Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knarrande lock på PowerBook 12'

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 10:05

Hej,

Min Powerbook 12" köptes in ny i mitten av augusti, och fungerar finfint. De senaste veckorna eller kanske månaderna, har inte riktig koll på tiden, har locket/skärmen varit trögt och knarrat när man justerar vinkeln. Särskilt om man bara gör en mindre justering. Om man öppnar datorn från stängd till uppfälld med normal kraft/hastighet i rörelsen är det inga problem.

Har någon varit med om någon liknande erfarenhet? Jag vill helst inte vara ifrån min kära dator, men om det behövs inser jag att jag måste skicka tillbaka den till inWarehouse för kontroll.

Att tillägga i sammanhanget är att det inte är några synliga fel på den, passformen är perfekt, inget glapp eller så. Skärmkvaliten är oförändrad likaså.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 10:17

Låter ju som en vanlig dörr när gångjärnen är osmorda.
Samma lösning så när som på att man smörjet inte gångjärn på en iBook med olja...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 10:21
Ursprungligen av Pär:

Låter ju som en vanlig dörr när gångjärnen är osmorda.
Samma lösning så när som på att man smörjet inte gångjärn på en iBook med olja...

Ungefär så har jag väl resonerat när jag reflekterat över mitt knarrande lock.

Vad gör man? Kontaktar inWarehouse och är utan sin kära Kraftbok ett par dagar antar jag, även om det bär mig emot. Hoppades att det fanns nån självklar enkel lösning på problemet som inte inbegrep separationsångest.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 10:28

Finns säkert någon käck spray på närmsta bensinstation (siliconespray för dörrlister ex.v.).
Spraya lite på ett papper och dutta precis i skarven...

Det är väl DIY-lösningen för dom med separationsångest...
(eller som inte vill göra servicetekniker "trötta" ).

Min 1½ år gl 12" PB beter sig på exakt samma vis - och jag som trodde jag var ensam om det problemet

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 11:27
Ursprungligen av Danska Danny:

Min 1½ år gl 12" PB beter sig på exakt samma vis - och jag som trodde jag var ensam om det problemet

Kollade upp på Apples egna diskussionsforum, och fann att fler har samma problem. Gå in under kategorin Powerbook 12" på Apple - Discussions och sök på "stiff lid". Fanns lite tips på vad man kan göra. Någon tipsade även om en sån här grej. Macoteket är återförsäljare åt Radtech, ska kolla om de har den, eller kan ta in. Postar info här när jag kollat!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-12-01 11:15

Min PB 12" kan uppvisa samma problem då och då, kanske inte i samma grad som för dig dock. Mig stör det inte alls, tycker det känns stabilt att locket sitter robust förankrat i datorn.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 11:28
Ursprungligen av akesson:

Min PB 12" kan uppvisa samma problem då och då, kanske inte i samma grad som för dig dock. Mig stör det inte alls, tycker det känns stabilt att locket sitter robust förankrat i datorn.

Jo, visst känns det stabilt. Men när det knakar som värst blir jag lätt lite skraj, så går det att få bort vore jag glad.

Men... sån är min också. Vad är problemet? (alltså - jag tror inte att den ska vara ljudlös)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 11:48
Ursprungligen av sjovall:

Men... sån är min också. Vad är problemet? (alltså - jag tror inte att den ska vara ljudlös)

Min fru har en Powerbook som hon köpte förra hösten. Den låter inte, och det tycker jag är betydligt behagligare. Mitt knarrande känns mer fel än hennes ljudlöshet. Mindre Mac-igt, om jag säger så.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-01 14:30

Jag mailade Johan på Macoteket (johan AT macoteket PUNKT se), och de kan ta in RadTech-smörj-kittet för 195:- + moms, men då får man säga till, så tar de hem för din skull (ingen lagervara m a o).
Jag tyckte det var lite mkt, så jag chansade och beställde direkt från RadTech (snorlåg dollar ju). $21.80 ~ 147 SEK, frakt inkluderat, enligt Kalkylatorns valutaomvandlare ;).
Även om tullen skulle få tag i paketet tror jag det blir billigare än hos Macoteket.
Jag ska testa grejerna och berättar för er om det funkar när jag får dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 14:51

Jag har en PB 15" med samma problem. Uppstod efter cirka 9 mån användning.

Kollade med återförsälljaren och tydligen är det hyfsat vanligt, ska lämna in min på service innan garantin går ut.

Har även problem med styrplattan, den ligger inte till ordentligt i nedre högra hörnet

17" köpt i början av Juli - samma problem. Stör inte mig så mycket, det är väl en "feature"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 01:03

Samma här. Oljudet uppstår rätt sällan och det bästa botemedlet är att greppa i båda hörnen av skärmen när man ändrar vinkeln.

