Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem mellan PC och mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-14 09:59

Den här frågan har ställts här några gånger tidigare, men ingen av de trådarna har lyckats lösa mina problem.
Jag skall alltså för över mina filer från min stationära PC (som sen skall slängas långt bort) till min nya Powerbook (som är här för att stanna).
I de trådar som tagit upp det här problemet innan så har beskriviningen inte skett i forumet utan med hjälp av en steg-för-steg-förklaring på egen upplagd webbsida som nu inte finns kvar.

Jag har ställt in fasta IP-adresser på båda burkarna (192.168.1.1 respektive 1.2).
Jag har kommit så långt att jag lyckats pinga burkarna med varandra. Ändå så får jag inte fram något verken på PCen eller mac:en.. Jag har delat ut mappar som man ska.
Jag går in på mac:en och väljer "gå"-> "anslut till server" -> sen PC:ns IP.. Får "fel -36"
Är det något mer jag skall göra? Har jag missat något?

Vore trevligt att få en steg-för-steg-förklaring som ligger inne i forumet (då kan man gå tillbaks och kolla om man glömt det om 2 år).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 10:04

Har för mig att man måste skriva in smb:// för PC'ns IP.
Finder -> Gå -> Anslut till Server -> smb://*local ip*

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-14 10:17
Ursprungligen av Dahl:

Har för mig att man måste skriva in smb:// för PC'ns IP.
Finder -> Gå -> Anslut till Server -> smb://*local ip*

Har testat det. Ända skillnaden är bara att felmeddelandet kommer upp på en gång. När jag bara skriver IP-nummret så söker den ett tag innan felmeddelandet kommer upp. Det känns mer rätt - att den kämpar lite innan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 10:19
Ursprungligen av Hallon:

Den här frågan har ställts här några gånger tidigare, men ingen av de trådarna har lyckats lösa mina problem.
Jag skall alltså för över mina filer från min stationära PC (som sen skall slängas långt bort) till min nya Powerbook (som är här för att stanna).
I de trådar som tagit upp det här problemet innan så har beskriviningen inte skett i forumet utan med hjälp av en steg-för-steg-förklaring på egen upplagd webbsida som nu inte finns kvar.

Jag har ställt in fasta IP-adresser på båda burkarna (192.168.1.1 respektive 1.2).
Jag har kommit så långt att jag lyckats pinga burkarna med varandra. Ändå så får jag inte fram något verken på PCen eller mac:en.. Jag har delat ut mappar som man ska.
Jag går in på mac:en och väljer "gå"-> "anslut till server" -> sen PC:ns IP.. Får "fel -36"
Är det något mer jag skall göra? Har jag missat något?

Vore trevligt att få en steg-för-steg-förklaring som ligger inne i forumet (då kan man gå tillbaks och kolla om man glömt det om 2 år).

Ok delningen på din PC är inte i skick jag vet inte vad du kör på PC:n så jag kan inte visa dig till rätta den vägen.

Men andra vägen kan jag. Alltså Tag kontakt från PC:n till macen.

För att det skall fungera gör följande. (Jag ger de svenska namnen på ställen innom paretnes ifall jag kommer ihåg vad de heter.)

På Macen.
Gå till System Preferences (System Inställngar)
Välj Sharing (Delning?)
Sätt på Windows Sharing (Windows Delning?)
Stäng System Preferences (System Inställningar)

Gå till PC:n.
Stäng av eventuell Firewall (Brandvägg)
Gå till Explorer (???)
Höger klicka på My Computer (Min datror)
Välj Map Network Drive (???)
Välj lämplig bokstav för Driver (Skiva?)
För folder (mapp?) skriv: \\ipFörMacen\användarNamnPåMacenKortaVarianten\
Tryck på: Connect using a different user name (Anslut med annat användar namn?).
Ange Användar namn och lösen till Macen.
Tryck OK (Ok?)
Tryck Finich (Klart?)

Nu bör du anslutas till hemkatalogen på macen.
Den kommer att synnas i PC:n som en skiva med den bokstav du valde.
Lycka till!

