Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC anv motvarighet till 99Mac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-01 19:05

sökes. Jag undrar nämligen om någon här har ett tips om ett bra forum för Win-plattforman. På företaget jag sitter har alla PC och vi har börjat titta på CRm lösningar.

Några förslag?

Inser att rubriken kan vara fel, hade svårt att hitta rätt.

/hpe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 19:16

Sweclockers.com är väl det som ligger närmast tror jag. Har väl även nåt släktskap med 99mac om jag inte minns fel?

www.swekclockers.com finns ju. Men jag tvivlar på om det finns något pc-forum som är så trevligt som 99mac

EDIT: Aldrig är man först

Sweclockers är största PC-sajten men har mest en inriktning mot gamerz och överklockare känns det som.

Det finns verkligen en lucka för professionella PC-användare som inte är intresserade av spel, överklockning eller att skruva ihop sin egen dator. Mer lösningar än skruva med andra ord.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 10:43
Ursprungligen av Björnström:

Sweclockers är största PC-sajten men har mest en inriktning mot gamerz och överklockare känns det som.

Det finns verkligen en lucka för professionella PC-användare som inte är intresserade av spel, överklockning eller att skruva ihop sin egen dator. Mer lösningar än skruva med andra ord.

Du får väl ta på lösskägg och hatt, byta namn och sedan starta 99pc.se eller 99windows.se/99linux.se! Det går nog att plocka lite stålar från PC-användarna också.
Dessutom har ju 99mac en väldigt positiv egenskap; seriösa och aktiva moderatorer.

Det finns alltid plats för fora riktade mot normala användare. Oavsett produkt. Windows-användare med kunskapsluckor finns det gott om i Sverige.
----------

Mitt senaste favoritforum: http://www.byggahus.se

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 08:16

idg:s forum är ju peze så det räcker och blir över....

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-11-02 08:25

Ett forum som jag har haft nytta av till viss del är Tek-Tips, är dock på engelska...

Forumet www.itproffs.se är helt suveränt

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-02 10:32

www.64bits.se
www.nordichardware.se

Dock är de lite inriktade på hårdvara också, men det är vad jag kom på i alla fall...

de två forum som terdon nämner är de jag använder mest. man får oftast svar där snabbare än på swec

  • Medlem
  • 2005-03-16 22:07

Nu när Livsstil är borta skulle den där sista procenten kunna tilldelas pc-frågor i stället? Det är ju då och då det dyker upp frågor som rör pc-världen även för oss macare. Men jag känner inte att jag orkar gå med på ytterligare forum än de jag redan skriver i. Det vore juste att få fråga om sånt som kanske är i enklaste laget för pc-folk, men vars relevans ändå förstås av macare.
En slaskdel för pc-frågor på 99mac skulle sitta som en skalad banan i en cykelbyxa.

Ursprungligen av Baron:

Nu när Livsstil är borta skulle den där sista procenten kunna tilldelas pc-frågor i stället? Det är ju då och då det dyker upp frågor som rör pc-världen även för oss macare. Men jag känner inte att jag orkar gå med på ytterligare forum än de jag redan skriver i. Det vore juste att få fråga om sånt som kanske är i enklaste laget för pc-folk, men vars relevans ändå förstås av macare.
En slaskdel för pc-frågor på 99mac skulle sitta som en skalad banan i en cykelbyxa.

Näe, jag tycker man ska fortsätta att få skämmas en liten aning för att ställa pc-frågor

Tyvärr är det svårt med svenska win-forum.

För *nix världen finns det en hel del bra men för Win-plattformen är det tyst.

ITproffs finns men dålig aktivitet och enbart MS produkter.

Sweclockers, 64bit.se och nordichardware är mest inriktade på spel och hur du får in mest neon i datorn.

Vill man veta något tekniskt eller annat är det google som gäller. Tråkigt men sant. PC världen är för stor för att samlas på ett ställe vilket gör det till 1000000 ställen med oftast smal inriktning.

Jag har hängt på massor av pc-forum, så som;

#Sweclockers
#64Bits
#Techsweden
#OCworkbench
#Idg
#Nordichardware
#Hardforum.com
(med flera)

Och alla är bara katastrof, otrevligt och CS över allt. Lite seriösitet finn nästan inte, visst kan man få hjälp och läsa - men 99mac (jag är rätt ny här) slår allt med enorma längder. Mycket beroende på att medelåldern är tio år högre än många pc-forum.

Jag har blivit väldigt positivt överraskad, trodde inte det fanns några "bra" forum som inte var nersmutsade.

Tack för ett bra forum.

Vad kul att ni gillar 99mac!

Jag har många gånger saknat ett bra PC-forum när man haft problem som verkligen inte gått att lösa på egen hand men jag orkar inte ens gå in på Sweclockers eftersom deras inriktning är åt "fel håll".

Hur skulle man starta ett PC-forum utan att få en massa kidz som snackar piratkopiering, överklockning och spel då? Ska vi helt enkelt starta ett PC-forum inuti 99mac som handlar om "så här använder du din Mac i en PC-Värld" och sedan ser vi hur det utvecklar sig?

Ursprungligen av Björnström:

Vad kul att ni gillar 99mac!

Jag har många gånger saknat ett bra PC-forum när man haft problem som verkligen inte gått att lösa på egen hand men jag orkar inte ens gå in på Sweclockers eftersom deras inriktning är åt "fel håll".

