Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på bra tangentbord?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-07 12:41

Hej,

Jag letar efter ett externt tangentbord till min PB 15" 1,67a. PB'ns tgb är fint och funkar, men det är trots allt trevligare att köra externt om man skriver mycket

Så jag söker dels förslag på de tangentbord ni tycker är bra. Gärna sådana som inte bara "funkar", utan som ni verkligen gillar.

Apple's vanliga externa, det med genomskinlig "låda" och vita tangenter är ju fint, men jag hör bara olika saker om det. En del säger att det låter som fasen, andra att det är väldigt tyst.
Jag provade det själv för några dagar sedan, och tycker nog att det låter en del, inte speciellt tyst. I övrigt inget speciellt, men hur är det med ljudet egentligen? Jag har ju inte kunnat testa det tillräckligt för en vettig åsikt. Och hur är det med tåligheten på det, håller det länge?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-07 13:24

Jag gillar MS Basic Wireless Optical Desktop.
Inwarehouse säljer det för 299 kr inkl moms just nu.
http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=k622129&portalId=6&category=DI

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 13:36

Jag kör med ett sånt här!, riktigt skönt att skriva på! Följer med mus också, det behöver du kanske inte...

Halv OT:Såg att du varifrån Borås dom säljer det billigt på Corporate Express på Göta :p! Där köpte jag mitt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-07 21:36

Hmm, två trådlösa :8 Jag var mer på jakt efter ett enkelt vanligt =D

Men jag skall kolla på de där, dock får ni gärna fortsätta ge opinions på "vanliga" tgb! Tack så länge!

Apples vanliga är suveränt! Outslitliga, bra feedback och dessutom de enda som stilmässigt når upp till en dator i Apples klass - inga plaståbäken i Dull®-design

B t w - ingen som vill byta en Apple Wireless Mouse mot min kvasidesignade, apfula MX 900 (låggitäck)..?

Senast redigerat 2005-03-08 00:48

Jag håller med scooter. Varför ha ngntinga annat än BT grejer och från äpplet helst då eftersom de är snygga.

Hur tyst vill du att det ska vara, ska du skriva hemliga saker mitt i natten så att ingen annan kan höra att du varit framme och skrivit ;). Nä skämt osido det blir nog svårt att hitta ett som är lika tyst som PB:ns inbyggda.

Köp trådlöst!!! Finns inget värre än sladdar för att sabba en snygg uppställning!

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-08 09:03
Ursprungligen av Kellogs:

Jag håller med scooter. Varför ha ngntinga annat än BT grejer och från äpplet helst då eftersom de är snygga.

Hur tyst vill du att det ska vara, ska du skriva hemliga saker mitt i natten så att ingen annan kan höra att du varit framme och skrivit ;). Nä skämt osido det blir nog svårt att hitta ett som är lika tyst som PB:ns inbyggda.

Köp trådlöst!!! Finns inget värre än sladdar för att sabba en snygg uppställning!

hehe ok .) Nej det är inte mkt jag har att dölja. Bara en massa WoW-spelande o kodande =P

Vad som gruvar mig lite är detta med batterier som måste hållas på med. Annars är jag glad över trådlöst Om man bortser från det högre priset =p

E ju iofs jäkligt fint att kunna sitta i soffan o styra när man glor på film

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 22:29

Apples tangentbord är billiga och bra. Köpte själv ett apple tangentord för ett tag sedan till min PB 12". Det är riktigt snyggt med iCurve och det vita tangentbordet. Imponeringsfaktorn är hög hos PC folket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 22:46

Håller med Scooterbebisen. Inget annat än Apples originaltangentbord duger!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-15 15:13
Ursprungligen av Mondo:

Håller med Scooterbebisen. Inget annat än Apples originaltangentbord duger!

Really? Inte för att jag testat själv, men se följande länk: http://matias.ca/products/index.php

Apples tgb håller i ca 2 månader på 4 st AA... 10 st AA kostar 19,- på IKEA, och de är tillverkade av Varta...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-08 11:13

Jag har aldrig bytt batteri i mitt 2 år gamla MS Wireless Desktop-tangentbord.

Däremot så får man byta batterier i musen då och då.

(Bluetooth, som Apple använder, drar mer ström än de vanliga trådlösa tangentborden)

finns det då något bra handledsstöd för apples vita tangentbord?

Vad har man sådant till, egentligen? Det har jag aldrig fattat...

