Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa min sajt i Safari... please...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! Håller på och gör en sajt för en fotograf: http://www.karimfoto.com. Har märkt att fotosidorna krashar i min Safari (1.2.4 (v125.12) på OS X 10.3.8), det blir grafikbuggar och sen hänger sig fönstret. Har fått det felet på en del andra webbplatser med konstiga CSS-lösningar.

Skulle någon vänlig själ som också kör Safari (gärna i Panther) vilja gå in på fotosidorna och se om det börjar bli buggar, eller om det bara är min webbläsare som är knas?

Är det nån mer som haft liknande problem med Safari?

Ursprungligen av Johan S:

Den bug jag kan se är att sidan verkar rendras för långt till höger, så även fast ja har plats för hela sidan så flyttas den lite utanför till höger och de blir en horisontell rullist.

OK, det är nog en grej som jag inte utvecklat färdigt (just nu är länkarna lite kef också) Din skärm kör med 1024xnånting gissar jag?

Jag var lite otydlig: Buggen består i att bilderna "klipps" och olika delar dras ut konstigt. Alltså ingen CSS/HTML-bugg, utan en klar grafikbugg i browsern.

Ursprungligen av s4ndp4pper:

OK, det är nog en grej som jag inte utvecklat färdigt (just nu är länkarna lite kef också) Din skärm kör med 1024xnånting gissar jag?

Jag var lite otydlig: Buggen består i att bilderna "klipps" och olika delar dras ut konstigt. Alltså ingen CSS/HTML-bugg, utan en klar grafikbugg i browsern.

Nejdå.. ja kör dubbla 19" med 1280x1024, men ja aldrig webläsaren i fullskärm, o ja tror det är fler än mig som gör så... Sen är väl 1024x768 ändå den mest använda upplösningen fortfarande?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-15 15:24
Ursprungligen av Johan S:

Nejdå.. ja kör dubbla 19" med 1280x1024, men ja aldrig webläsaren i fullskärm, o ja tror det är fler än mig som gör så... Sen är väl 1024x768 ändå den mest använda upplösningen fortfarande?

Jo, globalt är det det: http://www.thecounter.com/stats/2005/January/res.php

Men:

1) Global statistik kanske inte passar sajten ifråga. Om den funnits tidigare, så kolla statistiken för just den.

2) Bildskärmens upplösning har ingen - eller i vart fall mycket liten - betydelse för öppningen i webbläsarfönstret. Jag har 1280px bredd, men nästan aldrig webbläsarens fönster bredare än 800px. Och jag är på inget sätt unik. Inte har du väl själv dina webbläsarfönster på full skärmbredd?

Räknar du dessutom bort bredden på scrollister och fönsterram, så kommer du ner till ungefär 760-780px. Ska du vara på den säkra sidan, så bör du ner till 750-760px bredd.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-15 13:58

Funkar fint för mig i Safari. Har 10.3.7.
/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 13:59

1.2.4 (v125.12) Safari
Mac OSX 10.3.8

Lite knas på sidan bara kolla bilden, sitter idag på min iBook, så vet inte hur det ser ut med "bred" skärm

Annars verkar det inte vara några andra problem - laddar snabbt ser bra ut etc.

/Tangen

Sitter också med 1024x768 och måste scrolla 50-60 pixlar i sidled för att se bilderna.
stilleben och reportage ligger på samma rad, det kanske dom ska, men det gör dom inte för förstasidan.

Annars ser det bara bra ut. Riktigt snygga bilder!

Tack ska ni ha! Håller med om att sajten ser könstig ut i mindre än 1280x1024... ska göra en överkik på det också.

  • Medlem
  • 2005-03-15 14:15

Funkar fint här. Ser inga av ovan nämnda buggar (de kanske är fixade?).

Däremot blinkar en mörkare bakgrund förbi när man klickar på en tumnagel för att få upp en bild... Vet inte om det är specifikt för Safari, men det ser kanske lite trist ut.

EDIT:
För att få en mer enhetlig form, hade jag valt att inte frångå utseendet på första sidan. Dvs strunta i "metallbakgrunden" och behålla samma menyutseende. Prickarna på första sidan, som avdelar mellan meny och bild är lite ojämna, och borde kanske gå hela vägen utan avbrott. "Info" ligger lite långt ifrån de övriga också. En smaksak, men så tycker jag iaf.

Funkar fint här i 10.3.6.

Inga av de ovanämda problemen - men har större upplösning (1600x1200).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-15 14:53

#pixpad flyter ut utanför #pix
Kan du inte göra pixpad absolut?

Ursprungligen av Danne V:

#pixpad flyter ut utanför #pix
Kan du inte göra pixpad absolut?

shit, det där är gammalt... jag har bytt layout för mycket... Tack för att du såg det, ska rensa det där...

"Blinket" som blir när man klickar på en bild beror på att en iframe (svordom) laddas om och bakgrunden syns igenom. Fult, i know. Ska bort har jag tänkt.

Det är en poäng i att köra med samma formspråk som den första sidan. Ska definitivt tänka över det. Har hunnit tröttna på "plåten".

Tack för synpunkterna!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-15 16:50

Har som sagt inga av ovanstående problem, har 1152 pixlars bredd på min skärm, men kör inte browsern i fullskärm, men jag håller med om att metallbakgrunden borde tas bort, det blir mycket snyggare om du kör på som det ser ut på "sidan 2".
/M

1
Bevaka tråden