Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken säger "plonkrr"?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Införskaffade nyligen en Mini 1.42 GHz som jag satt i 1GB RAM i, och är väldigt nöjd måste jag säga. Dock har hårddisken en konstig sak för sig: då och då säger det "plonk" i den, och datorn fryser till under upp till en sekund. Det händer när som helst, ofta mitt under drift. Tycker det blivit tätare mellan gångerna också..

Funderar på om något hände när jag uppgraderade minnet, men det tror jag inte... jag var så varsam som jag kunde inom ramarna för det rimliga.

Ljudet påminner lite om "parkering" av läsarmen, men jag är inte säker på om det är det som inträffar. Som ytterligare beskrivning av ljudet kan man tänka sig en stel, liten, metallfjäder som man knäpper på... eller som det allra sista ljudet av en kula som studsar på ett marmorgolv. "Plonkrr"!

Är det någon som har samma problem? Jag ska visserligen sätta i en Hitachi 7K6 snart - och problemet borde försvinna, men jag vill gärna ha nytta av den gamla disken. Är den på väg att dö?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-09 23:48
Ursprungligen av CarlÅdahl:

Hej!

Införskaffade nyligen en Mini 1.42 GHz som jag satt i 1GB RAM i, och är väldigt nöjd måste jag säga. Dock har hårddisken en konstig sak för sig: då och då säger det "plonk" i den, och datorn fryser till under upp till en sekund. Det händer när som helst, ofta mitt under drift. Tycker det blivit tätare mellan gångerna också..

Hårddisken har inte gått i vila då?

Nja, det är mitt under körning och kan hända med så kort som t.ex. 10 sekunders mellanrum. Den borde inte gå i viloläge då tycker jag..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 23:56

Kolla i strömspar inställningarna, det är nog hårddiskarna som går ner i vila. Att det händer oftare sen du installerat mer minne är helt naturligt, nu behöver din inte swappa lika ofta.

Emilsson, det har du rätt i.

Dock gör det ingen skillnad, jag stängde av "Put the hard disk(s) to sleep when possible" men ljudet dyker fortfarande upp.

Tror inte den går ner/upp i varv heller, jag kan åtminstone inte höra någon acceleration.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-10 06:38

Enligt en diskussion på www.apple.com (diskussionsgrupperna) så var det tydligen normalt för 2.5"-hårddiskar att låta så i början innan dom blivit "inkörda". Om det stämmer eller ej vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 07:15

Har sett samma sak på flera bärbara datorer. Sannolikt är hårddisken defekt. Men det är ju garanti på grejorna. Ring Apples support på 0771-19 95 19.

Jag har en mini på 1.42 Ghz fast med 256 MB ram minne och jag kan hålla med om att det finns något slags ljud fast inte lika ofta för mig. Dessutom förändrades det lite när jag stängde av funktionen "sätt hårddisken i vila". Väntar dock ett tag, enda anledningen till att jag hör ljudet är att datorn i övrigt är knäpptyst. Jag väntar med spänning på en upplösning istället

Alla verkar höra detta! Jag hör det på min mac mini också, det är nog inget att bry sig om!

Det låter som att du har för mycket ramminne!!! ... för att hårddisken ska behöva vara aktiv hela tiden. Eftersom minin är en supertyst modell misstänker jag att det kan vara så att man inte kan styra över om disken ska sättas i vila eller inte (inte med hjälp av strömsparfunktionen iaf) utan det är nog standard för att hålla tempen/ljudet nere. Vet precis vilket ljud du menar, hör det i huvudet. Det hörs på nästan alla bärbara datorer. Det är alltså ett positivt ljud

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-10 16:55

Jag har haft samma problem. Att det låter ploonkrrrrrrrrr (haha) och hårddisken går ner under nån sekund och sen vaknar igen. 1.25 GHz har jag.

Vilket crap...

Många bra förslag på orsaker, tack för svaren.

Jag har satt i en 7200rpm Travelstar 7k60 istället, och plonket är helt borta. Däremot rasslar den lite mer än vad Seagate Momentusen gjorde, men det spelar inte så stor roll. Hastighetsskillnaden är kännbar i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 23:53

Min har också det där ljudet!
Ljudet är skrämmande likt det jag som hördes i en hårddisk jag hade som totalkrasvhade ... Fast det är bara ett "pl-plonk" jag hör nu och ingenting stannar för det mesta upp när det hörs. Det hörs dock väldigt ofta - ibland med 5-10 sek mellanrum några gånger och sedan en pause på någon minut.

Jag tänker nog ringa Apple snart - annars kraschar garanterat hårddisken direkt efter att garantin har gått ut ...

1,25 GHz, 256 MB, 80 GB.