Häll olja i den. Nån droppe bara. Det har jag gjort med många av mina grejer. Behövs.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 16:38

knak i locket

Har samma problem, köpte min powerbook 12" i sep förra året och nu sedan ett par veckor tillbaka har locket börjat knaka. Inte hela världen, men känns lite olustigt varje gång man justerar skärmens vinkel. Läste att flera andra haft samma problem, är det alltså något slags smörjmedel som gäller, garantin täcker inte detta, nån som vet?

Senast redigerat 2005-03-15 16:48
  • Medlem
  • 2005-03-15 17:21

Har samma problem på min PowerBook 15". Problemet uppstod efter ca 7-8 månader. Måste fixa det innan garantin går ut.
skamuel, berätta gärna om du har fixat problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 17:55

Köpte min 12" PowerBook i september 2004. Har exakt samma problem, knakar extrem mycket när man ändrar lite och sakta. Drar man snabbt låter det inget. Ser fram emot att höra om dina erfarenheter med det där smörjkitet.

Tjing, min gamla gamla laptop (en Armada 7400) hade också ett oskönt knarr, jag tog puttelite olivolja på en tändsticka och petade in. Wholla så var det borta

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Tjing, min gamla gamla laptop (en Armada 7400) hade också ett oskönt knarr, jag tog puttelite olivolja på en tändsticka och petade in. Wholla så var det borta

Bah, du kunde åtminstone tagit något icke-vegetabiliskt som inte ruttnar eller luktar. Typ symaskinsolja.

Ursprungligen av Lundmark:

Bah, du kunde åtminstone tagit något icke-vegetabiliskt som inte ruttnar eller luktar. Typ symaskinsolja.

Det har inte ruttnat alls. Haft det i över ett år och har fungerat perfekt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 18:41

Tips för att slippa problemen är att inte justera skärmen när den väl är uppfälld. Det sliter extra...

Ursprungligen av xerent:

Tips för att slippa problemen är att inte justera skärmen när den väl är uppfälld. Det sliter extra...

Men man måste ju kunna använda sin laptop också :-/ Är den bara lagom smörjd så sliter det ju inget (okej, allt sliter men inte märkbart).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-16 19:33

Well, dags för en liten update då på hur det gick! Jag köpte som sagt smörjkitet från Radtech. Det funkade sådär. Knarrandet försvann inte, det lindrades lite, men det är absolut inte borta. Så jag vet inte, kanske funkar det för vissa knarr, men det bet inget vidare på mitt.
Det går dock lite lättare att öppna och stänga den. Innan behandlingen kändes det ibland som att man inte vågade stänga igen datorn för att locket var så trögt, trodde jag skulle göra sönder något om jag tog i. Nu går det enklare. Så på det viset känns det ändå som att behandlingen funkade någorlunda. Eller kanske det bara är användandet som gjort det enklare...?

Jag ska testa att göra en behandling igen, så får vi se om knarrandet blir något bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 10:10

Gångjärnen på min PowerBook 12" funkade utan problem tills jag fick min skärm utbytt av en annan anledning. Efter det har knarrandet bara blivit värre och värre. Har haft den inlämnad på Lan-Master 3 gånger för detta problem men de har inte kunnit fixa det.

Jag blev hänvisad till Apple men de säger att min dator inte är kvalificerad för utbyte eftersom den ska ha varit inne på 3 stora reparationer av huvudsakliga delar i datorn innan den byts ut, och tydligen räknas inte mina reparationer :-/

Jag frågade hur de hade tänkt att lösa mitt problem och de sa att jag skulle lämna in den på service. *doh!*

Jag tänker inte ge mig. Min förra PowerBook Titanium knäcktes gångjärnet på utan anledning en dag när jag fällde upp skärmen, så nu tänker jag inte ge mig förän alla problem är borta. Får väl lämna in den på InLife nu da och se om de kan fixa det.

Är det nån som vet hur det ligger till med konsumentköplagen när de gäller såna här reparationer?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 18:03

Tro det eller ej, men efter 8 månader, 5 inlämningar på service, klagomål och skäll så är problemet faktiskt väck. De bytte skärmen och gångjärnen, och nu känns gångjärnen bra, precis som de gjorde från början.

Trist bara att det ska krävas så mycket klagomål och bråk för att de ska fixa problemet. Förmodligen är det för att det kostar Apple mycket att byta ut en skärm som funkar bara för att gångjärnen krånglar, så de tycker att användarna får leva med det. Något som jag inte tycker är ok.

Så för er som har liknande problem kan jag säga att det går att lösa problemet, trots att service säger att de gjort allt de "kan".

  • Medlem
  • 2005-08-23 01:06

Kul att det funkade. Jag ska lämna in min PowerBook nästa månad.

1
Bevaka tråden