Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut maxfart ur CPUn?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 17:13

Hej,

kan man maxa cpu'n i en Mac mini? Hittar inte inställningen nånstans

Man kanske kan ställ ain processorhastighet: högsta, i så fall under strömsparare, alternativ finns det inte där så går det inte

Tänk dessutom på att välja en bättre titel på din tråd, Maxa CPU är inte så självklart.

Hann före.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-15 19:44

finns inget sånt alt. på mac mini

Däremot kan du såklart överklocka dom med lödningar (min går i 1.5GHz nu)...men det bryter såklart garantin, gjorde på min för att min garanti redan var körd (spillde trocadero på den så att den tvärdog..fick igång den nån dag senare)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-15 20:54
Ursprungligen av bogg:

finns inget sånt alt. på mac mini

Däremot kan du såklart överklocka dom med lödningar (min går i 1.5GHz nu)...men det bryter såklart garantin, gjorde på min för att min garanti redan var körd (spillde trocadero på den så att den tvärdog..fick igång den nån dag senare)

Var det krångligt att överklocka? Och är det någon skillnad?

OT:
Vilket slöseri på Trocka! Och minin, förståss.

Bra att du fick igång den igen. (Påminner om när min son stoppade vår bärbara telefon i toastolen - torkade den isärtagen på element i någon dag, sen redo för mer skitsnack... )

Flaskhalsen i Minin är inte processorn, det är hårddisken. Byt till en snabb hård disk. (Och så klart mycket ram, 1GB).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-15 23:26
Ursprungligen av Micke F:

Var det krångligt att överklocka? Och är det någon skillnad?

OT:
Vilket slöseri på Trocka! Och minin, förståss.

Bra att du fick igång den igen. (Påminner om när min son stoppade vår bärbara telefon i toastolen - torkade den isärtagen på element i någon dag, sen redo för mer skitsnack... )

Krångligt vet jag väl inte, och om det blev nån skillnad, det vet jag inte än faktiskt Har inte använt den för så mycket annat än surfning i den här hastigheten, och där är ju inte skillnaden så stor

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-16 13:59
Ursprungligen av bogg:

finns inget sånt alt. på mac mini

Däremot kan du såklart överklocka dom med lödningar (min går i 1.5GHz nu)...men det bryter såklart garantin, gjorde på min för att min garanti redan var körd (spillde trocadero på den så att den tvärdog..fick igång den nån dag senare)

Hur blir det med värmeutveckling och fläkthastighet när du trimmat den?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-16 18:03
Ursprungligen av Nodde:

Hur blir det med värmeutveckling och fläkthastighet när du trimmat den?

Har inte märkt nå värmeökning alls faktiskt..fläkten går lika lugnt och snällt som alltid

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 20:06
Citat:

finns inget sånt alt. på mac mini

nähä det var ju synd, men tack ändå

att löda i min nya mini vågar jag nog inte mig på ännu... får bli mer minne helt enkelt!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 22:15

Jag har en extern hårddisk (USB 2.0) på 160 gb som dock saknar FireWire kontakter. Kan jag installera om systemet på den menar du? Den är på 7200 RPM tror jag...

Installera om behöver du nog inte - bara installera ett till på den externa.

Annars undrar jag om jag inte hört att man kan låta Mac OS X köra cache-filen på externa hårddisken (genom nåt hack)? Det lär ju också snabba upp systemet en del. Nån som vet? Dt skulle jag nämligen vara intresserad av på min PB.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 22:58

Jag är helt ny på Mac OS X men har skaplig erfarenhet från Linux och Windows. Jag undrar dock hur det går till rent teknsikt att installera Mac OS X på den externa disken? Kanske ännu viktigare; kan jag ta bort det utan att det påverkar mitt system på den interna disken efteråt?

Mvh Olle

Ursprungligen av Olof Olsson:

Jag är helt ny på Mac OS X men har skaplig erfarenhet från Linux och Windows. Jag undrar dock hur det går till rent teknsikt att installera Mac OS X på den externa disken? Kanske ännu viktigare; kan jag ta bort det utan att det påverkar mitt system på den interna disken efteråt?

Mvh Olle

Vid installationen väljer du din externa hårddisk, installationen påverkar inte din interna hårddisk. Var det för enkelt?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-15 23:29

Ladda hem "Carbon copy cloner" så kan du få en exakt kopia av ditt nuvarande system, utan att installera om. Bara clona över systemet till den externa HD:n och välj den som startskiva så lär du få en betydligt rappare dator

http://www.bombich.com/software/ccc.html

Ehhh kan man starta osx från USB enheter killar??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 08:44
Ursprungligen av Kellogs:

Ehhh kan man starta osx från USB enheter killar??

Nä just det... bara firewire diskar går va?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 09:04

Ja det verkar inte bättre, däremot kan man använda sin iPod till att boota ifrån om man nu vill.

Jag hittade dock ett annat program, SuperDuper, som verkar bra till att göra backuper med till ens externa disk; http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 11:20

OT: Synk är min favorit för att göra backup. Arkivfunktionen är perfekt.

1
Bevaka tråden