Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microdatorn testar Mac mini

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Testet finns här.

Ett balanserat test som tar Mac på allvar, annat är det med vissa av kommentarerna... :eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 22:16

Sjukt bra test ju. Tog väl upp allt känns det som. Både för- och nackdelar... Inga fördomar som genomsyrade artikeln. Bra!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-14 22:44

Verkar som om Mikrodatorn tagit till sig av den svidande kritik de fått för sina Mac-tester hittills. Objektiv och bra artikel (förutom gigabit- och PS/2-kommentarerna då). Bra jobbat!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 00:34
Ursprungligen av akesson:

Verkar som om Mikrodatorn tagit till sig av den svidande kritik de fått för sina Mac-tester hittills. Objektiv och bra artikel (förutom gigabit- och PS/2-kommentarerna då). Bra jobbat!

Ja, PS/2 känns väl inte så aktuellt. De flesta möss skeppas väl numera med USB och en adapter för de stackars satar, som inte har USB-kontakter över. Men gigabit - det var väl inget direkt fel även om det kanske inte var allvarligt nog för att bli ett minus för datorn i stort?

EDIT: Och vem vill förresten köra med ett gammalt, gulnat PS/2-bord till en ny, fin mac? Jag skulle då aldrig koppla ihop den med gamla kringgrejor om det var min, men det är ju bara jag. Skulle kännas surt att inte få nydatorkänsla helt igenom (vilket jävla ord! ).

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-15 00:56
Ursprungligen av petsematary:

Ja, PS/2 känns väl inte så aktuellt. De flesta möss skeppas väl numera med USB och en adapter för de stackars satar, som inte har USB-kontakter över. Men gigabit - det var väl inget direkt fel även om det kanske inte var allvarligt nog för att bli ett minus för datorn i stort?

Nej, det var inte hela världen med, vekligen inte. Men allvarligt talat, hur många procent av målgruppen för Mac mini skulle någonsin ha nytta av gigabit ethernet? 1 promille? Hur många PC:s från stora tillverkare i prisklassen runt 5000 kr har gigbit ethernet? Knappast några skulle jag tippa på. Fattar inte riktigt vad han fått det där med gigabit ethernet från egentligen, känns som något han lade dit i brist på något annat att klaga på nästan.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 01:09
Ursprungligen av akesson:

Nej, det var inte hela världen med, vekligen inte. Men allvarligt talat, hur många procent av målgruppen för Mac mini skulle någonsin ha nytta av gigabit ethernet? 1 promille? Hur många PC:s från stora tillverkare i prisklassen runt 5000 kr har gigbit ethernet? Knappast några skulle jag tippa på. Fattar inte riktigt vad han fått det där med gigabit ethernet från egentligen, känns som något han lade dit i brist på något annat att klaga på nästan.

Nej, där har du ju iofs en poäng. Lite som att klaga på att det inte medföljer Pantone färgstyrning och en färglaser med datorn.... inte riktigt inom målgruppens ramar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 23:06

MD verkar till och med ha kopplat att 167MHz buss kräver 333 DDR2
Det tar sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 23:47

Som sagt, det tar sig! PS/2-tramset börjar nästan kännas som ett internt redaktionsskämt vid det här laget - inte bara hos MD, för den delen...

Fast, som med allt annat hos IDG ligger den stora läsupplevelsen i artikelkommentarerna;

Citat:

Kan bara hålla med dig,, hur fan kan man köpa en MAC?
För 4000:- kan jag bygga en bra mycket mindre och snyggare PC, och programen plockar man endå från DC så det ska man väl inte räkna in i priset.. Jag hörde av en kille i plugget att var tredje virus för windows är gjort av Appel,, och han brukar ha koll, men stämmer det? ..

Citat:

Jag skulle aldrig köpa en mac, jag tycker inte att man kan göra så mycket på en sån, de flesta program mm, som jag använder finns inte till mac.
Jag sitter dessutom på en bärbar G3:a, och den kan man inte säga har varit så övertygande de 3 åren jag har haft den (lånat från skolan). Mac OS X är helt segt, man kan inte göra något förräns den hänger sig, den går inte rent i operativsystemet ens, och det är när man inte har några program igång, programmen man kör hänger sig väldigt ofta. Kanske ni macögare känner igen detta "programmet har öväntat avslutats", det händer minst 5 ggr om dagen med olika program.

