om eller inte är en bra fråga. Det verkar som om medvenandegraden är rätt låg i allmänhet. Vet dom om att alla texter som dom skriver här arkiveras för tid och evighet på archive.org och för en ganska bra tid framöver på googles cachear? Vet alla småtjejer att om dom lägger ut en utmanande bild på sig sjäv på lunarstorm så har dom ingen chans i världen att få bort bilden om den börjar cirkulera runt på andra siter?

Om det det gjordes riktat mot en enda individ så skulle jag kunna förstå det, men i dom här sammanhangen så är det 10- eller 100-tals miljoner personer som statistiken förs på. Chansen/risken för att någon skulle intressera sig för just en själv som individ och göra manuellt något otrevligt med det är ju obefintlig.

Personligen kan jag inte bryr jag mig inte ett skvatt om att google "scannar" min mail och petar upp lämplig non-intrusive reklam baserat på innehållet. Tvärt om har jag hittat en del intressanta saker genom just det. Jag tror mina mail är säkrare på google bland än hos en liten lokal isp med nyfika systemadministratörer. Affärshemligheter avhandlar jag på egen mailserver och i de allra flesta fall via hårt krypterade mail. Min dagliga "jidderkorrespondans" och mailinglistor innehåller inte något av värde för någon. Men det kanske bara är jag som är så liberal i mina åsikter...

Det hela har vissa beröringspunkter med APB-debatten om personlig integritet osv tycker jag. Folk härjar om att en lista på ip-adresser kränker den personliga integriteten... Hmm.. Dom har inte fattat att på internet så existerar ingen sann anonymitet. För att inte tala om cookies... ojoj, dom är farliga dom, vi måste lagstifta mot dom.

Jag vet inte jag riktigt. Världen (internet) kanske är en farligare plats än man tror - eller kanske inte....

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-17 22:15

Sett som egna instanser av registreringssamhället kan jag absolut tycka att det är bra med dna-registrering och kameror på allmän plats.

En lång räcka med brott skulla kunna få många intressanta ledtrådar med hjälp av ett dna-regsiter. Jag säger ledtrådar och inte bevisnnig eftersom det är aldeles för enkelt att lägga ut falska dna-spår. Det vore en otäck tanke om man blev felaktigt fälld för ett brott pga att någon lagt ut ens hårstrå eller nåt i den stilen på en brottsplats.

Sedan det installerades 100-tals (1000-tals?) kameror i London city så har gatubrottsligheten sjunkit drastiskt. Jag har hellre en kamera som ser mig peta mig i näsan än att jag blir rånad eller får bilen sönderslagen på en parkeringsplats.

Självklart kan man tänka sig en mängd scenarion då denna typ av registrering och informationsinsamling skulle kunna missbrukas av staten eller nån typ av kontrollerande företag. Det behövs därför vettiga lagar som reglerar det hela, och en typ av medborgarinsyn för att säkerställa att staten gör det den ska.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 22:35

Det här är kanske en diskussion mera lämpad för Offtopic men innan vi tar den dit...

Det du pratar om i London är ett sätt att bekämpa eld med eld. Det tror jag inte på. Har aldrig trott på det. I USA har man skapat "gated communities" som är avgränsade samhällen med murar omkring. Man måste anmäla i vakten om en kompis utifrån ska hälsa på. Behöver jag ens kommentera detta fenomen? Jag har alltid trott mer på öppenhet än på inneslutning och bevakning. När jag bodde i England förra våren frågade jag om just CCTV-bevakningen och de svarade precis som du, att brottsligheten har sjunkit sen de installerades och att de känner sig tryggare. Jag frågade då vad de tror det kommer sig av, att vi i Sverige inte har kameror men ändå lägre brottslighet än dem. Det hade de inget svar på.

Vad gäller lagar och reglering så tror jag mer på att individer själva får reglera, inte lagar och staten.

Men, som sagt, lite OT och jag skulle gärna fortsätta på Offtopic!

Senast redigerat 2005-03-17 22:47
  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 19:01
Ursprungligen av Danne V:

Nä fan. Jag skiter i det. Har aldrig gillat dom där tjänsterna, vare sig det är Yahoo, Hotmail eller Gmail. Men jag tycker som sagt det är olustigt när man gräver i folks korrespondens. Har ju själv jobbat med marknadsföring över 25 år. Det där är på nåt sätt att gå ett steg för långt.

Men som sagt: Mej kvittar det lika. Ville bara flagga för fenomenet (om det nu stämmer) ifall någon som använder Gmail inte tänkt på det. Fan vet vad dom kan använda uppgifterna till i framtiden....

Du kan GPG-kryptera dina email och be dina vänner installera kryptering också.. Då kan inte Gmail få ut nånting alls av det ni skickar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 18:24

När du läser mailen så letar Google efter nyckelord och visar annonser som matchar nyckelorden. Nån har köpt annonser somvisas vid dessa nyckelord. I alla fall så är det så jag fattat det.

För min del fördrar jag det framför feta Flash-annonser om irrelevanta saker.

Och Gmail är mitt tycke överlägsen andra webmailar jag använt. Jag använder bara mailklient för att ta backup på min GMail numera.

Google läser ju dina webbsidor också, alltså kan man ponera att google vet vad du sysslar med med, tex om du har en företagssida. Vidare borde den ju kunna leta fram vart du har jobbat tidigare, vad du tycker om mac och google (genom detta forumet).... och så vidare.

Men jag förstår din poäng, och den har ju varit uppe 12^18 gångar sen gmail/adsense kom, men slutändan är det ju ett bara ett halvdumt program som "läser" din mail och frågan är ju om de tycker det är värt att lägga ner mera tid/pengar på det än att det bara klara att klura ihop nyckelord i texten med annonser för att de ska tjäna pengar genom annonserna.

Kort sagt, är man paranoid (eller hanterar känsliga uppgifter genom mail av någon anledning) då är ju en gratistjänst inte direkt ett optimalt val.

Citat:

1. Is Google reading my email?

No. Google scans the text of Gmail messages in order to filter spam and detect viruses, just as all major webmail services do. Google also uses this scanning technology to deliver targeted text ads and other related information. This is completely automated and involves no humans

gmail & privacy (orkade inte leta reda på den fulla privacy statement)

Var finns reklamen?

EDIT: Haha, nu får jag göra en edit jag också. Ett av alla mina mail hade reklam.

1
Bevaka tråden