Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara webradio från SR

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ursäkta en kanske lite dum fråga. Hur gör man om man vill spara ned en radiosändning från webradio? I mitt fall är det en sändning från Sveriges radio som jag skulle vilja kunna spara ned direkt i datorn. Har aldrig gjort det förr och begriper inte hur jag ska bära mig åt.

Med hopp om snabbt svar
Mvh
AndreasN

Ursprungligen av AndreasN:

Hej
Ursäkta en kanske lite dum fråga. Hur gör man om man vill spara ned en radiosändning från webradio? I mitt fall är det en sändning från Sveriges radio som jag skulle vilja kunna spara ned direkt i datorn. Har aldrig gjort det förr och begriper inte hur jag ska bära mig åt.

Med hopp om snabbt svar
Mvh
AndreasN

En del av SRs sändningar finns som nedladdningsbara rm-filer (Real Audio). De kan du ta hem och spela upp i Realaudio. Men de flesta sänds bara live eller som strömmande ljud. Då använder du lämpligen Audio Hijack från Rouge Amoeba. Det programmet spelar in ljudet som strömmas till din dator. Funkar väldigt bra.

Audio Hijack

Ursprungligen av Roland:

En del av SRs sändningar finns som nedladdningsbara rm-filer (Real Audio). De kan du ta hem och spela upp i Realaudio. Men de flesta sänds bara live eller som strömmande ljud. Då använder du lämpligen Audio Hijack från Rouge Amoeba. Det programmet spelar in ljudet som strömmas till din dator. Funkar väldigt bra.

Audio Hijack

Tack!! Tack för ett väldigt snabbt och bra svar.

Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:51
Ursprungligen av petsematary:

Merci. Tack för ännu ett tips. Jag får testa Hijack först.
Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 09:52

CocoaJT är ett litet program för att lyssna på web-radio och -TV i Real/wmp-format. Den har även en inspelningsfunktion och är gratis (donationware).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 11:57
Ursprungligen av pichia:

CocoaJT är ett litet program för att lyssna på web-radio och -TV i Real/wmp-format. Den har även en inspelningsfunktion och är gratis (donationware).

Verkar lovande, jag kan lyssna på fransk radio mm. Men hur hittar jag adressen till de Realaudio-filer som SR sänder? Jag kan lyssna på de stömmande filerna i Realone men var finns adressen som ska skrivas in i CocoaJT? Försökte läsa deras hjälpsida men hittade inget om det och det jag httade vara bara på franska. Hur gör man?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 15:58

Humm. Sitter inte vid macen just nu. Men finns inte nån adressfält i Real Player?
Alternativt brukar man kunna högerklicka på den aktuella länken från SRs sida och där kopiera sökvägen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 12:12
Ursprungligen av pichia:

Humm. Sitter inte vid macen just nu. Men finns inte nån adressfält i Real Player?
Alternativt brukar man kunna högerklicka på den aktuella länken från SRs sida och där kopiera sökvägen

Jag lyckades genom att alternativ-klicka få en adress jag kunde klistra in men lyckades inte spela in i CocoaJT men däremot i Wiretap.

Någon som kan förklara på pedagogiskt sätt vad som händer när jag ser strömmande tv i CocoaJT? Kan dessa tvkanaler ses på något annat sätt med hjälp av något annat program? Förstår inte var adressinformationen finns. Jag har letat på nätet men hittar inte mycket om CocoaJT och det lilla som finns är mest på franska. Det använder Webkit Framework står det men vad är det?

Tacksam för svar eller länkar till förklaringar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-18 16:16

Kanalerna som kan ses genom CocoaJT kan även ses på "vanligt sätt" genom respektive kanals hemsida. Men då inklusivt all lull-lull som brukar finnas på hemsidor. (det är det som är huvudsyftet med programmet: rätt på, utan lull-lull)
Jag antar att programeraren har räknat ut systematiken i hur länkarna till de erbjudna programmerna är uppbyggda och kan därmed hämta strömmarna för vilka dagar som helst, så länge de är tillgängliga.

Återigen sitter jag nu vid en PC och kan inte testa inspelningsfunktionen, men jag skall se om jag hinner det ikväll eller under helgen.

1
Bevaka tråden