Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge konstruktiv kritik till min webbplats

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har designat om min webbplats. Den är inte helt färdig, men kan jag få lite konstruktiv kritik?

Syftet med den är att marknadsföra mig själv (mitt företag).

http://www.orera.se

Tack!

Annika

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-17 11:10

Hej,

under "Portfolio" så får jag en ful rullningslist till vänster i listan över kunder. Det förstör den fina utseendet för övrigt på sidan.
Du kanske kan göra den frame:n lite längre så inte rullningslisten kommer?

Alla sidor heter "Namnlös dokument" oxo upptäckte jag precis.

Testat med Firefox 1.01 på en winxp maskin. (jobbets)

För övrigt var det cleant, så som jag gillar det

mvh
b0bben

Tack för input!

Bara portfoliolistan (inte listen) får plats i synfältet, så kan jag tänka mig att ta bort den. Den blockerar lite, det är sant.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:16

Jag är en lekman så min åsikt är "bara" en åsikt från en vanlig människa. Ingen programmerare, designer eller så.

Jag tycker...

En stygg slajder i menyn under "portfolio"

Allt är vitt - överallt. Lite färg skulle skilja bättre på huvudsida och menyer.

Menyn i överkant - clean och fin! Fast "knapparna" kunde se mer ut som knappar. Eller nåt...vet inte hur jag ska förklara.

Det känns lite som att saker och ting hoppar runt. När man klickar på olika alternativ i menyn, flyttas liksom huvudsidan runt...saker är inte på samma ställe alla gånger. Känns lite kaotiskt.

Jag vill ha kontaktinfo tydligt synligt direkt på startsidan. Full kontaktinfo. Det vill man inte behöva leta efter.

Annars en bra sida. Fyllde sitt syfte för mig. Jag kunde orientera mig på ett bra sätt.

EDIT: Läste föregående talares inlägg. Tänkte tillägga att jag sitter på en Mac med Safari av senaste ver.

Ursprungligen av petsematary:

Allt är vitt - överallt. Lite färg skulle skilja bättre på huvudsida och menyer.

Menyn i överkant - clean och fin! Fast "knapparna" kunde se mer ut som knappar. Eller nåt...vet inte hur jag ska förklara.

Tack! Hehehe, ja det är meningen att allt ska vara vitt. Förut hade jag en grönrandig sajt i skrikiga färger.

Meningen med kritik är just detta, att en som inte vet att min förra sajt var färgglad ska titta på den här med fråscha ögon. Kanske är sajten för vit överlag?

Det där med "vanliga" människor är ju precis det man behöver när det gäller att titta på sånt som är till för allmänheten. Proffs ger en typ av kritk och lekmän en annan. Båda delarna är viktiga.

"Knappiga" knappar är en styggelse tycker jag. Menyn sitter på en klassisk menyplats så det ändrar jag nog inte på.

Men jag ska tänka på det andra. Kanske göra texten mörkare där det står kontakt och krönika.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:34

Ja, kanske nåt sånt. Kanske går att ha nåt skript som "mörkar till" varje "knapp" i menyn när man kör över med pekaren. Om du inte tycker sånt blir överdrivet detaljerat.

Med vitt menar jag inte just vitheten i sig utan mer att man inte ser skillnaden mellan meny och huvudsida.

Jag älskar när kontaktinfo finns direkt på startsidan, så man direkt man se den utan att behöva klicka nånstans. Kanske gjorde den det nu? Jag såg det inte iaf.

Jobba på, blir nog fint det där.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:36

Kommer inte in. Ligger servern nere?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:42

jag skriver in "www.orera.se" och kommer in.

Jag kommer själv inte in heller just nu.

Sajten bor hos clichehosting.com. Jag kom inte in där heller, så den ligger nog nere.

Synd, jag jobbar just nu med en sajt som ligger på det webbhotellet. Trist när man måste vänta med att ladda upp...

Ja man skulle ju kunna ha ett skript där knappen blir mörkare vid Mouseover. Det var en bra idé.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:54

Det är inte cachen du hämtar?

Nu kan man komma in igen!

http://www.orera.se

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-03-17 12:33

Kritik, webbsidan "Orera"

Tycker om den grafiska designen mycket på sidan!
Vacker och tilltalande med ljust intryck och samtidigt
fina detaljer som fångar mitt intresse

Menyn fungerar dock inte riktigt bra för mig.

De två menyalternativ du har till vänster försvinner helt
på undersidorna, detta gör att jag känner det som jag
inte bestämmer över navigeringen längre.

Förslag på ändring

Lägg alla menyalternativ samlade högst upp

eller

Lägg alla menyalternativ samlade till vänster

Varför? Helt enkelt för att jag vill känna att jag har kontrollen
över navigeringen.