Att kunna ansluta till PC från mac kräver lite mera och jag kan inte skriva faringsättet ur huvudet den vägen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-14 10:25
Ursprungligen av juanito:

Ok delningen på din PC är inte i skick jag vet inte vad du kör på PC:n så jag kan inte visa dig till rätta den vägen.

Tack!
Jag kör Win 2k
Jag ska testa att göra exakt efter din beskrivning (Har den inte med mig till jobbet idag så jag kan inte testa nu).
Jag har lagt till lite olika protokoll i PC:n.. Kan det hindra om jag har lagt dit någon som inte skall vara där? Har TCP/IP, IPX, NetBEUI, Appletalk å nån till.. kommer inte ihåg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 16:15
Ursprungligen av Hallon:

Den här frågan har ställts här några gånger tidigare, men ingen av de trådarna har lyckats lösa mina problem.
Jag skall alltså för över mina filer från min stationära PC (som sen skall slängas långt bort) till min nya Powerbook (som är här för att stanna).
I de trådar som tagit upp det här problemet innan så har beskriviningen inte skett i forumet utan med hjälp av en steg-för-steg-förklaring på egen upplagd webbsida som nu inte finns kvar.

Jag har ställt in fasta IP-adresser på båda burkarna (192.168.1.1 respektive 1.2).
Jag har kommit så långt att jag lyckats pinga burkarna med varandra. Ändå så får jag inte fram något verken på PCen eller mac:en.. Jag har delat ut mappar som man ska.
Jag går in på mac:en och väljer "gå"-> "anslut till server" -> sen PC:ns IP.. Får "fel -36"
Är det något mer jag skall göra? Har jag missat något?

Vore trevligt att få en steg-för-steg-förklaring som ligger inne i forumet (då kan man gå tillbaks och kolla om man glömt det om 2 år).

Jag har exakt samma problem. Jag kommeråt "drop boxen", men inget annat.

Det där om att högerklicka på "My Computer" gör att man kommer åt macen (inte pcn), som jag tror Hallon var ute efter? Har också testat utan brandvägg coh skrivit in smb... men får -36 meddelandet. Problemet måste vara detta meddelande.

Nån som vet något om detta?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-16 16:36

har liknade strul men bara för att göra det värre sitter min mac på en express oxå..:-/ som i sin tur sitter i rautern med den pc: jag vill ansluta till.. komma åt macen går men få tag i pc:n är omöjligt??

Så här gör jag när det bråkar, brukar alltid fungera! (Win 2000, Win XP).
På Macen: Kolla vad det är för IP, skriv ner på lapp, ex. \\192.168.0.156\användarnamn
På Win2000-burken: Start/Sök/Filer eller Mappar/Datorer (längst ner), skriv in det du noterade på lappen innan, enter, datorn hittas, dubbelklicka på'n, i nästa ruta som dyker upp skriv in Macens användarnamn och lösenord, enter, och du bör vara framme!

Senast redigerat 2005-03-16 18:38
  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 20:05
Ursprungligen av Böckert:

Så här gör jag när det bråkar, brukar alltid fungera! (Win 2000, Win XP).
På Macen: Kolla vad det är för IP, skriv ner på lapp, ex. \\192.168.0.156\användarnamn
På Win2000-burken: Start/Sök/Filer eller Mappar/Datorer (längst ner), skriv in det du noterade på lappen innan, enter, datorn hittas, dubbelklicka på'n, i nästa ruta som dyker upp skriv in Macens användarnamn och lösenord, enter, och du bör vara framme!

Och innan du gjort allt det här aktiverar du såklart windows-fildelningen i din Mac.

Ja, såklart.;)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-16 23:26

å andra vägen..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 21:39
Ursprungligen av clabbe:

å andra vägen..?

Precis. Vad det inte det hela tråden handlade om igentligen? Jag vill väldigt gärna veta hur man kan komma åt filer i pcn från macen??

1
Bevaka tråden