Men vill du tvunget ha ett, så har nog de flesta pece-krämare ett större antal olika till försäljning, kan inet kosta mer än ett par tior... Kolla dustin eller inwarehouse. JME finns ju i lund på bankgatan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 16:00

http://www.keytronic.com/home/europe/matrix.htm
Finns ett bord till mac

Keytronic har alltid gjort grymt sköna tangentbord, snabba, distinkta - kanske inte snyggast - men i min värld bäst

Prova ett keytronic bord för PC i nån butik, om du gillar knapparna är det bara att kaufen

/Tangen

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-08 21:56

Mycket bra detta, tack igen för alla inlägg. Tror nog en tråd som denna kan vara bra att ha i arkivet då jag inte hittade mycket annat om det

Blir nog en heldag med tgb-spaning framöver

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-15 12:14

Åh, jag kladdade igår på Macally's IceKey. Det var tamej**n det åtminstone för stunden skönaste tgb jag använt! Tyvärr finns det dock bara i vitt, so my search continues, en stund till. Se det här: http://www.macally.com/spec/usb/input_device/icekey.html

Hur känns iKey, någon som vet? ( http://www.macally.com/spec/usb/input_device/ikey.html )

Jag gav det (Icekey) en trea är jag testade det för två år sedan.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20416

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-15 14:34

En sak jag kan föreslå av erfarenhet är att om du spelar och kodar, vilket man gör kanske inte i fullt dagsljus, satsa på ett vitt tagnentbord.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-15 15:17
Ursprungligen av viga:

En sak jag kan föreslå av erfarenhet är att om du spelar och kodar, vilket man gör kanske inte i fullt dagsljus, satsa på ett vitt tagnentbord.

Det är iofs en poäng, om det inte är ett belyst tangentbord.

Vitt är *mycket* bättre än svart. Jag hade svart förr, och har bytt till vitt, och det var en stor fördel. Fast nu har jag bytt vidare till ett grått, Apple Extended Keyboard II, för det är mycket bättre mekanik än Pro Keyboard. Kräver tyvärr en liten konverterare, men det var det värt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-15 19:00

Varför inte detta? Skämt åsido...
Jag vill slå ett slag för Apples lilla USB-tangentbord. Det ogillas av många, men för mig är det det bästa jag haft. På riktigt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-15 20:40
Ursprungligen av PJW:

Varför inte detta? Skämt åsido...
Jag vill slå ett slag för Apples lilla USB-tangentbord. Det ogillas av många, men för mig är det det bästa jag haft. På riktigt.

Var hittar man detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-15 20:45
Ursprungligen av rAWTAZ:

Var hittar man detta?

Apples lilla USB-tangentbord följde med den ursprungliga iMacen och blåvit PM G3. Det är begagnatmarknaaden som gäller. På tradera.com finns en auktion (under Macintosh givetvis) för tillfället och jag tror den är uppe i lite över hundralappen. Annars har säkert flera medlemmar här på forumet ett och annat över om du frågar snällt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-15 19:56

Jag tycker att Apples vita tangentbord (som är riktigt billigt numera, 275:- om jag inte minns fel) är helt suveränt.
Snyggt, slimmat, grymt skönt att skriva på. Skulle man komma fram till att man inte gillar det är det ju inga stora pengar heller direkt...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-15 20:38
Ursprungligen av nillon:

Jag tycker att Apples vita tangentbord (som är riktigt billigt numera, 275:- om jag inte minns fel) är helt suveränt.
Snyggt, slimmat, grymt skönt att skriva på. Skulle man komma fram till att man inte gillar det är det ju inga stora pengar heller direkt...

Du tycker inte att det är lite hårda tangenter? =o Det var mest det jag störde mig på, att man inte bara kunde "kasta" lillfingret till höger så trycker man enter, utan man var fan tvungen att trycka på knappen också =P

Tror han/hon menade BigKeys™

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-15 22:01
Ursprungligen av scooterbabe:

Tror han/hon menade BigKeys™

Ojdå! Det blir nog begagnatmarknaden även där...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-15 23:38

Har inte provat själv, men om det håller vad det lovar så älskar man det

http://matias.ca/tactilepro/

EDIT: ops! redan postad (men fortfarande ett väldigt skönt tangentbord)

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-16 08:10
Ursprungligen av oskich:

Har inte provat själv, men om det håller vad det lovar så älskar man det

http://matias.ca/tactilepro/

EDIT: ops! redan postad (men fortfarande ett väldigt skönt tangentbord)

Detta är ett av de jag tycker ser intressant ut

En polare här bredvid har ett som ser nästan likadant ut, fast med svarta tangenter. Det står Apple på det så jag antar att de gjort det. Är detta (polarens) det där "original Apple Extended Keyboard" tro?

Vet någon var detta kan köpas med svensk layout i sverige?

Bevaka tråden