Mvh
/Lamin

Ursprungligen av sparrow:

Tycker om den grafiska designen mycket på sidan!
Vacker och tilltalande med ljust intryck och samtidigt
fina detaljer som fångar mitt intresse

Menyn fungerar dock inte riktigt bra för mig.

De två menyalternativ du har till vänster försvinner helt
på undersidorna, detta gör att jag känner det som jag
inte bestämmer över navigeringen längre.

Tack, tack!

Ja vänstermenyn försvinner när man är på Portfolio och Bilder, men ligger annars kvar. Stööön! Måste jag verkligen ändra detta, BÖKIGT! Men det är fler än du som sagt det, så jag får se om jag tar mig samman och ändrar layouten.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-03-17 15:35

Menydesign på webbsidan orera.se

Ursprungligen av basilika:

Måste jag verkligen ändra detta, BÖKIGT! Men det är fler än du som sagt det, så jag får se om jag tar mig samman och ändrar layouten.

Hmm.. eftersom det verkar vara ett problem med navigeringen kanske det är värt att undersöka just detta med fler användare?
Får du samma indikationer även då vore det enligt min mening bra att ändra. Din sida är verkligen värd en så bra navigering du kan åstadkomma

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:37

Fin sida. Kanonbilder (jobbat som fotograf?).

Några kommentarer:

1) Tycker brödtexten är för liten.

2) Sidan saknar Titel.

3) Från "Portfolio" saknar logon en giltig länk.

4) Lite otydlig meny till vänster.

5) Jag skulle nog vilja se en inramning av iframen för Portfolio, eller att den får löpa fritt ner på sidan utan scroll.

Intressant affärsområde. Kan vara intressant med översättning

Ursprungligen av palb:

Fin sida. Kanonbilder (jobbat som fotograf?).

Intressant affärsområde. Kan vara intressant med översättning

Tackar och bugar! Nja, jag gör lite fotojobb om det krävs i samband med uppdraget. Jag har lite fler bilder på http://www.fotosidan.se, men man måste vara medlem för att se dem. Användarnamnet är orera.

I övrigt förstår jag din kritk och håller med om den i stor utsträckning. Det finns alltid saker kvar att förbättra.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:24
Ursprungligen av palb:

Det är inte cachen du hämtar?

Kan stämma! Nu är den uppe, så jag kan inte testa att tömma cache och reloada, men du har nog rätt.

Kommer inte in på din hemsida

--
Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 12:30

Jag skulle ta bort det där vad det nu är bakom rubrikerna. Knappen Start funkar inte. Varför visa knappar som inte är aktiva?

Senast redigerat 2005-03-17 13:58
Ursprungligen av Mondo:

Knappen Start funkar inte. Varför visa knappar som inte är aktiva? Annars bra.

Tack!

Jag flyttade om lite bland filerna och då tappade jag lite länkningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 13:59
Ursprungligen av basilika:

Tack!

Jag flyttade om lite bland filerna och då tappade jag lite länkningar.

Förresten: gör om menysystemet. Det där är alldeles för rörigt. Ta bort allt onödig "dekoration" och använd enklast möjliga navigering.

Ursprungligen av Mondo:

Förresten: gör om menysystemet. Det där är alldeles för rörigt. Ta bort allt onödig "dekoration" och använd enklast möjliga navigering.

Nej det kommer jag inte att göra. Navigeringen är väldigt enkel redan på den här sajten och tar jag bort det snirkliga bakom bokstäverna kan jag lika gärna göra hela menyn i en tabell i Arial 10 och det är inte den stilen jag är ute efter.

Lite krimskrams kan väl vara befogat ibland? Om inte annat så för kundernas skull... Själv hade jag gärna haft allt i Courier, som jag tycker är ett härligt retroteckensnitt, men i mitt fall hade det inte sålt så bra...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-17 12:30

Ser fint ut, trevligt! Fast en sak tycker jag verkar konstigt. Trots att sidan är lagom stor för att få plats på en skärmbild för mig (1024x768), så är det ungefär lika mycket vitt under. Det gör att man får en rullist längst ute till höger, fast det egentligen inte borde vara nödvändigt, och det är ju lite retligt. Speciellt märks det om man som mig har ovanan att rulla på scrollhjulet i onödan...

EDIT: Windows + Firefox

Ursprungligen av TERdON:

Ser fint ut, trevligt! Fast en sak tycker jag verkar konstigt. Trots att sidan är lagom stor för att få plats på en skärmbild för mig (1024x768), så är det ungefär lika mycket vitt under.

Ja, det beror på att jag har det stora O:et i en stor tabell som ligger runtom en mindre tabell. Jag vill inte krympa o:et, men jag ska se om man kan dra upp tabellen lite så det inte blir så mkt luft nedanför.