Ursprungligen av Rajje:

Min har också det där ljudet!
Ljudet är skrämmande likt det jag som hördes i en hårddisk jag hade som totalkrasvhade ... Fast det är bara ett "pl-plonk" jag hör nu och ingenting stannar för det mesta upp när det hörs. Det hörs dock väldigt ofta - ibland med 5-10 sek mellanrum några gånger och sedan en pause på någon minut.

Jag tänker nog ringa Apple snart - annars kraschar garanterat hårddisken direkt efter att garantin har gått ut ...

1,25 GHz, 256 MB, 80 GB.

Är nog inget att uppröras över OSX arbetar mycket mot hårdisken med mer minne i så borde den låta något mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 08:03
Ursprungligen av Errol Garner:

Är nog inget att uppröras över OSX arbetar mycket mot hårdisken med mer minne i så borde den låta något mindre.

Ja, jag vet hur det låter när hårddisken arbetar, men det nämnda ljudet är garanterat något annat. Det låter alltså som om hårddiskhuvudet parkerade sig och "studsade" mot kanten - ungefär samma ljud som när hårddisken går i vila.

Mer minne tänkte jag beställa i morgon - men tänk om Apple isf påstår att hårddiskproblemet är orsakad av mig sedan jag installerade minne? Kanske ska jag vänta med det ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 09:03
Ursprungligen av Rajje:

Ja, jag vet hur det låter när hårddisken arbetar, men det nämnda ljudet är garanterat något annat. Det låter alltså som om hårddiskhuvudet parkerade sig och "studsade" mot kanten - ungefär samma ljud som när hårddisken går i vila.

Hårddisk ska inte låta så där "plonk" och att det händer då och då.
Den är på väg att dö...

Ta backup av viktiga data och lämna in på garantirep fort som möjligt.
Om Apple säger att hårddisk är ok, så säg att du orkar inte med oljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 17:31
Ursprungligen av REP:

Hårddisk ska inte låta så där "plonk" och att det händer då och då.
Den är på väg att dö...

Ta backup av viktiga data och lämna in på garantirep fort som möjligt.
Om Apple säger att hårddisk är ok, så säg att du orkar inte med oljud.

Jobbigt att en helt ny hårddisk i en helt ny dator ska börja dö ...

Ursprungligen av Rajje:

Ja, jag vet hur det låter när hårddisken arbetar, men det nämnda ljudet är garanterat något annat. Det låter alltså som om hårddiskhuvudet parkerade sig och "studsade" mot kanten - ungefär samma ljud som när hårddisken går i vila.

Är du van att lyssna till "bärbara" hårddiskar som sitter i minin? De låter lite annorlunda än stationära och går i vila oftare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 08:26
Ursprungligen av Errol Garner:

Är du van att lyssna till "bärbara" hårddiskar som sitter i minin? De låter lite annorlunda än stationära och går i vila oftare.

Jag tror inte att hårddisken går i vila var tionde sekund - medans den arbetar dessutom.
Men förhoppningsvis är det ändå något normalt ljud som jag hör ...

Min gör också plonkrr-ljudet, men den fryser inte. Skulle tro att det händer ungefär en gång i halvtimmen, och det verkar defintivt inte sammanfalla med eventuellt vilande, då den gör det mitt i arbete ibland.

Vid ett tillfälle, då jag just fört över ~3GB från en extern FireWire-disk, lät den betydligt konstigare, nästan som en disk som håller på att gå sönder. Efter en liten stund blev den dock "normal" igen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-21 13:25
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Precis. Kika där:
http://www.macfixit.com/article.php?story=20050318055329515

om man följer den här diskussionen så verkar det ju inte alls som om det måste vara en indikation på en förestående krasch eller ett direkt fel på hårdvaran.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a7d843/65

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 00:05

Jag hade en Hitachi Deskstar som plonkade så där. Fick den utbytt på garantin. Problemet borta.

Min låter också så. Har haft den en vecka, men det händer inte så ofta som ni andra beskriver, nån gång i timmen bara och jag märker då inte heller att den fryser till.

1.42, 80Gb, 512Mb

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 23:47

Ok, skulle det vara möjligt att någon spelar in det ljudet som tex mp3...
Skulle vara trevligt att kunna höra detta ljud samt se om alla pratar om samma "plooonk"...

MVH

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 00:40

min hd har låtit plonnnkrrr ett par ggr månadarna igenom men jag har allt viktigt på skivår så jag tänkte se hu länge hd:n håller tills den dör... nu har det gått ca. 3 månader och plonnnkrrr har bara infunnit sig vid högre temperaturer... ingenting jag kan bevisa men hd:arna håller otroligt mycket längre än vad jag först trodde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 01:23

Men ödlsa inte mer energi på den där hårddisken nu. Byt hårddisk bara. Det går på garantin.

schlot-t-t-t... schlot-t-t-t...

Jag har också "ljudet" i min 1,42. vad har ni med samma ljud för diskar i era? jag har en

TOSHIBA MK8025GAS.

Bevaka tråden