Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne har ni i Mac mini?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 16:19

Hallå,

har en mini på 1.42 GHz men med bara 256 mb i ram. Eftersom det är första gången nånsin som jag använder Mac OS X undrar jag hur pass motiverat det är med mer minne, när det bara finns en minnesplats?!

Jag använder datorn till att jobba i MS Office, se på film, surfa och leka lite i iPhoto, plus att iTunes är igång hela tiden (normalt användade alltså ). Grejjen är att jag nästan jämt får fram badbollen och jag undrar hur pass stor skillnaden är att uppgradera hela vägen dvs. till 1 GB?

/Olle

edit: skrev fel i rubriken men verkar inte som man kan ändra det själv

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-14 16:38

Som du beskriver din arbetssituation framför datorn så misstänker jag att 512 mb räcker gott och väl åt dig. Satsar du dock på 1 gb från början så har du en dator att växa i om du exempelvis vill leka med garageband eller iMovie. Låt plånboken styra. Har du råd med 1 gb så är det inget att fundera på. Kommer du inte använda datorn till nåt mer än det du skrev...och plånboken kanske inte är så fet; kör på 512 du kommer att märka en väsentlig skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 16:47

Snabbt som tusan

Jo... precis som du skriver så kanske det kan vara värt att köra på 1 gb direkt för att kunna utnyttja datorn till max!

Jag har även stängt av små visuella effekter som snabbar upp det dagliga arbetet lite!

/Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 19:01
Ursprungligen av Olof Olsson:

Snabbt som tusan

Jo... precis som du skriver så kanske det kan vara värt att köra på 1 gb direkt för att kunna utnyttja datorn till max!

Jag har även stängt av små visuella effekter som snabbar upp det dagliga arbetet lite!

/Olle

vad har du stängt av för effekter? bra att veta, får min mac mini om några(veckor,månader, dar) har bara 512 så det kan vara skönt stänga av onödiga effekter?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-14 16:53

Ja precis, låt plånboken och behov styra över ditt beslut.

Det jag kan säga är att 256 är alldeles för lite.

Jag har inte fått min än...den är på väg. Jag beställde med 512(för att få den i arbetsdugligt skick) sen tänker jag uppgradera till 1 gb så fort plånboken tillåter.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 19:14
Citat:

vad har du stängt av för effekter? bra att veta, får min mac mini om några(veckor,månader, dar) har bara 512 så det kan vara skönt stänga av onödiga effekter?

Inte för att jag vet om det gjort sån stor skillnad men jag har använt mig av programmet Monolingual för att ta bort alla språk jag inte använder (behöll engelska och svenska). Detta sparade ca 600 mb på hårddisken som kan användas till andra filer. (http://monolingual.sourceforge.net/)

Jag har även valt att minmera fönstren normalt ("skala") istället för "anden i flaskan-effekten" som är snygg men som hackar lite när jag kör med högsta upplösningen (1600*1200, 75 Hz, Miljontals färger) med min 19" CRT-skärm, precis som exposé hackar vid samma upplösning. Därför kör jag på 1280 * 1024 istället vilket funkar bra!

En annan visuell inställning som jag stängt är "animera program som startar". Vet inte, men det känns som program startar lite snabbare men man kanske bara inbilllar sig...

Men det är som sagt småsaker, jag är ändå otroligt nöjd med min mini. Jag switchade från en PC med 1.5 gb i ram till en Mac med 256 mb så det är ju ändå tur att man är nöjd när steget i hårdvara är stort...

Hoppas du blir lika nöjd med minin som jag är (dessutom är den en grym imp-faktor på alla pc-polare som kännt på den... flera vill ha den!!! )

Det finns ett gratisprogram som heter TinkerTool där man kan stänga av och utnyttja effekter som normalt inte går utan knackning i terminalen.

Se vidare

http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 19:28

tackar tackar, ska pröva detta när den väl kommer. Jävla macforum.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 19:31
Citat:

Det finns ett gratisprogram som heter TinkerTool där man kan stänga av och utnyttja effekter som normalt inte går utan knackning i terminalen.