Den macen jag sitter på har dock bara 256 MB i ram men det var ju normalt för tre år sedan.

Obetalbart.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 01:30
Ursprungligen av zache:

Jag hörde av en kille i plugget att var tredje virus för windows är gjort av Appel,, och han brukar ha koll, men stämmer det? ..

LOL! Obetalbart. Den bästa kommentaren jag läst på år och dar.

Kan inte fatta denna hype att räkna hur mycket det kostar, har sett det på Amerikanska siter också, $50 billigare med en dell etc. men man köper väl för höge farao inte en dator för att spara pengar, ok. man vill väl inte slösa men dessa räkneövningar är bara löjliga, verkar bara vara med datarelaterade prylar man håller på och räknar så här fö.

Ursprungligen av zache:

Som sagt, det tar sig! PS/2-tramset börjar nästan kännas som ett internt redaktionsskämt vid det här laget - inte bara hos MD, för den delen...

Ja, märkligt att man verkar ha fixerat sig så vid det här med PS/2, faktum är att när jag har kört PC har jag behövt använda USB>PS2-adapter för att kunna använda åtminstone musarna, och det var ju flera år sen, så man kan inte fatta att man fortfarande tycks helt fixerad vid PS/2-standarden??? Fö. kan man ju fundera på vad man i hela fridens namn ska med ett Gigabit-kort till i en hemdator, särskilt en sån här dator som ju inte vänder sig till prestanda-fantasterna?! Iofs. har min G5:a det men det är ju inget man har nån direkt nytta av till vardags.

Senast redigerat 2005-03-15 11:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 11:46
Ursprungligen av bruksarn:

Ja, märkligt att man verkar ha fixerat sig så vid det här med PS/2, faktum är att när jag har kört PC har jag behövt använda USB>PS2-adapter för att kunna använda åtminstone musarna, och det var ju flera år sen, så man kan inte fatta att man fortfarande tycks helt fixerad vid PS/2-standarden???

Jag är ju ingen PS/2 fantast, men tanken med den strippade Mac Minin är ju att du inte behöver betala för saker du redan har. Om du har en gammal PC är det ju intressant att veta att du måste lägga på kostnaden för tangentbord och mus, det är ju högeligen relevant information.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Jag är ju ingen PS/2 fantast, men tanken med den strippade Mac Minin är ju att du inte behöver betala för saker du redan har. Om du har en gammal PC är det ju intressant att veta att du måste lägga på kostnaden för tangentbord och mus, det är ju högeligen relevant information.

Vänligen, Ylan

Det ligger något i det du säger. En medföljande adapter hade nog varit bäst. Om man då inte har några PS/2-tillbehör slipper man portarna.

Grattis till 1000 inlägg Ylan

USB>PS/2 adaptrar brukar väl följa med till möss och tangentbord? Har i alla fall fått med det när jag har köpt möss.

Apropå "PS/2-tramset": Väldigt många PC-tangentbord som säljs eller levereras med tex DELL idag har PS/2-anslutning (och BARA det), därför är det faktiskt en viktig fråga. Speciellt för de som funderar på att switcha. Jag, tex... Okej att jag kan köpa en adapter för inte så mycket pengar, men det krävs ändå en adapter... Och när Apple skickar med en DVI-DSUB-adapter kan man väl också skicka med en PS/2-USB-grunka? (eller åtminstone erbjuda en sådan som tillval när man beställer sin mini)
/Johannes

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:10
Ursprungligen av Yohannes:

Apropå "PS/2-tramset": Väldigt många PC-tangentbord som säljs eller levereras med tex DELL idag har PS/2-anslutning (och BARA det), därför är det faktiskt en viktig fråga. Speciellt för de som funderar på att switcha. Jag, tex... Okej att jag kan köpa en adapter för inte så mycket pengar, men det krävs ändå en adapter... Och när Apple skickar med en DVI-DSUB-adapter kan man väl också skicka med en PS/2-USB-grunka? (eller åtminstone erbjuda en sådan som tillval när man beställer sin mini)
/Johannes