Hur skulle man starta ett PC-forum utan att få en massa kidz som snackar piratkopiering, överklockning och spel då? Ska vi helt enkelt starta ett PC-forum inuti 99mac som handlar om "så här använder du din Mac i en PC-Värld" och sedan ser vi hur det utvecklar sig?

Att starta en sådan forumdel skulle vara kanon. Genom att titta i Switcher delen så märker man att det är ett flertal från pc-världen som skaffat sig mac och troligen har kvar sin tidigare kärra.
Att bara kasta in en mac ett pc-nät och tro att det fungerar hejvilt direkt är kanske att ta i så många frågor finns att diskutera där.

Dock tycker jag att det ska hållas på en seriös. Tycker tex att spel borde hållas utanför helt för att det inte ska bli som sweclockers osv.

Ursprungligen av Björnström:

Vad kul att ni gillar 99mac!

Jag har många gånger saknat ett bra PC-forum när man haft problem som verkligen inte gått att lösa på egen hand men jag orkar inte ens gå in på Sweclockers eftersom deras inriktning är åt "fel håll".

Hur skulle man starta ett PC-forum utan att få en massa kidz som snackar piratkopiering, överklockning och spel då? Ska vi helt enkelt starta ett PC-forum inuti 99mac som handlar om "så här använder du din Mac i en PC-Värld" och sedan ser vi hur det utvecklar sig?

Jo visst, men risk att massor av kidz kommer springande till 99mac och förpestar - och moderatorerna har heltidsarbete är nog inte vad ni önskar. Men en diskret forumsdel hade varit trevlig, gärna inriktad så att inte skriker "Skriv om dina problem med att connecta till serverar med CS!?111!!?".

Keep it up!

Ursprungligen av Björnström:

Vad kul att ni gillar 99mac!

Jag har många gånger saknat ett bra PC-forum när man haft problem som verkligen inte gått att lösa på egen hand men jag orkar inte ens gå in på Sweclockers eftersom deras inriktning är åt "fel håll".

Hur skulle man starta ett PC-forum utan att få en massa kidz som snackar piratkopiering, överklockning och spel då? Ska vi helt enkelt starta ett PC-forum inuti 99mac som handlar om "så här använder du din Mac i en PC-Värld" och sedan ser vi hur det utvecklar sig?

Det kunde vara en bra idé. På mitt absoluta favoritforum (sorry det är inte 99Mac) har man ett underforum vid namn "Windows for Addicts" (http://www.macaddict.com/forums/index.php) som vänder sig just till de Macanvändare som ibland helt enkelt är tvungna att använda PC i sitt arbete.

Jobbet att hindra folk från att tala om piratkopiering, spel och överklockningar ligger förstås på moderatorernas axlar. Det viktiga dock är att inte redan i förväg dra alla användare över en kam och bara därför att man gör det helt undvika att starta dylikt forum.

Lighten up Francis!

Skall forumet vara inriktat på CRM-plattformar för PC, eller vad menar du? Där har jag inget bra svar.

Tekniska frågor/problem för PC-plattformen, där tycker jag man har god användning av http://forums.techguy.org/ samt framför allt expertsexchange.com (har inte testat att själv ställa frågor där men har ofta hittat svar på problem som jag haft).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:20
Ursprungligen av tvamvarg:

Skall forumet vara inriktat på CRM-plattformar för PC, eller vad menar du? Där har jag inget bra svar.

Tekniska frågor/problem för PC-plattformen, där tycker jag man har god användning av http://forums.techguy.org/ samt framför allt expertsexchange.com (har inte testat att själv ställa frågor där men har ofta hittat svar på problem som jag haft).

Det var inte mycket svenska på den site:n!

  • Medlem
  • 2005-03-17 11:44
Ursprungligen av tvamvarg:

Skall forumet vara inriktat på CRM-plattformar för PC, eller vad menar du? Där har jag inget bra svar.

Tekniska frågor/problem för PC-plattformen, där tycker jag man har god användning av http://forums.techguy.org/ samt framför allt expertsexchange.com (har inte testat att själv ställa frågor där men har ofta hittat svar på problem som jag haft).

Nej, siten behöver inte vara inriktad på CRM, däremot tror jag att om CRM är en sak som disskuteras på siten så säger det en del om seriositeten och att det förmodligen inte är så mycket överklockning där. Detta sagt utan kritik till Sweclockers som för övrigt är en utmärkt site.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 21:31
Ursprungligen av Björnström:

Vad kul att ni gillar 99mac!

Jag har många gånger saknat ett bra PC-forum när man haft problem som verkligen inte gått att lösa på egen hand men jag orkar inte ens gå in på Sweclockers eftersom deras inriktning är åt "fel håll".

Hur skulle man starta ett PC-forum utan att få en massa kidz som snackar piratkopiering, överklockning och spel då? Ska vi helt enkelt starta ett PC-forum inuti 99mac som handlar om "så här använder du din Mac i en PC-Värld" och sedan ser vi hur det utvecklar sig?

Låter som en utmärkt idé. Om det inte funkar på ett bra sätt är det ju bara att lägga ned...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 21:40

Sådana här diskussioner brukar jag länka till < http://www.99peze.se/ >

1
Bevaka tråden