Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk OS 8.6 <--> OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:55

Hej!

Har två imac G3 med två olika OS: Panther och 8.6. Bredbandet flyter på bra med en D-link DI-604 router.
Nu vill macsen dela filer med varandra också, men jag har ingen erfarenhet av att koppla nätverk.

Kan datorerna kommunicera med existerande hårdvara?
Och i så fall, hur och var gör jag inställningarna i respektive system?

Tacksam för svar!

Ps. Det gäller alltså inte trådlöst nätverk..

Ja, de kan prata med varandra.
8.6 är rätt gammalt. Men du borde kunna slå på fildelning på 8.6 maskinen och sedan koppla upp dig mot den från OS X maskinen via: afp://ipnummer.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:49
Ursprungligen av Mattias Hedman:

via: afp://ipnummer.

Har inte riktigt löst problemet. Kanske beror det på att jag inte har anget ip-nummer någonstans. Var hittar jag datorernas ip-nummer? Och sedan, var anger jag den andra datorns nummer?

Jaja jag vet. Jag kan ingenting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 12:02

Det är inga problem alls såvitt jag vet.

Om du ska ha OS X-datorn som server, så sätter du på fildelning på den i Fildelningsinställningar. Sätt även på AppleTalk i Nätverksinställningar.
På OS Classic-datorn går du till Apple-menyn -> Väljaren -> AppleShare och väljer datorn i listan, loggar in med ditt lösenord och så får du upp din hemmapp + hårddisken.

Om du ska ha OS Classic-datorn som server, så sätt på fildelning på den i Fildelningsinställningar. Markera sedan den mapp som du vill dela ut och tryck cmd-I. Kryssa i rutan "Dela denna mapp".
Sätt på AppleTalk i nätverksinställningar i OS X-datorn. Tryck cmd-skift-K i FInder i OS X-datorn och så borde OS Classic-datorn synas där.

Det kan vara lite krångel av varierande typ, men i princip ska detta funka (såvida det inte är någon detalj jag har missat)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:11

Tack så mycket!

Jag ska prova nu. Och jag tror att jag vill ha mac os x som server.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:17

Hittade ingen "Väljaren". Hittade fildelning och appletalk i inställningar under äpplemenyn. Ingen appleshare?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-17 12:53

Jag kör själv en gammal PowerMac 8600 med MacOS 8.6 , pga att jag har lite antika verktyg som bara funkar under 8.6 (fråga inte varför).
Att koppla upp sig från 8.6 till en OS-X maskin via väljaren funkar bra, på andra hållet funkar det inte lika bra vill jag minnas.

Om du inte har någon "Väljare" så gå in i Inställningar->Tilläggskontroll och välj "Fullständig 8.6" så skall det funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 13:15

Tack!

Har nu tillgång till hela Le Disc! i classic-datorn.
Valde fullständig 8.6, och så gick resten som på räls.

En liten fråga till:
Innebär detta också att jag kan nyttja multiplayer funktionen i mina spel, eller är det bara fildelning som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 14:02
Ursprungligen av Loda:

Hittade ingen "Väljaren". Hittade fildelning och appletalk i inställningar under äpplemenyn. Ingen appleshare?

Den ska inte ligga i Inställningar, utan direkt i Apple-menyn.

På engelska heter den Chooser.

1
Bevaka tråden