Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att koppla trådlöst nätverk till trådburet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 12:52

1. Om jag kopplar en trådlös router till en port på min gamla trådburna router; får jag då två nätverk med parallella ipserier (19.168.0.100/101/102 osv.) ?
2. Kan jag då komma åt utdelade filer på de trådburna datorerna från en trådlös dator?
3. Förlorar jag hastighet mot internet i de trådlösa datorerna?
4. Finns det andra problem med en sån här lösning som gör att det är bättre att betala mer och få en trådlös router med LAN-portar?

Jag ställde en liknande fråga i höstas men fick då mycket vaga svar. Hoppas på bättre lycka nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 13:04

1, ja du kan få två parallella ip series i dina nätverk om du ställer in det i dina två routers.
2, Vad jag kan se så borde fildelning mellan routers inte vara några problem beror även där på inställningar och ev. brandväggfunktioner i routerlådorna.
3, lite hastighet kan du förlora men kommer inte märkas generellt skulle nog vara om du flyttar flera gigabyte med filer
4, problem och problem, inte alltid smidigt med två lådor som drar ström lite mer jobb med att sätta upp och ställa in nätverket. Men om du bara är ute efter trådlöst nätverk varför inte köpa en enkel trådlös accesspunkt som agerar nod till din router och på så sätt få trådlöst nät utan dubbla ipserier?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 13:40

Vad du bör göra är att stänga av routerfunktionen (stäng av DHCP, NAT etc) på din trådlösa router så den uppför sig som en trådlös accesspunkt. Du ska då inte använda WAN-porten på den trådlösa routern, utan använda en av LAN-portarna när du kopplar den till din vanliga router. Då får du ett enda stort nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 23:28

Trådlös Airport Express plus trådburet?

Har en liknande frågeställning.
Har ett bredbandsmodem/router för trådbunden trafik som jag skulle vilja köra ihop med en Airport express.
På vilket sätt gör jag ihopkoppling för bästa funktion?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 09:40

Lars-Magnus: Du gör nästan precis som jag beskrev ovan, sätt den trådburna routern först och låt den agera DHCP-server & NAT/Firewall. Då Airport Express har en kombinerad WAN/LAN port kopplar du denna till en av LAN-portarna i routern. Därefter ställer du in AE till att agera som en trådlös brygga (dvs ingen DHCP eller NAT). Klart!
Jag kör precis den här konfigurationen själv, så fråga på om något är oklart!

Om man kör precis som Asker beskrev ovan fungerar då skrivarfunktionen och iTunes strömningen i APE? eller måste man köra den som router, basstation för att det ska fungera?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-24 18:22
Ursprungligen av asker:

Lars-Magnus: Du gör nästan precis som jag beskrev ovan, sätt den trådburna routern först och låt den agera DHCP-server & NAT/Firewall. Då Airport Express har en kombinerad WAN/LAN port kopplar du denna till en av LAN-portarna i routern. Därefter ställer du in AE till att agera som en trådlös brygga (dvs ingen DHCP eller NAT). Klart!
Jag kör precis den här konfigurationen själv, så fråga på om något är oklart!

var ställer man in det?
kan man komma åt internet via expressen då med?

1
Bevaka tråden