Förvisso. Ett nytt tangentbord kostar 200:-. En adapter kostar än mindre. Om den kostnaden är en hinder för att switcha var man nog inte särskilt sugen från början

Vad det gäller testet var det i mångt och mycket bra, däremot förstår jag faktiskt inte talet om att processorn skulle vara för klen - det är i mångt och mycket en prestandahysteri som pågår just nu. Var sak på sin plats är min filosofi. Jag switchade nyligen och sitter numera på en Mac Mini 1,42:a med 1 gig minne - detta gör att jag kan arbeta med massor av applikationer samtidigt (i en annan tråd beskrev jag att jag under gårdagen arbetade med safari+firefox+mail+ichat+messenger+eclipse+pages+keynote+word+excel+ical samtidigt, och allt flyter som smör). Faktum är att minnesmängden gjorde att min vän muttrade lite om att han måste skaffa mer minne till sin Imac G5 (med 512)

Jag pysslar med vanliga sysslor samt lite webutveckling - minin räcker till alldeles utmärkt. Vill man spela tunga spel eller pyssla med HD-redigering av video är såklart mac minin inte ett alternativ - men det är inget som burken kan lastas för heller. En 5000kr PC från DELL är heller inget alternativ om jag vill pyssla med sådana tunga uppgifter.

Att klaga på att processorkraften är som att gnälla över att man inte kan ligga i 310 km/h med sin Vovlo när polarens Ferrari gör den hastigheten. Hur svårt ska det vara att göra en behovsanalys av sitt inköp egentligen

mvh
FrrH

Ursprungligen av FrrH:

Förvisso. Ett nytt tangentbord kostar 200:-. En adapter kostar än mindre. Om den kostnaden är en hinder för att switcha var man nog inte särskilt sugen från början

Om du bara visste hur sugen jag är... Dessutom har jag ett tangentbord jag för allt i världen inte vill byta bort (nytt och fint och fantastiskt, men med PS/2...)
Du har för övrigt helt rätt, men det är en liten onödig irritationsfaktor som kanske får den tveksamme att backa från ett köp.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:36

Alltså visst kanske det kan vara lite småirriterande men den som låter bli att köpa för att en adapter inte följer med....nej men seriöst? Fast visst, en liten plastplugg kunde som sagt hängt med. Jag visste inte att så många produkter levereras med endast PS/2. När jag köpte en mus sist hade den USB och en plugg för att konvertera till PS/2 om man ville det istället. Trodde de flesta produkter av idag var konstruerade så. Men det är kanske annat med OEM-grejer.

På mus-sidan är prylar som har både USB och PS/2 vanliga. På tangentbordssidan har däremot PS/2 ett förkrossande stort övertag. Tyvärr, får man kanske säga...
Jag försöker bara förklara hur många PC-nissar tänker, "ha, man kan ju inte ens koppla in ett vanligt tangentbord. Typiskt mac, allt är skit ;)"
Det här är ingen stor fråga, egentligen. Adaptrar finns och är inte så dyra. Det handlar bara om att en väldigt stor andel av potentiella switchare sitter med gamla pc-tangentbord med PS/2. Och i det ljuset kan man tycka det är konstigt att apple inte erbjuder möjlighet att direkt koppla in sådana.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:53

Återigen en grej som visar på att man försöker sälja en grej till PC-folk utan att först ha fattat vilka de är och hur man når dem. Tänker på den här diskussionen t.ex.

EDIT: Är det bara jag som tycker att det är lite lustigt/konstigt att svenskar är så otroligt fixerade vid tester och konsumentupplysning? Det gäller allt - från mixerstavar till Volvobilar. Folk verkar inte benägna att köpa en grej mer på känsla och för att den känns rätt. Nej, det ska kollas siffror, jämföras och studeras. Inte kännas och testas IRL, det är alltid ett jämförande på avstånd, på papper. Kanske bara är jag som reagerat på detta, jag vet inte?

