Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny flerknappsmus från Apple?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 10:23

Saxat från Apple Insider:

"Sources: Apple developing updated AirPorts, two-button mouse

By Katie Marsal
Published: 12:00 PM EST

Apple Computer is said to be readying updates to its AirPort wireless base stations and may soon debut a much demanded two-button mouse.

Advertisement
Updated AirPort Base Stations

According to sources, the company is expected to introduce updates to both its AirPort Extreme and AirPort Express products in the coming months.

While specifics are lacking, sources said the new base stations would sport minor component and software revisions while continuing to support the current AirPort Extreme Card.

One hot, but unconfirmed, rumor is that Apple may be considering the addition of a standard optical audio out port to its AirPort Express product. The current version ships with a 3.5mm mini-Audio jack for analog or optical digital sound, but requires that users purchase a $40 kit to tap the optical interface.

A Two-Button Apple Mouse

In other news, Hell has not frozen over yet, but it very well may.

According to sources who have so far filed accurate reports on Apple's future hardware plans, the company is feverishly working on a two-button wireless optical mouse that it intends to release.

Apple enthusiasts have longed for an Apple-branded two-button mouse for over a decade, but their requests have gone unanswered. So what has changed? According to sources, 'it's the company."

With Apple now profiting from low-priced consumer electronics as it makes a push to reclaim market share from Windows, a two-button mouse is 'almost an essential,' sources said.

It's unclear when the computer maker plans to introduce the mouse. Insiders warned that anticipation may continue to build for months as the company perfects the product.

Apple has just recently reduced the price of its wired mouse to $29 and its wireless optical mouse to $59. The two-button wireless optical mouse would likely debut at the $69 price point once reserved for the company's current wireless mouse.

"Jaws will drop," said one insider."

Håper ryktet stemmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 10:41

Verkligen! "Jaws will drop" låter ju onekligen bra

Stämmer det ska jag korka upp en flaska champagne för att fira att förnuftet vunnit ännu en seger

  • Medlem
  • 2005-03-16 11:28

Så fort den största invändningen mot att byta blev "Apple har bara en musknapp", borde de ha lagt till en musknapp och scroll som tillval... personligen tycker jag inte att det är ett stort problem, men i det här fallet får majoriteten styra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 11:41
Ursprungligen av stfm:

Så fort den största invändningen mot att byta blev "Apple har bara en musknapp", borde de ha lagt till en musknapp och scroll som tillval... personligen tycker jag inte att det är ett stort problem, men i det här fallet får majoriteten styra.

[Spekulation]Har läst någonstans att Äpple har patenterat en mus med optisk scrollknapp[/Spekulation]
Nu var det så länge sedan att jag inte har URLen kvar, men om jag inte missminner mig så borde
patentet ligga hos USPO

Eller så har någon bara drömt...

Ursprungligen av swede:

[Spekulation]Har läst någonstans att Äpple har patenterat en mus med optisk scrollknapp[/Spekulation]
Nu var det så länge sedan att jag inte har URLen kvar, men om jag inte missminner mig så borde
patentet ligga hos USPO

Eller så har någon bara drömt...

Du menar inte den här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 12:26

Hoppas att det kommer två nya tangentbord också: ett vitt som matchar iMac, eMac osv och ett lite elegantare för Power-maskinerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 14:12
Ursprungligen av Mondo:

Hoppas att det kommer två nya tangentbord också: ett vitt som matchar iMac, eMac osv och ett lite elegantare för Power-maskinerna.

Den här funkar väl också?
http://matias.ca/tactilepro/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 14:14
Ursprungligen av petsematary:

Den här funkar väl också?
http://matias.ca/tactilepro/

Jag har testat det där i verkligheten. Riktigt dåligt - och fult!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 14:19

Jaså...dårå?
SER ju bra ut i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 14:25
Ursprungligen av petsematary:

Jaså...dårå?
SER ju bra ut i alla fall.

Det är många produkter som ser bra ut utan att vara det. Man måste alltid testa i praktiken.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 14:37

Jo, det köper jag men du sa att det var fult - det kan ju ändå ses på bild. Synd om det sög - hade funderat på att köpa ett. Jag vill ha ett keyboard som känns och framförallt låter rätt. Det ska vara det där retro "klicket"...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-16 15:39
Ursprungligen av Mondo:

Jag har testat det där i verkligheten. Riktigt dåligt - och fult!

Om de är likt det tanget bord som det påstår sig vara så är det ett bra tangent bord, saknar den gammla extended varianten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 12:30

Jaa, de nya tangentborden är inte bra. Och... powerknapp på tangentbordet tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 12:34

USB 2.0 i tangentbordet är väl en självklarhet?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:52
Ursprungligen av Mondo:

USB 2.0 i tangentbordet är väl en självklarhet?

Jag har ofta problem att docka USB-minnen lika med eller större än 128Mb i tangentbordets lediga slot. Står nåt om att strömmen inte räcker och man måste stoppa det i burken istället. Har aldrig funkat för mig att docka i bordet, inte heller i skärmen på de stora studioskärmarna. Där kommer minnet upp på desktop men överföringar hänger sig ofelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 11:47
Ursprungligen av petsematary:

Jag har ofta problem att docka USB-minnen lika med eller större än 128Mb i tangentbordets lediga slot. Står nåt om att strömmen inte räcker och man måste stoppa det i burken istället. Har aldrig funkat för mig att docka i bordet, inte heller i skärmen på de stora studioskärmarna. Där kommer minnet upp på desktop men överföringar hänger sig ofelbart.