Tycker att sidan ser bra ut, sitter på en iBook 12". Jag tycker att allt är läsbart, tycker absolut att storleken är bra till denna storlek, men vet inte hur det kommer vara på tex 1600*1200.
Tycker också att det kan bli lite rörigt med de länkalternativen som kommer upp på vänsterspalten. Varför inte visa infon direkt istället för efter ett knapptryck? Ta bort "1024 x 768" från vänsterspalten då jag inte tycker att det passar in.

Annars tycker jag att denna site är ren, luftig och grafiskt tilltalande. (även ifall jag inte älskar frames )

Ursprungligen av macgunde:

Ta bort "1024 x 768" från vänsterspalten då jag inte tycker att det passar in.

Annars tycker jag att denna site är ren, luftig och grafiskt tilltalande. (även ifall jag inte älskar frames )

Tack tack! Ja jag ska ta bort upplösningssiffrorna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 16:33

Jag har inte läst vad folk skrivit tidigare, så detta kanske är upprepningar. Här är i alla fall en del som du måste åtgärda:

Du har använt Dreamweavers "Layout view". Egentligen borde Macromedia ha tagit bort den "möjligheten" eftersom den skapar helt sjuk kod och ger designern felaktiga uppfattningar om hur html funkar. Använd istället "Design view" och "Code view" omväxlande eller t.o.m. dela upp fönstret i båda. Vill du bygga med "nästade" tabeller (nested tables), så finns instruktion här: http://proformica.com/nested-table-demo.shtml

Första problemet du har är fel doctype, dvs de två översta raderna i koden. Den du har nu är inte komplett, och jag gissar att du använder Dreamweaver MX som tyvärr klämde dit fel. Du har nu:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
men en komplett DTD ska se ut så här:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Läs mer här: http://www.alistapart.com/articles/doctype/

Andra problemet är att sidan inte "validerar" enligt W3C: http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.orera.se/index.html
Även om det kanske inte sådär petnoga allt vad som står där, så BÖR du fixa felen genom att använda CSS för t.ex. body-taggens marginaler, etc. Använd DWs Help files för guidning.

Tredje problemet är att du använder punktstorlek för text. Punkter används bara i tryck. På webben bör du använda "relativa" mått som t.ex. % (där 100% är användarens grundinställning), "small", "medium" osv. Men det funkar OK med pixlar också.

Fjärde problemet är att din konstruktion rasar ihop om användaren behöver större fontstorlek än du tänkt dig. Jag ökade fontstorleken i Firefox två steg på första sidan, och hela din iframe med bilderna bara försvann..

Jo, åsså heter det väl inte "portfolio" på svenska. Det kallas väl "arbetsprover" eller nåt, va?

Hoppas det hjälper....

den är jättefin

Jag vill bara säga att din sida är jättebra och dina bilder är otroligt lysande.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 18:45

Börjar med att surfar runt lite och kommer till portfolio.

Ilsidurs Bane det var länge sedan.
Så dem på Krischansta eller Väsköta nation i Lund för massvis med år sedan - får gå upp på vinden och leta bland vinylen.

Till sajten:
När du lagt ned så mycket tid på bakgrundsbilderna är det synd att du komprimerat bakgrundsbilden sorbokst till jpg, det blir en oönska svagt mörkare kontur svår att se men intrycket blir inte helgjutet, när de andra snirkliga bokstäverna är gif.
Ändra bakgrundsbilderna till gif, utgå från orginalet, spara som 16 färger det räcker kanske till och med 8 färger

Var stolt över dina fina bilder
Lägg dem först på sida, och sätt gärna ditt namn på dem.
Bilder fångar snabbare än text.

Personligen skulle jag nog ha tre lite större bilder.
Fundera om bilderna verkligen komminucerar din verksamhet. Tror inte att det viktigast du har att berätta är att du jobbar med en mac.
Kanske lite bilder i brödtexten.
Porträttbild på dig själv ovan namnteckningen eller under bakgrund ger förtroende.

Be några vänner personer du har tillit till titta på bilder som du tagit och be dem plocka ut tre eller fyra som beskriver din verksamhet.

Efter en titt i ditt bildgalleri skulle jag välja:
- Londonbussen fart fläkt engelska, hela bilden men mindre.
- filmremsan beskuren som minin

Typsnitt
Brödtext ett snäpp större.

Röda logan.
Flytta bakgrunden nedåt och till höger så att man uppfatter den som en skugga med ljuset uppifrån vänster.
Nu blir ser man först röda loggan och en sen dras blicken till bakgrunden rörelsen blir från huvudinnehållet istället för mot huvudinnehållet.

Gör ungfär samma med krönika och kontakt, som det är nu är det lite svårläst.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 19:05

Jag tänkte inte alls på ordet "portfolio" - tycker det känns normalt och rätt. Tycker mig se det ordet överallt i liknande sammanhang.

Bevaka tråden