Jag undrar hur Pc-folket mår igentligen? Dom blir ju så frustrerade när det lanseras en ny Mac. Men fantasien är det inget fel på när man kritiserar. Vad är dom rädda för? Att upptäcka att dom valt fel plattform? Att Pc-världen skall tappa marknadsandelar till lilla Mac-världen?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:33
Ursprungligen av Yohannes:

Apropå "PS/2-tramset": Väldigt många PC-tangentbord som säljs eller levereras med tex DELL idag har PS/2-anslutning (och BARA det), därför är det faktiskt en viktig fråga. Speciellt för de som funderar på att switcha. Jag, tex... Okej att jag kan köpa en adapter för inte så mycket pengar, men det krävs ändå en adapter... Och när Apple skickar med en DVI-DSUB-adapter kan man väl också skicka med en PS/2-USB-grunka? (eller åtminstone erbjuda en sådan som tillval när man beställer sin mini)
/Johannes

Plockade upp en ny DELL idag på jobbet. Datorn saknade PS/2-kontakt, så att DELL bara har PS/2 tangentbord stämmer inte längre. Det som förundrade mig på den burken var COM-porten (egentligen även en gamla breda skrivar-porten) när ska man använda den?

Ursprungligen av bruksarn:

USB>PS/2 adaptrar brukar väl följa med till möss och tangentbord? Har i alla fall fått med det när jag har köpt möss.

Jo men har du en USB-mus med medföljande adapter, varför använda adaptern när datorn har USB?
Problemet är ju för dem som har en PS/2-mus.

Ursprungligen av Kristofer:

Jo men har du en USB-mus med medföljande adapter, varför använda adaptern när datorn har USB?
Problemet är ju för dem som har en PS/2-mus.

Nja, när jag körde PC var jag
1. Inkörd på att använda PS/2
2. USB-portarna brukar sitta väldigt svåråtkomligt på en PC, på baksidan, och längst ner. PS/2 brukar helt enkelt vara lättast att komma åt

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:47

Den gamla PC vi har stående här är från sent '98 och den har två USB-portar. T-bord, mus, webcam etc. hade PS/2 eller i alla fall inte USB. Märks väl att USB då mest var en marginalgrej. Numera har jag sett 6-8 portar på en ny PC. Jag tycker det är grymt att allt har samma standard.
Så slipper man drivisarna också. Bara att plugga in och köra. Så att säga...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:48
Ursprungligen av bruksarn:

USB>PS/2 adaptrar brukar väl följa med till möss och tangentbord? Har i alla fall fått med det när jag har köpt möss.

Vi som har lite sådana adaptrar ska kanske samla ihop en "adapter pool" som vi kan ge bort till dom PS/2 användare som tvekar inför Mac Mini! Allt för att välkomna fler Macvänner!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 19:21
Ursprungligen av Kristofer:

Det ligger något i det du säger. En medföljande adapter hade nog varit bäst. Om man då inte har några PS/2-tillbehör slipper man portarna.

Grattis till 1000 inlägg Ylan

Tackar, Kristoffer

Såg det inte själv!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 13:21
Ursprungligen av Ylan:

Jag är ju ingen PS/2 fantast, men tanken med den strippade Mac Minin är ju att du inte behöver betala för saker du redan har. Om du har en gammal PC är det ju intressant att veta att du måste lägga på kostnaden för tangentbord och mus, det är ju högeligen relevant information.

Vänligen, Ylan

Nej, det är knappast relevant tycker jag. Ett nytt och fräscht tangentbord från Apple får du för några hundralappar. Vem f-n vill köra med sitt gamla beiga tangentbord från HP eller Compaq, eller ett svart tangentbord av sämsta kvalitet från Dell?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-15 13:35

Undrar bara om det här med PC-tangentbord för switchare som köper mini:

Är tangentborden så lika att det funkar utan problem? Är det bara typ symbolerna på "kringla" vs "ctrl" -knappen som är olika???

Bevaka tråden