Jag har laddat ner det tidigare och det finns en inställning under program -> skivavbilder, där man kan kryssa i att hoppa över "verifiering av kontrollsumma när DMG-filer öppnas". Jag undrar om det kan bli nåt knas med det eller om det bara är bra för att snabba upp systemet?

Ursprungligen av Olof Olsson:

edit: skrev fel i rubriken men verkar inte som man kan ändra det själv

Försökte gissa mig till vad du hade tänkt skriva. Blev det rätt?
Om inte, skicka ett pm så fixar jag till den på nytt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 20:33

Blev ju kanonfint

Skillnaden mellan 256 och 512 i minin är som natt och dag. Badbollen är väldigt sällsynt med 512. Jag kör många resurskrävande applikationer samtidigt och det funkar bra. Har du råd med 1 gig så ska du såklart köpa det. Kanske inte så nödvändigt idag men inför framtiden kommer det behövas.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 22:14

Hej!

Jag är precis som du nybliven (iof återbliven, med det var så länge sen att det inte räknas) mac ägare med en fin mac mini på 1,42 Ghz. Jag började med 256 mb - vilket går, men knappt. Numera sitter 1 gig i burken - och upplevelsen är nästintill fulländad. Under dagen har jag suttit med en krävande studieuppgift med följande program igång:

Safari, Firefox, Ichat, Messenger, Itunes, Pages, Keynote, Excel, Word, Mail och Ical. Allting flyter som smör.

Med tanke på att det är just bara en minnesplats rekommenderar jag - om du har råd - att satsa på 1 gig direkt. Du kommer att bli mer än nöjd.

Mvh
FrrH

Ursprungligen av Olof Olsson:

Hallå,

har en mini på 1.42 GHz men med bara 256 mb i ram. Eftersom det är första gången nånsin som jag använder Mac OS X undrar jag hur pass motiverat det är med mer minne, när det bara finns en minnesplats?!

Jag använder datorn till att jobba i MS Office, se på film, surfa och leka lite i iPhoto, plus att iTunes är igång hela tiden (normalt användade alltså ). Grejjen är att jag nästan jämt får fram badbollen och jag undrar hur pass stor skillnaden är att uppgradera hela vägen dvs. till 1 GB?

/Olle

edit: skrev fel i rubriken men verkar inte som man kan ändra det själv

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 23:14

Ja det blir nog 1GB direkt när jag hört vad ni har att säga!

En sak jag undrar över är om exposé och övriga grafiska effekter flyter bättre med mer ram i burken eller om det enbart har med bildskärmsminnet att göra? (flyter iofs bra på alla lägen under 1600 * 1008, men nackdelen med lägre upplösning är att det blir små ränder på skärmen)

  • Medlem
  • 2005-03-21 12:19
Ursprungligen av Olof Olsson:

Ja det blir nog 1GB direkt när jag hört vad ni har att säga!

En sak jag undrar över är om exposé och övriga grafiska effekter flyter bättre med mer ram i burken eller om det enbart har med bildskärmsminnet att göra? (flyter iofs bra på alla lägen under 1600 * 1008, men nackdelen med lägre upplösning är att det blir små ränder på skärmen)

klart man kör 1 gig!

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/mac_mini/mer_ram/

Apple borde skämmas för att stoppa i 256 mb... det är rena skämtet...

Kör man på högre upplösningar så har jag märkt att minin, pga det fattiga grafik-minnet, hackar lite... i animeringarna, av ex. exposé

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-21 14:30
Ursprungligen av moki:

Kör man på högre upplösningar så har jag märkt att minin, pga det fattiga grafik-minnet, hackar lite... i animeringarna, av ex. exposé

Jag kör 1920x1200, och visst ser man lite hackande vid F9, men det är inget som jag stör mig på direkt. Men å andra sidan så skulle det ju se coolare ut och ha det silkesmjukt förståss....

1
Bevaka tråden