Dessutom går det för långsamt med USB 1. Tipset är förstås att använda en förlängningskabel ner till datorns USB 2-portar. Jag har tre förlängningar liggande bakom skärmen: en USB 2, en Firewire 400 och en Firewire 800.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 11:50

Jo, jag har en hub.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 13:36

Tänk er en mus med ett iPod-liknande runt scrollhjul.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-16 13:38
Ursprungligen av xerent:

Tänk er en mus med ett iPod-liknande runt scrollhjul.

Då blir vi tvungna att byta lederna i våra pekfinger.

Ursprungligen av xerent:

Tänk er en mus med ett iPod-liknande runt scrollhjul.

Du har inte sett den här förut?

http://www.macobserver.com/columns/devilsadvocate/2003/20030425.shtml

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 18:57

Ett ipodhjul på en mus borde vara byggd för tummen.

Personligen tycker jag det är synd de släpper sin gamla princip om enknappsmus. Det kräver mer av UI-designers.

/Y

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-16 13:40

Jag tycker att Apple bör lägga till knappar på tangentbordet som styr iTunes.
Både Microsoft och Logitech har det redan på sina.

Eller så placerar man dem på en Bluetooth-mus, och då har vi helt plötsligt en mus som fungerar som en fjärrkontroll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 14:05
Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att Apple bör lägga till knappar på tangentbordet som styr iTunes.
Både Microsoft och Logitech har det redan på sina.

Eller så placerar man dem på en Bluetooth-mus, och då har vi helt plötsligt en mus som fungerar som en fjärrkontroll.

Kanske. Eller åtminstone ta bort skiftlåstangenterna och lägga till en ny klicktangent på vänster sida. Det vore ergonomiskt riktigt om man kunde klicka med en tangent också.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 22:48

musfjärr

Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att Apple bör lägga till knappar på tangentbordet som styr iTunes.
Både Microsoft och Logitech har det redan på sina.

Eller så placerar man dem på en Bluetooth-mus, och då har vi helt plötsligt en mus som fungerar som en fjärrkontroll.

Det finns ett plugin som gör din mus till fjärrkontroll, iTunesMouseRemote - 0.1 , ett äppleskript som man kan aktivera från Itunes och som gör att du kan byta låt med musknapparna och höja och sänka volymen med scrollhjulet. Jag använder det med min trådlösa Logitechmus, funkar mycket bra.

Finns på >> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25961

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:28
Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att Apple bör lägga till knappar på tangentbordet som styr iTunes.
Både Microsoft och Logitech har det redan på sina.

Eller så placerar man dem på en Bluetooth-mus, och då har vi helt plötsligt en mus som fungerar som en fjärrkontroll.

Lite sen kommentar kanske:

Vill man verkligen ha så många fula knappar framför sig och så gigantiska tangetbord som både microsoft och logitech har? De påstår att de har så många knappar på alla USB-tangentbord för att de borde fylla ut bandbredden på USB-"linan". Apple gjorde ju det snygga steget, dvs inget steg alls, och behöll ett stilrent intryck. Jovisst vore det nice med iTunesknappar, men var ska de sitta för att behålla stilen? Iofs, de och powerknappen som "touch"knappar på någon sida av tangentbordet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-17 08:42
Ursprungligen av attila:

Lite sen kommentar kanske:

Vill man verkligen ha så många fula knappar framför sig och så gigantiska tangetbord som både microsoft och logitech har? De påstår att de har så många knappar på alla USB-tangentbord för att de borde fylla ut bandbredden på USB-"linan". Apple gjorde ju det snygga steget, dvs inget steg alls, och behöll ett stilrent intryck. Jovisst vore det nice med iTunesknappar, men var ska de sitta för att behålla stilen? Iofs, de och powerknappen som "touch"knappar på någon sida av tangentbordet...

Det är trots allt funktionen som är det viktiga. Jag kan inte tänka mig att använda en enknappsmus när jag jobbar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-19 01:43
Ursprungligen av Macus:

Jag tycker att Apple bör lägga till knappar på tangentbordet som styr iTunes.

Det har jag redan på min iBook, tack vare SizzlingKeys4iTunes. Dock har jag bara två:

F8 = Play/Pause
F9 = Nästa låt.

Övriga kommandon ligger via "krångligare" snabbkommandon (de som är standard). De ovan hade jag egentligen velat ha som F7 och F8 (F9 används ju till Exposé default), tyvärr är F7 bunden till någon funktion med skärmen om jag minns rätt (som bara har betydelse på PowerBook), så antingen måste jag stänga av funktionen att F1-F6 reglerar skärmkontrast, ljud och Num Lock, eller så måste jag trycka Fn+F7, inte kul.

Jag lade en mus med två knappar och scrollhjul åt sidan till förmånen för en Apple mus. Och jag trivs. Men sjävklart ska Apple erbjuda en tvåknappsmus med scrollhjul.

Bevaka tråden